راهکارهای مقابله با چالش های کم آبی

حل بحران کم آبی به عنوان چالشی جهانی با توجه به تغییرات اقلیمی مورد توجه همه کشورهای جهان قرار گرفته و دولتمردان و مسئولان، اقدام به برنامه ریزی های ویژه در این زمینه کرده اند.
به گزارش تاسیسات نیوز، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در سخنان اخیر خود با بیان اینکه «آب» مسئله ای بحرانی است که فقط مختصِ ایران و یک منطقه نیست، بر حل این مشکل تاکید کرد و یادآور شد؛ به مسئولان نیز در این راستا دستوراتی صادر شده تا برنامه ریزی هایی مطلوب در این زمینه انجام شود.
به گفته رئیس جمهور مسئله خشکسالی برای تمام دنیاست که به دلیل تغییرات اقلیمی همه کشورها درگیرِ آن هستند.
رئیس جمهور با بیان اینکه بحرانِ آب در کمیسیون های مختلف در دولت در حالِ پی گیری می باشد، یادآور شد: این موضوع در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و در قالب کمیته‌ای از سوی معاون اول رئیس جمهور درحال پیگیری است تا با برنامه ریزی های کوتاه و بلند مدتی در این عرصه انجام داد.
راهکارهای مواجهه با بحران آب
بنا به اظهار کارشناسان؛ «توسعه پایدار آب» یکی از مفاهیمی به شمار می آید که مدیران دولتی و خصوصی به طور جدی جهت مقابله با مشکلاتِ پیش رویِ «بحران کم آبی» به آن پرداخته اند و تحققِ آن نیز نیازمندِ توجه به الزامات زیست محیطی و حداکثر بازده اقتصادی آبِ مصرفی است.
استفاده از آب دریا، گزینه ای مناسب در مواجهه با تغییرات اقلیمی

سازگاری با کم آبی، تامین آب، تغییر اقلیم، خشکسالی، سیلاب، کنترل توزیع آب، احیا و ساماندهی رودخانه ها، دیپلماسی آب، مدیریت منابع آب زیرزمینی از جمله محورهای پژوهشی وزارت نیرو در سال ۹۸ بوده است که وزارت نیرو نیز در اجرای پروژه های مختلف به آن پرداخته است.
اجرای طرح شیرین سازی و انتقال آب دریا به استان هرمزگان و کرمان از جمله طرح های اجرایی به شما می آید که وزارت نیرو در راستای مواجهه با بحران کم آبی، آن را بامدیریت بخش خصوصی به ویژه در بخش صنعت به مرحله اجرا درآورده است.
استفاده از روشهای نوین فناوری در این زمینه نیز به طور روزافزون مورد استفاده وزارت نیرو قرار گرفته و در صورت به کارگیری مستمر و بهینه از آن، می توان بر کمبودهای جغرافیایی و اقلیمی کشورمان به طور مناسب غلبه کرد.

الگوسازی در گذر از بحران کم آبی
استفاده از تجارب بین المللی در این راستا، با توجه به شرایط آب و هوایی کنونی، گذر از بحران کم آبی، ارتقای بهره وری مطلوب از آب و تعادل عرضه و تقاضای آب را امکان‌پذیر خواهد کرد.
طرح شیرین‌سازی آب دریا و انتقال آب دریاها به مناطق کم آب، از راهکارهایی به‌شمار می‌آیند که بسیاری از کشورها به آن پرداخته‌اند تا بتوانند با تغییرات اقلیمی به طور مطلوب مواجه شوند.
حمایت از دانش بنیان های فعال در حوزه آب و برق
در این بین سهم شرکت‌های دانش بنیان در زمینه بهره وری انرژی به‌ویژه «آب» موثر بوده است. شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند در حال حاضر به سمت تولید قطعات از طریق ساخت داخل و حمایت از فناوری‌های جدید در حال حرکت هستند و اقدامات خوبی را نیز در این زمینه انجام داده‌اند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;