احیاء سنت های قدیم در روز چهارشنبه سوری

تاسیسات نیوز – صدیقه بهزادپور: چهارشنبه سوری یکی از رسوم و جشن های ایرانیان محسوب می شود که از زمان های قدیم با شور و شعف با آتش روشن کردن و پریدن از روی آتش با نیت سلامتی و از سپردن ضعف و ناتوانی در روزهای پایانی سال برگزار می شود.  این رویداد با رفتارهای مردمان ایران و تبادل سنت‌ها در طول تاریخ تکامل یافته و به یکی از جشنواره‌های مهم و محبوب در این کشور تبدیل شده است.
اما این رسم زیبا به تدریج با برخی عوامل خاص خطرناک مانند انفجار مواد محترقه و آتش زدن ها در سطح وسیع و … با خطراتی آمیخته شده که مشکلات ایمنی و سلامتی بسیاری برای مردم در آستانه سال نو به ویژه برای نوجوانان و جوانان ایجاد می کند که انفجار یک ساختمان دو طبقه در منطقه ری در تهران به دلیل حجم زیادی از مواد محترقه در حال ساخت و تولید شده و تلفات جانی و مالی فراوان  از جمله این موارد است، در حالی که  آخرین شب چهارشنبه‌ای که طبق میراث ایرانی و آیین‌های سنتی‌مان باید نمادی از نشاط و خوشی و تندرستی و زدودن تیرگی‌های وجود باشد حالا به صحنه‌های خوفناکی از ترکیدن انواع و اقسام مواد منفجره و محترقه و صدای بمب و حادثه و انفجار و سوختگی و حتی مرگ، بدل شده! از سوی دیگر دلهره های فراوانی در آخرین چهارشنبه سال ایجاد کرده و هر لحظه انتظار پرتاب یکی از مواد محترقه به سمت خودروهای در حال حرکت یا .. هر لحظه احتمال وقوع اتفاقی ناخوشایند را در این شب با پیشینه فرهنگی خوب ایجاد می کند.
بر اساس این گزارش فقر اطلاع رسانی در خصوص اقداماتی که در زمان های قبل انجام می شده است، شاید رویکردی موثر برای احیاء سنت های مطلوب دراین شب باشد. روشن کردن آتش در این شب فرصتی نویدبخش رسیدن فصل بهار است که با پختن غذاهای خاص مانند آش رسونا یا کلوچه چهارشنبه سوری و خوردن آن در دورهمی های خانوادگی با خویشاوندان، محیطی لذت بخش برای همگان ایجاد می کند.  برگزاری مراسم شاد و شنیدن موسیقی و خوردن آجیل مخصوص این شب با گریزی به داستان های قدیمی نیز از دیگر مراسمی است که همراه با رقص و سایر آداب و رسوم در فرهنگ های مختلف درگذشته انجام می شد که اهتمام به انجام آن هنوز می تواند شبی به یادماندنی را برجای گذارد. بدیهی است انجام مراسم دورهمی در فضای دوستانه، علاوه بر فرصتی برای تجدید دیدارها، برای جشن  باعث تقویت ارتباطات اجتماعی و کاهش خطرات مرتبط با ترافیک و امنیت می‌شود. بر اساس این گزارش کارشناسان حوزه ایمنی معتقدند؛ اطلاع رسانی مناسب درباره ترتیبات مربوط به آتش‌زنی باید به طور دقیق و ایمن تدارک دیده شود تا از وقوع حوادث آتش‌سوزی جلوگیری شود، از این رو  به مردم آموزش داده شود که چگونه از آتش‌زنی به صورت ایمن استفاده کنند و از نقض دستورالعمل‌ها پرهیز کنند.  در پایان بدیهی است؛ شهروندان باید آگاه باشند که واقعیت این است که تجربه چندساعت هیجان و لذت بردن از آتش و صدای بلند، ارزش این را ندارد که افراد دچار سوختگی‌های شدید یا حتی قطع عضو و مرگ و میر شوند. به این ترتیب چهارشنبه سوری باید در آرامش کامل به عنوان رسمی دیرینه برگزار شود و هیچکس نباید به خود، اطرافیان یا محل زندگی‌اش آسیب وارد کند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;