آموزش تعویض فیلتر پکیج

پکیج دیواری، قطعات مختلفی دارد که عملکردشان مشخص است. همکاری قطعات پکیج با هم کمک می‌کند که پکیج خروجی مناسبی داشته باشد و کار گرمایش محیط و گرم کردن آب را به‌خوبی انجام دهد. یکی از قطعات مهم پکیج، فیلتر است. فیلتر پکیج، نوعی فیلتر رسوب‌گیر است که در لوله ورودی آب نصب می‌شود تا از ورود رسوبات و املاح آب به داخل پکیج جلوگیری کند. به تدریج، در فیلتر پکیج رسوب جمع می‌شود و در این زمان باید برای تعویض فیلتر پکیج اقدام کرد.

به گزارش تاسیسات نیوز، جمع شدن رسوب در فیلتر پکیج باعث بروز اختلال در پکیج می‌شود و عملکرد دستگاه را دچار مشکل می‌کند. زمانی که این فیلتر را تعویض می‌کنیم و از فیلتر جدید در دستگاه استفاده می‌کنیم، دیگر رسوبات وارد پکیج نخواهد شد. با این کار، کیفیت آب گرم خروجی پکیج بهتر می‌شود و کار گرمایش محیط نیز بهتر انجام می‌شود. با تعویض منظم فیلتر، کمتر به رسوب‌زدایی قطعات پکیج نیاز پیدا می‌کنیم و از پکیج دیواری بهتر مراقبت می‌کنیم.

در این نوشته می‌خواهیم مراحل تعویض فیلتر پکیج دیواری را به شما آموزش دهیم و به شما بگوییم که چطور می‌توانید فیلتر پکیج را تعویض کرده و آن را با یک فیلتر جدید جایگزین کنید تا از ورود رسوبات به داخل پکیج جلوگیری کند.

اگر تمایل دارید با بهترین زمان تعویض فیلتر و مراحل این کار آشنا شوید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

زمان تعویض فیلتر پلی فسفات پکیج
زمان تعویض فیلتر پکیج

چه زمانی به تعویض فیلتر پکیج نیاز داریم؟

اولین موضوعی که می‌خواهیم به آن بپردازیم، این است که اصلاً چه زمانی به تعویض فیلتر پکیج نیاز داریم و چطور بفهمیم که فیلتر پکیج نیاز به تعویض دارد. به‌صورت کلی اگر آب منطقه شما رسوبات زیادی دارد، بهتر است هر ۶ ماه یک بار این کار را انجام دهید؛ اما اگر رسوبات آب کم است، می‌توانید این مدت زمان را بیشتر کنید و از سرویسکار پکیج در این زمینه راهنمایی بگیرید.

برای پیدا کردن بهترین زمان تعویض فیلتر پکیج دیواری، باید به عملکرد پکیج خود توجه کنید. اگر نشانه‌های زیر را در پکیج خود مشاهده کردید، بهتر است فیلتر پکیجتان را تعویض کنید:

۱- افت فشار آب:

یکی از نشانه‌های وجود مشکل در فیلتر پکیج، افت فشار آب است. افت فشار آب پکیج، دلایل مختلفی دارد که در یکی از مطالب وبلاگ به صورت مفصل درباره علت پایین بودن فشار آب پکیج صحبت کردیم. در بسیاری از موارد، به دلیل وجود رسوبات زیاد در لوله‌های پکیج و مبدل آن، فشار آب پکیج کم می‌شود و کیفیت آب گرم پایین می‌آید.

بنابراین اگر به‌تازگی شاهد کم شدن فشار آب گرم پکیج خود هستید و لوله‌های پکیج را نیز بررسی کرده‌اید، خوب است نگاهی به فیلتر پکیج بیندازید. اگر مشاهده کردید که در قسمت فیلتر رسوب زیادی جمع شده است، برای رسوب زدایی پکیج اقدام کنید و سپس فیلتر دستگاه را به صورت کامل تعویض کنید.

 

محل نصب فیلتر مغناطیسی پکیج
محل نصب فیلتر مغناطیسی پکیج کجاست؟

۲- کم شدن سرعت جریان آب:

یکی دیگر از نشانه‌های وجود مشکل در فیلتر پکیج، کاهش سرعت آب است. اگر روند گرم کردن آب دیر انجام می‌شود و آب با سرعت کم در لوله‌ها جریان دارد، باید متوجه گرفتگی لوله‌ها و فیلتر پکیج شوید و سریع‌تر برای تعویض این قطعه اقدام کنید.

۳- مزه نامطبوع یا بوی بد آب:

گاهی اوقات بعد از خروج آب گرم از شیر آب، احساس می‌کنید که آب گرم خارج شده از لوله، بوی بدی دارد یا اگر آن را بچشید، مزه بدی را در آب احساس خواهید کرد. این موضوع نیز به دلیل وجود رسوبات زیاد در مبدل پکیج و همچنین کارآمد نبودن فیلتر پکیج اتفاق می‌افتد. بنابراین برای بهتر شدن کیفیت آب گرم بهتر است برای تعویض فیلتر پکیج اقدام کنید.

 

تعویض فیلتر پکیج
تعویض فیلتر

۴- تغییر رنگ آب:

یکی دیگر از نشانه‌های خرابی فیلتر پکیج، تغییر رنگ آب است. زمانی که اجزای فیلتر خراب شود، آب در داخل فیلتر باقی می‌ماند و با قطعات زنگ‌زده فیلتر برخورد می‌کند. این موضوع باعث تغییر رنگ آب پکیج می‌شود. بنابراین اگر شاهد خروج آب زردرنگ از پکیج بودید، بهتر است برای تعویض فیلتر اقدام کنید.

۵- گرم شدن نامناسب آب:

اصلی ترین دلیل گرم نشدن آب پکیج، وجود رسوب در داخل پکیج است. زمانی که املاح و رسوبات در مبدل جمع شوند، این رسوبات مانع از رسیدن حرارت به آب می‌شوند و اجازه نمی‌دهند که پکیج، آب را به‌خوبی گرم کند. به همین دلیل، کیفیت آب گرم پایین می‌آید. در این شرایط، بهتر است ابتدا مبدل پکیج را رسوب‌گیری کنید و سپس فیلتر پکیج دیواری را عوض کنید تا آب به‌خوبی گرم شود.

سرویس انواع پکیج با هوم سرویز
اهمیت تعویض فیلتر

۶- وجود املاح زیاد در آب:

اگر در آب گرم خروجی از شیر آب مشاهده کردید که املاح و رسوبات زیادی وجود دارد، باید بدانید که فیلتر رسوب‌گیر پکیج به‌درستی کار نمی‌کند و مراحل فیلتراسیون آب به‌خوبی انجام نمی‌شود. در این حالت بهتر است برای عوض کردن فیلتر رسوب‌گیر اقدام کنید تا این مشکل برطرف شود.

۷- شنیدن صدای خش‌خش در پکیج:

یکی از نشانه‌های خراب شدن فیلتر، جمع شدن املاح و رسوبات در داخل پکیج است. زمانی که رسوبات آب در داخل لوله‌های مبدل پکیج جمع می‌شوند و شروع به گردش می‌کنند، صدای خش خش از لوله‌های پکیج شنیده می‌شود. پس اگر چنین صدایی را از پکیج خود شنیدید، باید بدانید که فیلتر پکیج به‌خوبی کار نمی‌کند و مراحل فیلتراسیون آب به‌درستی انجام نمی‌شود. با تعویض فیلتر، این مشکل نیز برطرف می‌شود.

۸- وجود حباب در آب و نامنظم بودن جریان آب:

وجود حباب در آب و خارج‌ شدن پرشی آب از شیر، نشانه این است که در جریان آب داخل لوله‌ها مشکلی وجود دارد. معمولاً این مشکل به دلیل وجود رسوبات زیاد اتفاق می‌افتد که مانع از خروج آب با قدرت و فشار مناسب می‌شود. با وجود حباب در آب و جمع شدن رسوبات، آب به‌صورت پرشی از شیر خارج می‌شود.

۹- پایان تاریخ انقضای فیلتر:

روی جعبه فیلترهای پکیج بوتان و ایران رادیاتور، تاریخ تولید و تاریخ انقضا مشخص شده است. پس از منقضی شدن تاریخ انقضا، این قطعه عملکرد مناسبی ندارد و باید تعویض شود. یکی از دلایل ناتوانی فیلتر در رسوب‌گیری و جذب املاح، همین موضوع است. به همین خاطر نیاز است که در صورت مشاهده پایان تاریخ انقضای فیلتر، سریعاً برای تعویض آن اقدام کنید و از به‌وجودآمدن مشکل در پکیج خودتان جلوگیری کنید.

 

مراحل تعویض فیلتر پکیج
مراحل تعویض فیلتر پکیج

آموزش تعویض فیلتر پکیج

اگر می‌خواهید خودتان فیلتر پکیج را در منزل عوض کنید، بهتر است روش این کار را یاد بگیرید و با رعایت نکات ایمنی، کار تعویض فیلتر را انجام دهید. در ادامه با مراحل تعویض فیلتر انواع پکیج‌ها آشنا خواهید شد.

برای تعویض فیلتر، مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

۱- تخلیه آب موجود در لوله‌ها:

در اولین مرحله، آب ورودی به پکیج را ببندید و آب داخل لوله‌ها را تخلیه کنید. بعد از باز کردن شیر آب گرم، آب موجود در لوله‌های پکیج تخلیه می‌شود و شما می‌توانید کار تعویض فیلتر را بدون مشکل انجام دهید. زمانی که فشار پکیج به صفر برسد، یعنی آبی در داخل لوله‌های پکیج وجود ندارد و می‌توانید به سراغ مراحل بعدی بروید.

۲- خاموش کردن پکیج:

حالا باید پکیج را خاموش کنید تا کارش را متوقف کند. همچنین برق پکیج را از پریز جدا کنید تا خطر برق‌گرفتگی از بین برود. در صورت رعایت‌ نکردن این موضوع، ممکن است شاهد جوش‌ آوردن پکیج و افزایش دمای آن باشید.

۳- جدا کردن سنسورهای مبدل:

در این مرحله نیاز است قاب پکیج را باز کنید تا به قطعات داخلی پکیج دسترسی داشته باشید. اگر پکیج شما قاب دوتکه دارد، کافی است قاب پایینی آن را جدا کنید. بعد از برداشتن قاب پکیج، سنسورهای متصل به مبدل اولیه و ثانویه را به‌صورت کامل جدا کنید.

 

نصب و سرویس پکیج با هوم سرویز
آماده کردن پکیج برای تعویض فیلتر

۴- رسوب زدایی پکیج:

حالا باید جرم‌گیری و رسوب‌زدایی پکیج را انجام دهید. پکیج‌کاران حرفه‌ای، دستگاهی به نام «پاورفلو» دارند که نوعی پمپ اسیدشویی است و کل رسوبات پکیج را پاک می‌کند. با استفاده از دستگاه PowerFlow رسوبات پکیج سریع از بین می‌روند. در صورتی که به این دستگاه دسترسی ندارید، می‌توانید مبدل را خارج کنید و رسوب زدایی پکیج را به روش سنتی انجام دهید تا تمامی رسوبات پکیج خارج شوند.

۵- تعویض فیلتر:

در این مرحله اگر فیلتر شما مغناطیسی است، باید قسمت پایینی آن را باز کرده و سپس نمک‌ها و رسوبات موجود در آن را تخلیه کنید و فیلتر قبلی را با فیلتر جدید جایگزین کنید. حواستان باشد که با دقت این کار را انجام دهید تا کار تعویض فیلتر به‌درستی و بدون مشکل انجام شود؛ چون در صورت نصب اشتباه، ممکن است فیلتر به‌درستی کار نکند.

برای تعویض فیلتر پلی فسفات پکیج و فیلتر رزینی، نیاز است که روش تعویض این فیلترها را بلد باشید و اگر خودتان به این کار تسلط ندارید، حتماً از یک فرد متخصص و کاربلد برای این موضوع کمک بگیرید.

 

فیلتر رسوب گیر پکیج
تعویض فیلتر پکیج بوتان

پکیج بوتان، یکی از بهترین مدل‌های پکیج در ایران است که کیفیت و عملکرد بالایی دارد. برای تعویض فیلتر پکیج بوتان نیز باید مراحل گفته‌شده را انجام دهید تا به پمپ پکیج فشار وارد نشود و عملکرد دستگاه به مشکل نخورد.

باز هم توصیه ما این است که اگر به هر دلیلی در این کار تخصصی ندارید، از افراد کاربلد کمک بگیرید تا بتوانند این مشکل را سریعاً برطرف کرده و فیلتر را به‌صورت اصولی برایتان تعویض کنند.

 

سرویس و تعمیر انواع پکیج
تعویض فیلتر پکیج بوتان و ایران رادیاتور

جمع‌بندی مطالب

در این مطلب درباره روش تعویض فیلتر پکیج با شما صحبت کردیم و به شما توضیح دادیم که هر شش ماه یک بار، برای تعویض فیلتر اقدام کنید تا رسوبات در داخل پکیج جمع نشوند. در ادامه، نشانه‌های خراب شدن فیلتر را معرفی کردیم. همچنین مراحل تعویض فیلتر پکیج دیواری را به شما توضیح دادیم تا بتوانید خودتان این کار را انجام دهید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم مطالب این نوشته برای شما مفید و کاربردی باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;