به گزارش تاسیسات نیوز، ساخت جکوزی از جمله سازه های لوکس در ویلا، آپارتمان ها، برج ها و مجتمع های مسکونی است که علاقه­ مندان زیادی را برای ساخت آن  ترغیب می کند. جکوزیها برای مصارفی همچون رفع خستگی، آب درمانی و فیزیوتراپی مورد استفاده قرار می گیرد.
جکوزی در واقع همان  استخرهای کوچک و حوضچه های آب گرم  است که تحت فشار پمپ قرار می گیرد که دارای ظرفیت ۴ تا ۱۰ نفر می باشد. شکل جکوزی ها  برای احساس راحتی و جمع بودن به صورت دایره ای و یا زاویه دار طراحی می شوند و عمدتا دارای یک پله برای نشستن بر روی آنها و تکیه بر دیوارها است. دمای تقریبی آب جکوزی در حدود ۳۸ تا ۴۵ درجه سانتیگراد است و آب به وسیله بلوئر جکوزی و جت ها با فشار مناسب وارد کاسه جکوزی می شود.
آب جکوزی توسط تجهیزات ضدعفونی آب همانند کلر، نمک (جداسازی CL از NACL)، دستگاه مولد اشعه ماورا بنفش (Ultra Violet)، اوزون ژنراتور (O3=Ozone) گند زدایی می شود.
ساخت جکوزی به دلیل کوچک بودن ابعاد آن نیازمند طراحی با ظرافت بالا و دانش تاسیساتی است.
نحوه کار جکوزی­ ها
جکوزی ها همانند استخرها نیازمند تصفیه خانه، گردش آب و لوله کشی و دیگ بخار برای گرم کردن آب  هستند. برای انجام این فرآیند نیازمند پمپ جت و گرمکن، فیلتر تصفیه آب و یک پمپ گردش آب گرم می باشد.
سیستم کار کردن جکوزی ها به این شکل است که ابتدا آب از صافی پمپ گردش عبور داده می شود و پس از آن به داخل گرمکن خواهد رفت و پس از گرم شدن مجدد آن وارد حوضچه خواهد شد. جت پمپ های جکوزی آب را از دهانه حوضچه به داخل می کشند و سپس از طریق پمپ ها به داخل با فشار هل می دهند و بسته به اندازه و حجم حوض  می تواند دارای قدرت و سرعت های متفاوتی باشد.
 سیستم تصفیه UV و اوزون به صورت جداگانه از دیگر تجهیزاتی هستند که می توان به استخر جکوزی اضافه کرد تا در چرخه عملیاتی شما قرار گیرد.
انواع جکوزی ها از نظر مدل و نوع ساخت آن
جکوزی ها به طور کلی به دو دسته استخری و فایبرگلاس دسته بندی می شوند.
برای جکوزهای استخری می بایست وسایل و تجهیزات مورد نیاز آن را تهیه کنید و از افراد متخصص برای ساخت و راه اندازی آن در محل مورد نظر کمک بگیرید.
جکوزهایی که از نوع فایبرگلاس ساخته شده اند را می توانید از فروشگاههای معتبر تهیه و در محل مورد نظر نصب کنید.
از نظر هزینه هر دو نوع جکوزی استخری و فایبرگلاس دارای یک رنج قیمت هستند و تنها تفاوت آنها در مراحل نصب و اجرا آنهاست که یکی پر دردسر و زمان بر بوده و دیگری نصب آسان تری  دارد.
ساخت جکوزی خانگی
ساخت یک جکوزی خانگی استاندارد تفاوت چندانی با ساخت جکوزی مجموعه های ورزشی ندارد. اما در ساخت جکوزی های خانگی توجه به این نکته که جکوزی بر روی زمین یا بر روی سقف طبقات دیگر ساخته می شود ضروری است. در صورتی که جکوزی بر روی سقف ساخته شود باید این اطمینان حاصل شود که سازه ساختمانی تحمل وزن جکوزی پر از آب را داشته باشد در غیر این صورت ضروری است که برای سازه ها مقاوم سازی انجام شود.
جکوزی چوبی
این مدل از جکوزیها به عنوان جکوزیهای خانگی شناخته شده و معمولا در ظرفیت های ۲ تا ۳ نفر ساخته می شوند. طراحی این نوع از جکوزیها به صورت دایره ای انجام می شود و دارای نیمکت برای نشستن بوده و از جت پمپ برخودار نیستند و فقط دارای سیستم گرمایشی می­باشند.
جکوزیهای چوبی در دهه ۷۰ میلادی به اوج محبوبیت خود رسیدند و امروزه با روش های مدرن ساختمانی جایگزین شده اند و برای ساخت آن اغلب از چوب درخت سرو و چوب های قرمز استفاده می شود.
جکوزی بتنی
جکوزیهای بتنی جز مدلهای تغییریافته هستند که معمولا جز تغییرناپذیر استخرهای شنا می باشند. این نوع از حوضچه ها نیازمند به طراحی بتن ریزی، آرماتور بندی، لوله کشی و طراحی می باشند و برای آنها باید قسمت های تاسیساتی همچون موتورخانه برای تصفیه و گرم کن آب مدنظر قرار گیرد.
 طراحی جکوزیهای بتنی بسیار متنوع می باشد و هر طراحی و شکلی برای این نوع سیستم ها قابل اجرا و پیاده سازی است.
انواع جکوزی
دستگاههای مدرن جکوزی
این دستگاه ها جدیدترین مدل جکوزی­ها هستند و از قابلیتهای متنوعی برخودار هستند. این نوع از دستگاه های جکوزی قابل حمل هستند و بر اساس نیاز شما قابل نصب و پیاده سازی در روی پشت بام، حمام، بالکن و … می باشند. این دستگاهها نیاز به تاسیسات و موتورخانه ندارند و با استفاده از نیروی برق تمام عملیات اعم از گرم کردن، گردش آب و  پمپاژ و تصفیه را درون خود انجام می دهند و فضای کمتری را اشغال می کنند.
اجزا تشکیل دهنده جکوزی
جکوزیها چه از نوع فایبرگلاس و چه از نوع استخری باشند به طور کلی شامل اجزائی همچون لوله و اتصالات، مبدل حرارتی تزریقی و پمپ جتی، فیلتر تصفیه آب، سری جت و نورپردازی است.
اجزا ذکر شده در نوع فایبرگلاس در زیر آن تعبیه می شود. در جکوزی استخری این تجهیزات هم در زیرکار هم در میان مصالح ساختمانی مورد استفاده تعبیه و پنهان می شود. پس از راه اندازی جکوزی، استخر آن پر از آب می شود و آب از طریق مکنده ها به درون لوله جریان می یابد و در اطراف مبدل حرارتی به چرخش درآمده و پس از گرم شدن از طریق پمپ تزریقی و جتی به داخل سینک بازگردانده می شود.
جکوزهای فایبرگلاس هم در محیط های بسته مانند حمام و هم در محیط های باز مانند حیاط خلوت قابل استفاده هستند. برای نصب و راه اندازی این نوع از جکوزی ها در فضای باز مانند حیاط خانه نیاز است که زیر سازی به صورت موزائیک و یا سیمان کاری انجام شود و سپس برای نصب جکوزی اقدام شود.
از آنجا که جکوزی حجم و عمق زیادی ندارد و فشار آب در آن نیز بسیار کم است در ساخت آن نیاز به بتن ریزی نخواهد بود و استفاده از متریالی مانند آجر برای ساخت آن مناسب است.
مراحل ساخت جکوزی استخری شامل انجام زیرسازی، اجرای لایه مگر، آجر چینی و سیمان کاری روی آجرها، عایق کاری، اتصالات و اجزای تاسیسات، کاشی کاری و درزگیری است.
ابعاد وان جکوزی
از آنجا که وان جکوزیها دارای ویژگی ها، طرح و قابلیت های مختلفی هستند برای انتخاب وان جکوزی مهمترین رکن اندازه ساختار وان جکوزی است که می بایست با توجه به محیط که قرار است جکوزی در آن نصب شود شکل مناسب و اندازه آن انتخاب شود. جکوز ها به صورت کلی بصورت لبه دار و زاویه دار (مستطیلی، مربعی و سایر اشکال لبه دار دیگر) و یا به صورت بدون لبه و بدون زاویه (بیضی، گرد) و با اشکالی به این خصوصیت طراحی و ساخته می شوند.
انواع ابعاد معمول و استاندار وان جکوزیها
به صورت کلی وان جکوزیها در اندازه های معمول و استاندارد تولید و مورد استفاده قرار می گیرند.
ابعاد وان جکوزی