افتتاح نخستین نیروگاه زمین‌گرمایی خاورمیانه در ایران

نخستین نیروگاه زمین‌گرمایی خاورمیانه به ظرفیت پنج مگاوات به زودی در شهرستان مشگین‌شهر اردبیل به بهره‌برداری خواهد رسید.
به گزارش تاسیسات نیوز، بهنام خائفی‌نژاد – مجری طرح نیروگاه‌های بخاری شرکت مادرتخصصی برق حرارتی با اشاره به اینکه تاکنون برای ساخت این نیروگاه بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته است، ادامه داد: این طرح به عنوان یک پایلوت بر روی مخزنی از انرژی زمین‌گرمایی با ظرفیت تولید حدود ۲۵۰ مگاوات برق در حال احداث است.
وی پیشرفت اجرای این نیروگاه را ۹۳ درصد برشمرد و گفت: برای اکتشاف و استخراج منابع زمین‌گرمایی یاد شده، حفر چندین حلقه چاه به عمق حدود سه هزار متر و با ظرفیت تولید ۳۰ مگاوات انجام شده است که در فاز نخست پنج مگاوات از این ظرفیت به زودی وارد مدار می‌شود.
مجری طرح نیروگاه‌های بخاری شرکت مادرتخصصی برق حرارتی با تاکید بر اینکه اجرای این پروژه موجب دست‌یابی کشورمان به دانش اکتشاف، طراحی، اجرا و بهره‌برداری از منابع زمین‌گرمایی شده است، افزود: در روند اجرای این طرح درصدد توسعه انرژی زمین‌گرمایی به عنوان یک انرژی پاک و پایدار و رونق اقتصادی در این منطقه از طریق جذب گردشگر هستیم.
خائفی‌نژاد در پایان گفت: در گام‌های بعدی اجرای این پروژه در تلاش برای توسعه ظرفیت نیروگاه مشگین‌شهر و چاه‌های موجود آن و سپس توسعه کل مخزن اکتشافی در این منطقه و توسعه نیروگاه‌های زمین‌گرمایی در سایر نقاط کشور هستیم.
براساس گزارش وزارت نیرو، نخستین نیروگاه زمین‌گرمایی ایران در ۲۵ کیلومتری جنوب شهرستان مشگین‌شهر توسط شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی در حال ساخت است.
در نیروگاه‌های زمین‌گرمایی مکانیزم تولید برق مشابه نیروگاه‌های بخاری است ولی به جای اینکه حرارت و گرمای مورد نیاز برای ایجاد بخار آب ورودی توربین‌ها توسط سوخت‌های فسیلی همانند گاز و گازوئیل تامین شود، توسط گرمای موجود در عمق زمین از طریق چاه‌های حفر شده بر روی مخازن انرژی زمین‌گرمایی برای تولید برق استفاده می‌شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;