آن بالا هوا چطور است؟!

تاسیسات نیوز – صدیقه بهزادپور: با آمدن فصل سرد هوا، آلودگی هوا هم به کلانشهرها  به ویژه پایتخت بازگشت و تعطیلی مدارس و دورکاری آغاز شد و جستجو برای مقصر اصلی آلودگی هوا هم شروع شد.
اما جدیدترین بازی در دایره آلودگی هوا، بازی های سیاسی و محکوم کردن جناح های مختلف با ادله ای است که هر کدام در زمان حاکمیت خود از آن علیه دیگری استفاده می کردند. اما آنچه که هر دو گروه در آن توافق دارند این است که «مردم» مقصر اصلی آلودگی هوا شناخته می شوند و از این رو باید دعا کنند تا بادی، بارانی بیاید تا آلودگی برود و نفسی بکشیم!
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اعلام کرده است؛ «آلودگی هوا هیچ ارتباطی با بنزین ندارد»، از سوی دیگرسازمان حفاظت از محیط زیست نیز اعلام کرده اند؛ «مازوت سوزی نداریم»، فقط مردم زیاد بنزین مصرف می کنند و عامل اصلی آلودگی هوا هم بی توجهی مردم به شرایط حاکم در جامعه است  که باعث قطعی برق، آب، گاز و … می شوند و در انتها با مصرف زیاد بنزین در خودروهای فراون خود باعث آلودگی هوا در حد خفقان شده اند!! هر چند چنین قضاوت هایی دور از ذهن مردم نبوده و پیش از این در باره نقش مردم در افزایش نرخ تورم با خرید بی موقع ارز در بازار و یا ایجاد بازار سیاه در زمینه های مختلف آشنا شده اند!!
اما به راستی این که در مواجهه با هر مشکلی در حوزه اقتصادی، اجتماعی و … تقصیر را بر گردن مردم انداخته و دست روی دست گذاشت تا مردم  چالش را حل کنند، پس جایگاه مدیران و دولتمردان و … چیست؟ آیا بهتر نیست فرمان را به دست مردم بسپاریم تا شاید بتوان راهی برای چالش های بی پایان یافت . معضل آلودگی هوا و افزایش مرگ و میرها و بیماری های ناشی از این امر در کشور به حدی افزایش یافته است که باعث شده  بسیاری از کارشناسان از آن به عنوان یک سلاح کشتار جمعی یاد می کنند، این در حالی است که همه مسئولان در موضعی مشترک اعلام کرده اند که هیچ عاملی برای افزایش آلودگی در کشور وجود ندارد اما هیچ بودجه ای نیز در اختیار دولت برای بررسی دلیل و مقابله با این معضل وجود ندارد.
از سوی دیگر سازمان استاندارد در واکنشی قاطع در خصوص تاثیر آلاینده های موجود در بنزین بر افزایش آلودگی هوا اعلام کرده است کیفیت بنزین بر اساس شاخص های استاندارد جهانی است و  هیچ تفاوتی هم بین بنزین سوپر با اکتان ۹۴  و یورو  با اکتان ۹۲ وجود ندارد.
حجه الاسلام سید مهدی موسوی نژاد نماینده مجلس سیاسی بازی را بدترین امر در مساله آلودگی هوا خواند و گفت: «اخبار و مستندات در باره ادعای وارد کردن بنزین یورو۴ خلاف آن را نشان می دهد، چگونه مدعی این هستند که با واردات بنزین یورو ۴ هوای تهران پاک شده است؟ چرا کاری که انجام نشده است اعلام می کنید؟».
آنچه واضح است اینکه؛ آلودگی هوای کنونی تهران، حاصل یک یا دو سال اخیر نیست و همه دولت ها تا حد زیادی در آن دخیل بودند و به صورت مقطعی با اهمال نسبت به آن مقصر هستند اما اینکه مدیران ناکارآمد «سلامت مردم» را محلی برای مانور سیاسی بازی ها بدانند و اصولگرایان و اصلاح طلبان با همان ادله ای که زمانی دیگری را محکوم می کردند، از خود دفاع می کنند، غیرقابل اغماض است و همگان متحیر از این هستند که دولتمردان و حاکمان آیا از هوای دیگری استفاده می کنند که هیچ اقدام جدی در این زمینه به عمل نمی آورند، و متحیرانه از خود می پرسند، هوا برای ما که بسیار آلوده و بد است، اما واقعاً «آن بالا هوا چطو است؟!».
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;