گرمایش خانه با شومینه باید محدود شود

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: از لحاظ ایمنی استفاده از شومینه در فضای خانه برای گرمایش باید فقط به چند ساعت در روز محدود شود و به عنوان یک وسیله برای گرمایش دائم مورد استفاده قرار نگیرد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، به نقل از اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، محسن گلابی با بیان اینکه گاز منواکسید کربن یکی از خطرناک‌ترین گازهاست که در اثر بد سوختن وسایل گرمایشی نفت سوز، گازوئیل سوز و گازسوز تولید می‌شود، اظهار کرد: شهروندان باید زمانی که شعله وسایل گرمایشی با رنگ آبی نمی سوزد متوجه مشکل در سر راه مسیر خروجی گاز شوند و در این مواقع دودکش بخاری را بررسی کنند.
وی ادامه داد: اگر دریچه کولر باز باشد و تمامی درهای محیط بسته باشد در مواقعی که قطر دریچه کولر از دودکش بخاری بزرگتر باشد، مکش انرژی از طریق دریچه کولر انجام می شود همچنین این حالت برای خانه‌های با آشپزخانه اپن که دارای هود است، نیز وجود دارد که باید به این مورد نیز دقت شود.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه می‌توان برای جلوگیری از مسمومیت با گاز منواکسید کربن سنسور حساس به این گاز در محل نصب کرد، تصریح کرد: در زمانی که اکسیژن فضا کم می‌شود میزان گاز منواکسید کربن بالا می‌رود و مشکلاتی شبیه به علائم سرماخوردگی برای فرد بروز می کند که نباید با این بیماری اشتباه گرفته شود.
وی با اشاره به اینکه علی رغم این توصیه ها متاسفانه هر سال شاهد گازگرفتگی با گاز منوکسیدکربن در فصل سرما هستیم، خاطرنشان کرد: این علائم شامل سرگیجه، تهوع و خواب آلودگی است که اگر بیشتر از چهار ساعت طول بکشد نیاز به مراجعه به مراکز درمانی دارد در غیر این صورت با به خواب رفتن فرد امکان مرگ وجود دارد.
گلابی با بیان اینکه نباید از وسایل پخت و پز برای گرمایش فضا استفاده شود، اظهار کرد: بازدید و بررسی لوله‌های بخاری برای اطمینان از مسدود نبود مسیر، استفاده نکردن از یک لوله برای چند وسیله گرمایشی و استفاده از لوله‌های غیر استاندارد از دیگر توصیه‌های ایمنی برای شهروندان است.
وی با اشاره به ایمن بودن استفاده از شومینه به عنوان یک وسیله گرمایشی نیز گفت: شومینه در صورت داشتن نشان استاندارد نیز بهتر است بیشتر از چند ساعت در فضای خانه برای گرمایش مورد استفاده قرار نگیرد و از آن به عنوان وسیله ای جهت گرمایش دائم استفاده نشود.
منبع ایمنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;