تجدیدپذیرها به کمک تامین برق ایران آمد

احداث فوری۴۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر خورشیدی در کشور به تصویب شورای عالی اقتصاد رسید و طبق اعلام رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق ایران تا سال آینده وارد مدار خواهد شد.
به‌گزارش تاسیسات نیوز، بر اساس نیاز کشور به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و ناترازی‌های برق در جلسه اخیر شورای عالی انرژی، مقرر شد ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در یک بازه زمانی پنج ساله احداث شود که این تصمیم فراتر از برنامه‌هایی است که تاکنون برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر داشته‌ایم.
طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته  ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر خورشیدی در سه فاز طی سه سال احداث خواهد شد، در گام نخست بنا به تصویب شورای عالی اقتصاد، به صورت ویژه و فوری مجوز احداث۴۵۰۰ مگاوات نیروگاه‌های خورشیدی صادر شد که دوره احداث این نیروگاه‌ها تا قبل از دوره پیک مصرف سال ۱۴۰۳ در نظر گرفته شده است.
۱۰ هزار و ۵۰۰ مگاوات باقی مانده از طرح احداث ۱۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر، با تأمین مالی از طریق فاینانس خارجی احداث می‌شود که این نیروگاه‌ها پس از اخذ مجوزهای قانونی در سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ احداث خواهند شد. آنطور که محمود کمانی – رئیس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی برق ایران اعلام کرده روش احداث این ۴۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر از طریق ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر بوده که با خرید برق با حداکثر نرخ ۷.۳ سنت به ازای هر کیلووات ساعت و به مدت پنج سال است.
وی افزود: همچنین این قرارداد ۲۵ ساله منعقد می‌شود که پنج سال آن از محل سوخت صرفه‌جویی شده پرداخت می‌شود و بقیه آن هم بسته به روش‌هایی خواهد بود که سرمایه‌گذار با وزارت نیرو توافق خواهد کرد که می‌تواند برق را به شبکه داده و از منافع حاصل بهره‌مند شود.
فراخوان برای این امر در آغاز این هفته اعلام می‌شوند و شرکت‌های توانمند بزرگ می‌توانند در این امر شرکت کنند. انجام مناقصه پس از ارزیابی کیفی شرکت‌های علاقمند و بین شرکت‌های تائید شده انجام می‌شود و تأمین مالی این پروژه‌ها با تفاهمی که با صندوق توسعه ملی صورت گرفته است با مشارکت این صندوق و سرمایه‌گذاران صورت خواهد گرفت.
۷۹ درصد کل ظرفیت منصوبه انرژی‌های تجدیدپذیر مربوط به قبل از دولت سیزدهم بوده و ۲۱ درصد بعد از این دولت افزوده شده است. استفاده از ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، ماده ۱۶ قانون جهش دانش‌بنیان و مصوبه‌های شورای اقتصاد و روش خرید تضمینی برق از عوامل اثربخش در توسعه تجدیدپذیرها است.
کل ظرفیت منصوبه انرژی‌های تجدیدپذیر از سال ۱۳۷۲ تا سال ۱۴۰۰ معادل ۸۵۸.۵ مگاوات بوده و از آغاز دولت سیزدهم تاکنون ۲۲۵ مگاوات به این ظرفیت اضافه شده است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;