حمایت دادستانی تهران از مستاجران در برابر موجران زیاده‌خواه

تاسیسات نیوز/ مهری بهزادپور: حسام عقبایی با اشاره به اینکه مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا ضمانت اجرایی دارد،افزود:طبق دستوردادستانی تهران هیج موجری حق ندارد نرخ اجاره را برای مستاجر بیش از ۲۵ درصد در کلانشهرها،۲۰ درصد در شهرهای بزرگ و ۱۵ درصد در شهرهای کوچک افزایش دهد که اگر برخلاف این موضوع رخ دهد مستاجر حق دارد که خانه را تخلیه نکند.
وی با بیان اینکه دستور دادستانی روی مصوبه ستاد اجرایی مقابله با کرونا ضمانت اجرایی لازم را دارد،تصریح‌کرد: دادستانی تهران از مستاجرانی که در برابر زیاده‌خواهی موجران می‌ایستند حمایت می‌کند.
وی در مورد پیش‌بینی وضعیت مسکن در سال جاری اظهار داشت: پیش‌بینی من این است که حداقل تا شهریورماه امسال قیمت‌ها به روند افزایشی خود ادامه دهند و این افزایش قیمت در شهرهای بزرگ حداکثر به اندازه نرخ تورم خواهد بود.
عقبایی افزود: در حوزه مسکن سونامی قیمتی نخواهیم داشت. در شهرهای کوچک‌تر احتمال افزایش قیمت کمتر از نرخ تورم خواهد بود.
رئیس سابق اتحادیه مشاوران املاک تهران تصریح کرد: نرخ اجاره البته تابعی از قیمت است. با توجه علل گوناگونی که بازار اجاره بها را تا حدود زیادی رها کرده، قیمت اجاره‌بها نیز رشد خواهد کرد و البته تاکنون هم به روند افزایشی خود ادامه داده است.
عقبایی عنوان کرد: البته افزایش در این بخش نیز حداکثر به اندازه نرخ تورم خواهد بود؛ چراکه مستاجران کشور ظرفیت افزایش قیمت بیشتر را ندارند و هم اکنون نیز با شرایط دشواری دست و پنجه نرم می‌کنند.
وی متذکر شد: در سال گذشته هم برخی موجران تمایل داشتند نرخ اجاره بها نیز مانند قیمت واحدها ۱۰۰ درصد رشد کند که چنین نشد؛ چراکه هیچ مستاجری چنین امکانی را نداشته است. در این بخش هم افزایش نرخ اجاره بها در شهرهای بزرگ بیش از شهرهای کوچک خواهد بود.
عقبایی اعطای وام ودیعه ۵۰ میلیون تومانی به مستاجران در تهران را یک راهکار مهم برای کمک به این قشر زحمتکش دانست، و گفت: تولید مسکن استیجاری ۵۰ متری در شهر تهران باید در رئوس برنامه‌های دولت قرار بگیرد.
نایب رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران اضافه‌کرد: در شرایط کنونی حدود ۴۰ درصد ازساکنان شهر تهران مستاجرهستند که برای آنها باید از سوی دولت و نهادهای اجرایی و نظارتی فکری اساسی شود.
عقبایی تاکیدکرد: نرخ میانگین خرید مسکن در شهر تهران به ۱۹ میلیون تومان رسیده است و به طورقطع بازارهای مالی دیگر همچون بورس،طلا و ارز می توانند روی بازار مسکن تاثیربسزایی داشته باشند اما این تاثیرگذاری در بلندمدت است.
نایب رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران افزود: افزایش نرخ‌ها در بازار بورس،طلا و ارز می‌تواند موجب گرانی نرخ مسکن شود که این روند گرانی باید کنترل شود.
وی ادامه داد: مسکن با سهم ۳۵ تا ۴۰ درصدی از اقتصاد کشور از تورم عمومی متأثر خواهد شد و ازاین‌رو باید ببینیم تورم عمومی اعلام‌شده از سوی دولت و تورم واقعی چه میزانی است.
وی با اشاره به این‌که امیدواریم مرکز آمار تورم واقعی را اعلام کند که همین انتظار هم می‌رود،‌ اضافه‌کرد: بنابراین تا سقف اعلامی برای تورم، قیمت مسکن در سال ۹۹ افزایش خواهد یافت. سال گذشته قیمت مسکن بیش از ۲ برابر تورم افزایش یافت، اما امسال پیش‌بینی می‌شود قیمت مسکن از مرز تورم عبور نخواهد کرد.
نایب‌رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: پیش‌بینی می‌کنم امسال بازار مسکن کم رونق خواهد بود،‌ اما رکود تورمی بر بازار حاکم است.
عقبایی اظهار کرد:‌ درمجموع رشد قیمت مسکن در شهرهای بزرگ طی امسال به سقف تورم اعلامی از سوی دولت نزدیک می‌شود زیرا توازن بین عرضه و تقاضا کمتر است اما این افزایش قیمت برای شهرهای کوچک کمتر بوده و فاصله آن با خط تورم بیشتر است.
منبع تاسیسات نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;