از شومینه به این دلایل استفاده نکنید

دیر امور پژوهش و فناوری شرکت گاز استان خراسان رضوی گفت: شومینه در بین وسایل گرمایشی با اتلاف انرژی زیادش، کمترین کارایی را دارد.
به گزارش تاسیسات نیوز،  سرمای بی‌سابقه در کشور این درس را داد که صرفه‌جویی در مصرف و بهینه مصرف‌کردن انرژی باید به یک فرهنگ تبدیل شود. حمید‌رضا افشون، مدیر امور پژوهش و فناوری شرکت گاز استان خراسان رضوی، در این باره می‌گوید: چنانچه اوج سرما باشد یا نه، ما باید در فصل زمستان مدیریت مصرف انرژی را در نظر بگیریم. کنترل دمای منزل در فصل سرما اهمیت زیادی دارد. بهترین دمای منزل در فصل سرما ۱۸ تا ۲۱ درجه است که باید رعایت شود. متأسفانه این نوع سبک زندگی وجود دارد که پوشش مردم در فصل سرما در فضای منزل کم است، اما درجه حرارت را زیاد می‌کنند.
وی با بیان اینکه استفاده از پرده‌های ضخیم از دیگر موارد جلوگیری ازا تلاف انرژی است، گفت: با توجه به اینکه گاز برای گرمایش، پخت‌وپز و حمام‌رفتن استفاده می‌شود، در پیک سرما بهتر است رعایت حداقل مصرف را داشته باشیم. در روز‌های سرد پویش یک اتاق گرم در خانه، در صرفه‌جویی مصرف گاز خیلی کمک کرده است. در صورت تداوم سرما اگر در مصرف گاز صرفه‌جویی نکنیم، مسلما افت فشار گاز را در برخی مناطق دوباره خواهیم داشت که جبران این فشار زمان‌بر خواهد بود.

به گفته مدیر امور پژوهش و فناوری شرکت گاز استان خراسان رضوی، در بحث کارایی انرژی اینکه نوع دستگاه گرمایش چه باشد هم مهم است. معمولا وسیله گرمایشی که راندمان زیاد انرژی دارد، بهترین نوع وسیله گرمایشی است. وسیله گرامایشی مثل شومینه در بین وسایل گرمایشی با اتلاف انرژی زیادش، کمترین کارایی را دارد و بهتراست در اوج سرما از شومینه استفاده نشود. با توجه به اینکه قیمت گاز در کشور ما کم است، باز هم صرفه‌جویی مصرف گاز در اوج سرما لازم است تا با بهینه مصرف‌کردن، افت فشار گاز نداشته باشیم.

افشون یادآور شد: در بحث راندمان انرژی بحث ساختاری ساختمان هم مهم است. اگر مقایسه‌ای در مصرف گاز در کشور خود و سایر کشور‌ها داشته باشیم، می‌بینیم که مصرف گاز در کشور ما به‌دلایل مختلفی از مصرف جهانی بیشتر است. در ایران ایتم‌های ساخت ساختمان‌های استاندارد لحاظ شده، اما الزامی برای آن در نظر گرفته نشده است و از قبل هم روی ساختمان‌های موجود انجام نشده است. آنچه در وسایلی گرمایشی استفاده می‌شود، کارایی کمی در مصرف کم دارد که این موضوع هم در اتلاف انرژی و مصرف زیاد گاز در کشور دخیل است. در مباحث فرهنگی و مدیریت مصرف در کشور‌های دیگر، به‌دلیل قیمت زیاد انرژی بهتر کار شده است. در هر صورت اگر موج سرما داشته باشیم یا نداشتیم، باید فرهنگ درست مصرف‌کردن را یاد بگیریم. برای مثال درزگیری در و پنجره‌ها و بستن کانال کولر در آستانه هوای سرد، از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;