اگر شومینه هیزمی شما دود می کند، بخوانید

تاسیسات نیوز: همه ما دوست داریم که خانه‌ای سرشار از آرامش و حس خوب داشته باشیم تا بتوانیم از زندگی بیشتر لذت ببریم. به همین دلیل هم از وسایل سنتی در منزل استفاده می‌کنیم. یکی از وسایل جالب که حس زندگی در طبیعت را به ما منتقل می‌کند، شومینه هیزمی است. با داشتن شومینه هیزمی و سنتی، می‌توانیم فضای خانه را گرم نگه داریم و روزهای سرد سال را بهتر سپری کنیم. همچنین با شنیدن صدای سوختن چوب در شومینه هیزمی، حس می‌کنیم که به طبیعت نزدیک‌تر شده‌ایم و آرامش بیشتری را تجربه خواهیم کرد. وجود شومینه هیزمی، یکی از عناصر مهم در دکوراسیون روستیک است که زیبایی خانه را چند برابر می‌کند. گاهی اوقات، شومینه هیزمی دچار مشکل می‌شود و به‌درستی کار نمی‌کند. مثلاً دود کردن شومینه هیزمی، یکی از مشکلات رایجی است که فضای خانه را پر از دود می‌کند و موضوعی اذیت‌کننده است.
زمانی که مشکل دود کردن شومینه هیزمی پیش می‌آید، بسیاری از افراد کلافه می‌شوند و به دنبال راهی برای تخلیه این دود هستند. برای رفع مشکل شومینه هیزمی، بهتر است با دلایل بروز این مشکل آشنا شوید و سپس برای عیب‌یابی شومینه هیزمی اقدام کنید.
اگر از این مدل شومینه در منزلتان استفاده می‌کنید و دوست دارید با دلایل دود کردن شومینه هیزمی بیشتر آشنا شوید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید.
تعمیر شومینه هیزمیتعمیر شومینه هیزمی
دلایل دود کردن شومینه هیزمی چیست؟
تخلیه دود و بوی دود از شومینه هیزمی دلایل مختلفی دارد. به همین دلیل باید با تمام عوامل این موضوع آشنا شوید تا بتوانید عیب‌یابی شومینه را انجام دهید.
موارد زیر، از جمله دلایل دود کردن شومینه هیزمی هستند:
۱- وجود مشکل در مسیر دودکش شومینه:
تمام وسایل گرمایشی مانند بخاری و شومینه، دودهایی را تولید می‌کنند که باید از محیط خارج شوند. به همین دلیل است که در قسمت بالایی شومینه هیزمی، قسمتی به عنوان دودکش یا هواکش وجود دارد که به تخلیه دودها کمک می‌کند.
گاهی اوقات مسیر دودکش شومینه دچار انسداد و گرفتگی می‌شود؛ در این حالت دودهای تولید شده در داخل شومینه نمی‌توانند به‌درستی تخلیه شوند و وارد محیط خانه می‌شوند. به همین دلیل است که یکی از دلایل دود دادن شومینه گازی، گرفتگی مسیر دودکش است. برای رفع این مشکل بهتر است دودکش شومینه را بررسی کنید و مطمئن شوید که مسیر دودکش باز باشد. در صورت وجود انسداد و گرفتگی در این قسمت، جسم داخل دودکش را بردارید تا راه برای خروج هوا باز شود.
گرفتگی دودکش، یکی از دلایل خاموش شدن شومینه گازی است که شعله این شومینه‌ها را کاملاً خاموش می‌کند.
دودکش شومینهدودکش شومینه
۲- طراحی نادرست شومینه:
یکی دیگر از مواردی که باعث دود کردن شومینه هیزمی می‌شود، طراحی نادرست شومینه است. اگر به‌تازگی از شومینه برای گرمایش منزلتان استفاده می‌کنید و متوجه شده‌اید که شومینه دود می‌کند و از محیط خارج نمی‌شود، احتمالاً مشکل از طراحی شومینه است. اگر فاصله بین کف شومینه و دودکش به‌اندازه نباشد، دودهای تولیدشده نمی‌توانند از محیط خارج شوند و در فضای اتاق می‌مانند.
به همین دلیل بهتر است طراحی و ساخت شومینه را به افراد حرفه‌ای و متخصص بسپارید تا با استفاده از تکنیک‌های مهندسی این کار را انجام دهند. در صورتی که ساخت شومینه به صورت اصولی انجام شود، فاصله بین کف شومینه و دودکش آن به‌اندازه‌ای خواهد بود که دودهای تولید شده را به صورت کامل به بیرون از خانه هدایت کند.
شما می‌توانید از مهندسان و متخصصان بخواهید که نقشه طراحی شومینه منزل شما را بازبینی کنند و کار بازسازی و رفع ایرادات شومینه را انجام دهند.
شومینه هیزمی مدرنشومینه هیزمی مدرن
۳- قرار دادن هیزم بیش از حد:
یکی دیگر از مواردی که باعث دود دادن شومینه هیزمی می‌شود، وجود هیزم زیاد در داخل شومینه است. شما باید با توجه به حجم و اندازه شومینه منزلتان، مقدار کافی هیزم را در داخل شومینه قرار دهید؛ در غیر این صورت مقدار زیادی دود تولید می‌شود و در فضای خانه جمع خواهد شد.
مقدار هیزم داخل شومینه نباید انقدر کم باشد که سریع شومینه خاموش شود و نباید آن‌قدر زیاد باشد که باعث دود کردن شومینه شود. اگر از حجم کافی هیزم برای شومینه هیزمی اطلاع ندارید، بهتر است از نصاب شومینه یا فرد متخصص بخواهید که شما را راهنمایی کند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;