گمراهی مهندسین، نتیجه سوءتفاهمات مهندسی

به گزارش تاسیسات نیوز، عضو هیات مدیره انجمن بتن ایران گفت: سوءتفاهمات مهندسی و اعمال سلیقه‌های غیرکارشناسی موجب خواهد شد که مهندسین گمراه شوند.
علیرضا رحمتی در سمینار آموزشی بتن‌های پرمقاومت، توانمند و بازیافتی که در سالن سلمان ساوجی ساوه با حضور فرماندار، جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی، مهندسین عمران و فعالان صنعت بتن برگزار شد، اظهار کرد: در کشورهای پیشرفته یک مهندس عمران ملزم به طی دوره‌های طولانی آموزشی و حتی کارگری در ساختمان می‌شود تا بتواند مدرک مهندسی بگیرد، اما در ایران مهندسین پس از فارغ‌التحصیلی یک شاخه کاری دولتی یا شغلی را در بخش خصوصی انتخاب کرده و در حوزه اجرایی، نظارتی و … وارد بازار کار می‌شوند.
وی افزود: علم و دانش باید توام با درک باشد و مهندسین باید پس از فراگیری دانش بتوانند از توان علمی خود به نحو مطلوب و بهینه استفاده کنند که لازمه آن کسب تجربه و مهارت در سایه کار میدانی و عملیاتی است.
وی در ادامه با بیان اینکه بتن یک سنگ مصنوعی است، افزود: ۷۵ درصد حجم ‌بتن را شن و ماسه تشکیل می‌دهد و هر چقدر کیفیت آن بالا باشد بتن تولیدی از مقاومت بالاتری برخوردار خواهد بود و سازه محکمی احداث می‌شود.
این استاد دانشگاه افزود: شن و ماسه باید براساس استانداردهای لازم ۳۰۲ تست شود تا بتوان ویژگی‌های فیزیکی نظیر دانه‌بندی و خصوصیات شیمیایی آنها را در آزمایشگاه بطور دقیق بررسی کرد و در نهایت بتوان بتن مقاوم تولید کرد. این در حالی است که در برخی نقاط کشور آزمایشگاه شیمیایی بررسی سنگ دانه‌ها وجود ندارد و صرفا از طریق آزمایشات فیزیکی، بررسی انجام می شود.
وی در خصوص ضدیخ بتن نیز گفت: چیزی با عنوان ضدیخ بتن وجود ندارد و این یک ادعای غیرعلمی است. هر چه بتن کم آب‌تر باشد ضدیخ تر بوده و یخ نخواهد زد و در فصل زمستان  به جای ضد یخ باید بتن کم آب تولید کرد و روان کننده بدان افزود چرا که آب زیاد عامل یخ زدگی است.
رحمتی با بیان اینکه سوءتفاهمات مهندسی و اعمال سلیقه‌های غیر کارشناسی موجب خواهد شد که مهندسین گمراه شوند، افزود: در حوزه ساختمان سازی نباید متوسل به سلیقه‌های غیرکارشناسی شد بلکه باید به یک نقطه مشترک مهندسی و علمی دست یافت تا متخصصین و مهندسین در اجرای کار عمرانی گمراه نشوند.
وی بیان کرد: خانه بتن ساوه، تعاملی با کارخانجات تولید سیمان شهرهای مجاور دارد و با برگزاری دوره‌های آموزشی یک ارتقای قابل توجهی در حوزه علمی و آموزشی داشته و فعالان صنعت بتن این منطقه را به یک نقطه اشتراک در تولید و عرضه این محصول رسانده است.
عضو هیات مدیره انجمن بتن ایران با تاکید بر اینکه آشنایی با استانداردها در دانشگاه‌ها به خوبی انجام نمی‌شود، گفت: در جوامع دانشگاهی صرفا مفاهیم علمی آموزش داده می‌شود و در واقع فعالیت موثری در حوزه استانداردسازی صورت نمی‌گیرد.
وی با بیان اینکه بررسی استاندارد بودن مصالح ورودی به ساختمان از وظایف مهم مهندسین عمران و ساختمان سازی است، تصریح کرد: پایین بودن نسبت آب به سیمان در مقاومت بتن بسیار تأثیرگذار است و هر بتنی که سر پروژه می‌آید باید تحت چهار آزمایش دما متناسب با فصول مختلف سال، روانی بتن، وزن مخصوص و هوا قرار گرفته باشد.
رحمتی با بیان اینکه شناخت صحیح از ویژگی‌های مصالح اولیه بتن و ماشین آلات تولید آن ضروری است، افزود: در ایران موضوع ماشین آلات مغفول مانده است و باید سازوکار لازم برای ارتقاء و بروز کردن ماشین آلات اندیشیده شود.
مدیر خانه بتن ساوه نیز گفت: ارتقای کیفیت مصالح و بتن مورد استفاده در ساخت و سازها با دانش افزایی و برگزاری چنین همایش‌های علمی به صورت عملی در خواهد آمد.
محمدرضا حسابی افزود: ساخت بتن پرمقاومت کاربردی با رده مقاومتی بالاتر با استفاده از مواد افزودنی، دست یافتنی بوده و هدف خانه بتن ساوه ارائه خدمات بهتر و بالا بردن کیفیت بتن است. خوشبختانه در این خصوص پل ارتباطی مناسبی بین تولید کننده و مصرف کننده برقرار شده و پیوسته در جهت ارتقاء گام برداشته ایم.
وی افزود: برخورداری از دانش روز و ارتقای آگاهی‌های فعالان صنعت بتن، مزایای بتن‌های توانمند و آنالیز اقتصادی بتن و مواد تشکیل دهنده آن، مزایای استفاده از مواد افزودنی و شیمیایی بتن و بتن‌های بازیافتی، از اهداف برگزاری این سمینار آموزشی است.
حسابی افزود: این سمینار به همت خانه بتن ساوه متشکل از کوروش بتن، یاسر بتن، جاوید بتن سلیم و ساروج بتن جم و با حمایت و حضور سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی، اداره کل استاندارد استان مرکزی، استانداری مرکزی، انجمن صنفی تولیدکنندگان بتن و فرآورده‌های بتنی استان مرکزی و با حضور جامعه مهندسین عمرانی، اساتید بتن، مسئولان، رییس برنامه و بودجه استان مرکزی، معاون استاندار و فرماندار ساوه، معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری، معاون عمرانی شهرداری و رییس آزمایشگاه خاک ساوه و زرندیه و مدیریت شهری شهرهای نوبران، غرق آباد و آوه برگزار شد.
در این مراسم از تنی چند از تولیدکنندگان و فعالان صنعت بتن و برگزیدگان آزمون شفاهی سمینار با اهدای تندیس و هدایایی تجلیل شد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;