چهارشنبه سوری، جشنی که جنگ شد!

تاسیسات نیوز– صدیقه بهزادپور: امشب چهارشنبه سوری است که تاریخچه آن به سال های بسیار دور برمی گردد که سنت اصلی آن برپایی آتش و خواندن شعر «زدی من از تو، سرخی تو از من» و در همان دعا می کنند که بیماری ها و کسالت ها و نگرانی های سال گذشته را از آنها بگیرد و شادکامی و بهروزی را شروع کنند . رسمی که به استقبال بهار می روند.
همه مراسمی شاد که آرزویی جز دل خوش به همراه ندارد و در نهایت با پریدن از روی آتشی که با هیمه ای از چوب برپاشده است به پایان می رسید. اما تغییر سنت ها با وحشتی که در دل مردم به ویژه پدرو مادرها برافروخته می شود حکایت از وقوع جنگی با مواد منفجره و آتش زا دارد که به دنبال آن پای نیروی انتظامی و کشف موادی که حکایت از وقوع جنگی در دل شب است می کند!
سلامتی و دل خوش هم در سیاهی شب جای خود را به دست و پا سوختگان و چشمان محروم از بینایی می دهد که گاهی با مرگ عزیزی نیز همراه است.
اما امسال عباسعلی محمدیان، فرمانده انتظامی تهران بزرگ از یک راهکار جدید رونمایی کرده است و از به کارگیری ظرفیت مساجد و گروه‌های مردمی [در شب چهارشنبه سوری] استفاده خواهد کرد. رئیس پلیس پایتخت با بیان اینکه نگاه پلیس به شب چهارشنبه سوری نگاهی اجتماعی است گفته است: در روز سه‌شنبه از ساعت سه بعد ازظهر اقدامات و استقرار پلیس در خیابان‌ها و محلات تهران آغاز شده و پلیس با اخلالگران آرامش شهروندان برخورد خواهد کرد.
رویکردی که شاید بسیار متفاوت با آنچه که در سنت ایران زمین برای آن تعریف شده در شب چهارشنبه سوری به تقابل پلیس با مردم برای تامین سلامت آنها منجر می شود، شاید مناسب باشد در گرامیداشت آیین های نیاکانمان سعی و تلاش بیشتری داشته باشیم تا این رسوم محملی برای شادی و جشن و دورهمی باشد نه دل نگرانی های مادرانه به ویژه برای گروه نوجوانان که بیشتری آسیب برای این گروه در شب چهارشنبه سوری به وقوع می پیوندد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;