« تجدیدپذیرها » رویکرد جدید همکاری های ایران و افغانستان

تاسیسات نیوز/ صدیقه بهزادپور: توسعه همکاری های ایران و افغانستان، در سایه وجوه مشترک فراوان جغرافیایی، فرهنگی، مذهبی با آسیب شناسی دقیق نیازهای منطقه به ویژه در حوزه تجدیدپذیرها ، «امنیت»، «رفاه» و «توسعه اقتصادی» را به ارمغان خواهد آورد.
به گزارش تاسیسات نیوز، گذر از جنگ های داخلی و انجام مذاکرات صلح در افغانستان، وجود مهاجران افغان در ایران، با وجود پایان درگیری های این کشور، اقبالِ خوب افغان ها به خدمات و کالاهای ایرانی باتوجه به قیمت مناسب آنها در این کشور، ظرفیتهای خوبی برای توسعه همکاری های فی مابین را فراهم ساخته است.
این پتانسیل ها، از نگاهِ مدیران اقتصادی کشور و همچنین بنگاه های کوچک و بزرگ اقتصادی ایران، در بخش های صنعت، کشاورزی، عمران، گردشگری، صنعت آب و برق نیز دور نمانده است.
سطح معاملات تجاری ایران و افغانستان از طرق مختلف رو به گسترش است و “ایران” و با توجه به وجوه مشترک؛ سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، بهترین گزینه برای افزایش حجم روابط تجاری – اقتصادی برای افغانستان به شمار می آید.
توسعه بازارچه های مرزی، علاوه بر اینکه فرصتی برای رفع مشکلات معیشتی مردم به شمار می آید باعث افزایش اشتغالزایی در هر دو کشور خواهد شد.
استقبال کشور افغانستان از سرمایه گذاری ایران در این کشور فرصتی طلایی برای فعالان اقتصادی کشورمان محسوب می شود که البته در این میان رفع قوانین دست و پاگیر و فرصت سازی برای این گروه می تواند هدف «جهش تولید» در کشور را سرعت بخشد.
توسعه همکاری های ایران و افغانستان در حوزه انرژی
شرایط مساعد افغانستان از نظر تابش انرژی خورشیدی و همچنین وزش باد مناسب، فرصت مطلوبی برای توسعه انرژی  تجدیدپذیرها در این کشور فراهم ساخته است.
«ایران» نیز به ویژه در حوزه «صنایع آب و برق» با آسیب شناسی دقیق، و دیپلماسی مطلوب در این حوزه به بررسی «نیازها» و «زمینه های توسعه همکاری فی مابین» پرداخته و در صدد است تا روند موجود همکاری را بیش از پیش گسترش دهد.
رضا اردکانیان، وزیر نیرو اخیراً در نشست سه جانبه ایران، آلمان و افغانستان با توجه به ظرفیتهای مناسب همکاری با این کشور؛ به ویژه در مناطق مرزی دو کشور به بررسی توسعه همکاری های فی مابین پرداخته و مقرر شد در نقاط مشترک مرزی، ضمن شناسایی فرصتها و نیازمندی ها در این مناطق و پتانسیل سنجی منابع انرژی، امکان توسعه خطوط انتقال برق و توسعه انرژی تجدیدپذیرها در این کشور را عملیاتی نماید.
ظرفیتهای اقلیمی افغانستان در حوزه انرژی و تجدیدپذیرها
افغانستان در نوامبر ۲۰۱۶ میلادی به تعدادی از کشورهای در حال توسعه که بیشترین آسیب پذیری را نسبت به تغییرات اقلیمی دارند پیوست و با امضای تفاهمنامه مراکش برای توجه به محیط زیست در حوزه اقتصاد و سهم گرفتن در خنثی سازی مجموع کربن و دستیابی به ۱۰۰ درصد انرژی از طریق منابع تجدیدپذیر تعهد کرد.
بر اساس آمار اعلام شده از شرکت برق افغانستان (برشنا)، این کشور حدود ۳۰۰ روز آفتابی دارد و این امر ظرفیت خوبی برای استفاده از انرژی پاک برای این کشور، مهیا کرده است. کوهستانی بودن این کشور، نیز امکان استفاده از انرژی بادی در هزاران “تنگراه” موجود در این کشور را بیش از پیش تسهیل کرده است .
این در حالی است که در حال حاضر، اکثریت مردم افغانستان از چوب و زغال سنگ برای نیازهای گرمایشی خود استفاده می کنند، و افغانستان نیز در این راستا از حضور سرمایه گذاران با دانش فنی، جهت انتقال فناوری های نوین در حوزه انرژی استقبال می کند.
تشکیل کارگروه های ویژه در ایران به منظور توسعه همکاری ها بین دو کشور در حوزه انرژی نیز در این راستا صورت گرفته و تشکیل نمایشگاه های مختلف در زمینه آب و برق و صنایع مرتبط نیز، با هدف ارتقاء همکاری ها صورت گرفته است.
بدیهی است، توسعه روابط ایران با افغانستان، با دیپلماسی قوی اقتصادی طرفین، در صورت تسریع در بهره گیری از ظرفیت های موجود در بخش خصوصی و دولتی ، امنیت و رفاه و توسعه اقتصادی برای هر دو کشور و همچنین منطقه را به ارمغان خواهد آورد .
منبع تاسیسات نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;