تهران فرو ریخت

تاسیسات نیوز/ صدیقه بهزادپور: تهران فرو ریخت! این خبری است که چنانچه به وضعیت فعلی آن توجهی نشود، مدت زمان نه چندان دور آن را خواهیم شنید و آن موقع است که دیگر تلفات مالی و جانی آن بسیار بیشتر از هزینه ای است که الان برای پیشگیری هزینه می کنیم.
به گفته کارشناسان؛ ” دشتهای تهران هر سال حدود ۲۵ سانتی متر فرو می نشیند و سطح سطح آبهای این دشتها نیز حدود ۱ متر کاهش می یابد، این در حالی است که حفر چاه های غیرمجاز نیز روز به روز در حال افزایش است.
 اما نیاز به «آب» یکی از مسائلی است که نمی توان به راحتی از کنار آن گذشت. و باید راه حلی مناسب برای آن ارائه کرد.
بنا به آمار موجود؛ بیشترین نشست زمین در دشت ورامین صورت گرفته به نحوی که نزدیک یک متر و ۲۰ سانتی متر از آب زیرزمینی در این دشت کاهش یافته است. علاوه بر آن در دشت هومند و آبسرد نیز با کاهش دو متر و دو سانتی متر مواجه بوده است.
طبق اعلام وزارت نیرو، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران به تازگی اعلام کرده است: طی شش ماهه نخست سال جاری، ۶۱۶ حلقه چاه آب غیرمجاز در دشت‌های استان تهران، توسط امورهای منابع آب شرکت مسدود و از تخلیه سالیانه بیش از ۶ میلیون متر مکعب آب از آبخوان‌های استان جلوگیری شد.
امسال به جهت کاهش میزان بارندگی‌ها و کسری ۳۱۴ میلیون متر مکعبی مخازن سدهای پنجگانه استان نسبت به سال آبی گذشته، با بحران کم آبی مواجه هستیم و از این حیث، عملکرد امورهای تابعه در حراست و حفاظت از منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی بیش از همیشه ضرورت و اهمیت پیدا کرده است که در همین راستا طی شش ماهه نخست امسال، با همکاری گروه‌های گشت و بازرسی امورهای منابع آب، ۶۱۶ حلقه چاه غیرمجاز، در مجموع به عمق ۱۸ هزار و ۱۹۹ متر و آبدهی ۱۷۱.۱ لیتر بر ثانیه مسدود شد که در نتیجه این اقدامات، از برداشت غیرمجاز شش میلیون و ۵۲۶ هزار و ۸۳۶ متر مکعب آب از سفره‌های آب زیرزمینی استان تهران جلوگیری به عمل آمده است.
انجام اقدمات پیشگیرانه از اهمیت خاصی در معضل فرونشست زمین پایتخت داشته و از این رو جلوگیری از برداشت بی رویه منابع آبهای زیرزمینی و مقابله با پدیده جبران ناپذیر فرونشست مهم تلقی می شود.
صرفه جویی آب در تمام بخش ها، به روزسازی تکنولوژی های موجود جهت بهره برداری از پساب، فرهنگسازی جهت مصرف بهینه آب، ممانعت از کشت محصولاتی که نیاز به آب زیاد دارد و .. از جمله اقداماتی محسوب می شود که می توان در راستای کاهش مصرف آب و ممانعت از فاجعه فرونشست زمین انجگام داد.
چرا که  خطرات و عواقب جبران ناپذیر فرونشست که در سال‌های اخیر با شاخص بالاتر از نرم جهانی در کشور رو به افزایش است، در دستور کار قرار دادن اقدامات جدی در این حوزه را می طلبد تا با مشکلات متعاقب آن که به راستی شاید نتوان آن را چاره کرد، مواجه شد. 
منبع تاسیسات نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;