یک پیشنهاد وسوسه انگیز

دکتر ایرج محمدفام – استاد ایمنی

 

 

چون می دانم وقت شما بسیار ارزشمند است اجازه می خواهم بدون حتی یک سلام مستقیم بروم سر اصل مطلب. راستش من و بقیه هموطنان در این سالها شاهد تلاشهای شبانه روزی و خلاقانه صنف زحمتکش شما در غارت و رفت و روب سرمایه های کشور بوده ایم.


ما شاهد بوده ایم که شماها چگونه با نهایت دقت، منابع عمده کشور را شناسایی و چگونه با ظرافت تمام آنها را بالا می کشید و خلاصه اینکه ما در این حوزه به تخصص و بالاخص تعهد شما ایمان داریم.


اما پیشنهاد ما!


نمی دانم تا بحال به موضوع اغوا کننده اختلاس از ایمنی کشور فکر کرده اید یا نه؟ موضوعی که مطمئنم اگر رویش سرمایه گذاری کنید اختلاس های 3000 و 10000 و 12000 میلیاردی و … در مقابلش برای شما پول خردی بیشتر محسوب نخواهد شد.


حتما در این سالهای اخیر متوجه تکرر فراوان حوادث فاجعه بار (هم از نوع طبیعی و هم از نوع انسان ساختش) در کشور شده اید.


حوادثی که این روزها سرعت بروز آنها از قلم متخصصان ایمنی خیلی پیشی گرفته اند بطوریکه تا می آئیم از یک حادثه بنویسیم هنوز قلم و کاغذ را آماده نکرده، خبر از یک حادثه فاجعه بارتر می شنویم.

حتما می گوئید این موضوع چه ربطی به تخصص ما اختلاس گران دارد، اصلا اندیشیدن به درد و رنج هموطنان در مرام ما نیست. اما عجله نکنید! هیچوقت به هزینه های اینگونه حوادث فکر کرده اید؟


می دانید سالیانه چقدر از منابع کشور در اثر اینگونه حوادث تلف می شود؟ آیا می دانید بر اساس مطالعات انجام شده هزینه اجتماعی و اقتصادی فقط یک مورد مرگ ناشی از حوادث جاده ای بیش از 3.7 میلیون یورو می باشد؟


(راستی قیمت یورو الان چقدر است؟). آیا می دانید فقط در حوزه حوادث جاده ای چقدر در حق شما خیانت می شود؟ آیا باور می کنید به شما بگوئیم که در هشت ماهه اول سال 1396 تعداد کشته های حوادث جاده ای از 11609 به 11563 رسیده است؟ (یعنی فقط 46 نفر کاهش ناقابل!!!) یعنی مسولین ناوارد ما در این حوزه تنها توانسته اند 46×3.7= 170.2 برای اختلاس شما ذخیره کنند؟


اختلاس از 170 میلیون یورو برای شما کسر شان نیست؟. آیا می دانید که مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی هزینه اقتصادی اجتماعی حوادث رانندگی ایران را بیش از 8 درصد تولید ناخالص داخلی بر آورد می کند؟ آیا می دانید در حادثه پلاسکو فقط در یک مورد بسیار کوچک خسارت وارد شده مستقیم اولیه به ۵۶۰ واحد ، ۱۵ هزار میلیارد ریال بوده است؟


آیا می دانید در جریان آوار برداری ساختمان پلاسکو بیش از ۱۷۰۰ کامیون نخاله ساختمانی جابه‌جا شد (می دانم الان دارید با ماشین حساب هزینه های آینها را برآورد می کنید). آیا می دانید که هزینه تصادف و آتش قطار مشهد – تبریز بیش از چند صد میلیون دلار برآورد گردید؟ آیا می دانید در حالیکه کل کشته های ناشی از کار در بریتانیای کبیر (شامل انگلستان، ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی) در سال 17-2016 فقط 137 نفر بود در کشور ما هزاران نفر بخاط این نوع حوادث قتل عام شدند؟


آیا تابحال فکر کرده اید هزینه زلزله اخیر منطقه غرب کشور چقدر شد؟ آیا فکر کرده اید اگر یک زلزله بالای 7 ریشتری در تهران رخ دهد دیگر شما چیزی برای اختلاس و غارت ندارید؟ آیا تا بحال به هزینه حوادثی نظیر آتش سوزی پتروشیمی بوعلی، مرگ دهها سرباز تحصیل کرده در جریان سقوط اتوبوس، حادثه معدن زمستانی یورت، حادثه کشتی سانچی و … فکر کرده اید؟ مطمئنم می دانید که هزینه های فوق العاده کلان تلف شده بخاطر این نوع حوادث یک جورهای از جیب شما هم می رود اینطور نیست؟

فکر نمی کنم شما با آنهمه هوش و ذکاوتتان متوجه منظور من نشده باشید. موضوع یک معامله برد-برد بسیار ساده است. ما سالهاست نه تنها اهمیت این موضوع را به مسئولین امر گوشزد می کنیم بلکه راهکارهایشان را هم مورد به مورد اعلام می کنیم ولی بنظر می رسد چون آنها در این مسئله ذیربط نبوده! و مسئولیتی ندارند! و ظاهرا دلشان خیلی هم به حال مردم، محیط زیست، صنعت، اعتبار و … نمی سوزد تلاش چندانی بخرج نمی هند.


پیشنهاد من این است که شما بیائید در زمینه ارتقاء ایمنی و کاهش حوادث تلاش کنید و از اتلاف سرمایه های ملی جلوگیری کنید عوضش از یک طرف شما به منابع عظیم و غیر قابل تصور ناشی از این نوع صرفه جوئیها جهت اختلاسها و غارت های هیجان انگیزتان می رسید و از طرف دیگر ما به هدف اصلی مان که حفظ و ارتقاء سلامتی و دارائیهای ملی (البته اگر عنایتی بفرمائید و تهش چیزی باقی بگذارید) می رسیم. راستی اگر لازم دیدید جامعه ایمنی کشور حاضرند بدون هیچگونه چشمداشتی در بخش ارتقاء ایمنی و کاهش حوادث کمک تان کنند.


منبع: مرکز ایمنی فام








انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;