کمبود بودجه بازی برد – برد خرید تضمینی آب را زمین گیر می‌کند

علی اکبری

 

امین قصمی

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، طی سال‏های گذشته صنعت آب و فاضلاب کشور برای پیشبرد پروژه‏های خود از طرق مختلف اقدام به تامین و تجهیز منابع مالی کرده است. قراردادهای خرید تضمینی آب با روش‏های متداول BOO، BOT و R.O.T این روزها چرخ بخش عمده‏ای از پروژه‏های سرمایه‏پذیر این حوزه را به گردش درآورده است.





گروهی معتقدند این روش‏ها بهترین مدل برای برون‌رفت از تنگناهای بودجه‏ای است اما گروهی دیگر این روش‏ها را مسیری برای کیفی‏سازی پروژه‏ها برمی‏شمرند. باید به این نکته اشاره کرد که تعامل صورت گرفته بین بخش دولتی با سرمایه‏گذاران بخش خصوصی عامل اصلی توسعه و گسترش سرمایه‏گذاری در پروژه‌های آب و فاضلاب است.





در واقع فهم طرفین از تعریف یک مدل کاربردی که ترسیم بازی برد- برد را به همراه داشته است، شرایطی جذاب برای سرمایه‏گذاران و دستاوردهای کیفی برای صنعت آب و فاضلاب به وجود آورده است. در این رهگذر کمبود بودجه و عدم تحقق تعهدات دولت در پرداخت هزینه خرید تضمینی آب موجبات نارضایتی سرمایه‏گذاران را پدید آورده است.





از سویی ادامه این فرآیند سبب خواهد شد تا سرمایه‌گذاران با وجود جذابیت مدل مالی این‌گونه قراردادها رغبت خود را به حضور در پروژه‏های پیش روی دولت از دست بدهند. به‌منظور بررسی فرصت‏ها و چالش‏های ایجاد شده در مسیر سرمایه‏گذاری در پروژه‏های آب و فاضلاب کشور، نظرات علی اکبری عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی‏، امين قصمي، مديرعامل شركت آب و فاضلاب هرمزگان و همچنین محمدحسین بهنود، از مدیران شرکت‌های سرمایه‏گذار بخش خصوصی را جویا شده‏ایم که در پی می‏آید.




پیش‌خرید آب نگرانی سرمایه‏گذاران را رفع خواهد کرد




علی اکبری عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی درباره قراردادهای BOO و BOT در بخش آب و فاضلاب گفت: قراردادهای ساخت، بهره‌برداری و انتقال (‏واگذاری)‏ در شرایط تنش آبی بسیار موثر است.





در حال حاضر تجربه قدرتمندی از اجرای این مدل قرارداد در کشور نداریم ولی در تجربه محدودی که موجود است توانسته‏ایم موفق باشیم. وی افزود: با منابع موجود نمی‏توان این حجم وسیع فاضلاب را به‌درستی تصفیه کرد؛ چراکه یکی از منابع پایدار آب همین آب‌های خروجی موجود است که باید آنها را تصفیه کرد.





همین پساب‏ها حداقل برای محیط‏زیست و کشاورزی می‏تواند کارآمد باشد. می‏توانیم در سال‏های آینده از نظر تکنولوژی و فناوری به جایگاهی برسیم که از پساب به‌عنوان آب آشامیدنی استفاده کنیم.





این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی ادامه داد: به هر صورت با وجود کمبود منابع مالی ناگزیریم به سمت مدل‏های مالی نوین با رویکرد مشارکتی حرکت کنیم، البته از این طریق دستاورد دیگری هم داریم و آن نگهداری و بهره‌وری صحیح و ارتقای سیستم است.





اکبری با بیان اینکه در برنامه ششم مجلس به رویکرد توسعه سرمایه‏پذیری توجه شده است، گفت: در برنامه ششم این رویکرد با عنوان تسهیلات فاضلاب‏ها به کمک بخش خصوصی آمده است و روش‏های BOT و BOO از گزینه‏های مناسب این بخش به شمار می‏رود، به اعتقاد بنده می‏توانیم در این روش موفق شویم، چرا که به‌صورت محدود تجربه‏اش را داریم.





بعضی از شرکت‌ها هم هستند که این کار را انجام داده‏اند. همچنین در برخی شهرها، پساب‏های صنعتی و پساب‏های خانگی تصفیه شده و در اختیار کشاورزی و محیط زیست قرار داده شده است.




امين قصمي، ‏ رئيس هيات‌مديره و مديرعامل شركت آب و فاضلاب هرمزگان در خصوص حمایت‏های بخش دولتی از سرمایه‏گذاران در راستای افزایش مشارکت گفت: ايجاد شرايط برای تسهيل در پرداخت وام‏هاي بلند‏مدت بانكي نظیر ضمانت سرمايه‏گذاران برای دريافت تسهيلات در بانك‏هاي استان که در اين خصوص بيش از پنج پروژه از اين امكان استفاده کرده‌اند، واگذاري زمين محل اجراي پروژه به سرمايه‏گذار، پرداخت پيش‌پرداخت‌هاي زمان ساخت و بهره‏برداري با بازپرداخت سه‏ساله پس از راه‏اندازي و شروع بهره‏برداري تجاري پروژه‏ها، همكاري‏هاي فني و مساعدت‏هاي اداري برای اخذ مجوزهای لازم و تامين زيرساخت‏ها مثل برق، آب و… از جمله حمایت‏هایی است که از سوی بخش دولتی صورت پذیرفته است.




قصمی این نوع سرمایه‏گذاری را در روند کیفی‏سازی پروژه‏ها موثر دانست و گفت‏: قطعا استفاده از ظرفيت‏هاي قانوني در بودجه سال‏هاي اخير و نيز در برنامه ششم توسعه اعم از ماده ١٤٢. ٢٧، ٨٨.٥٦ و… با بهره‏گيري از انواع روش‏هاي معمول تامين مالي مي‏تواند روند واگذاري و بهره‏مندي از سرمايه‏هاي بخش خصوصي در ديگر حوزه‌ها به‌ويژه تامين انرژي را تسريع و تسهيل کند.





وی در ادامه به تهديدهاي پیش‏روی توسعه مشاركت بخش خصوصي در توسعه صنعت آب و فاضلاب اشاره کرد و گفت: انجام ندادن به موقع تعهدات مالي دولت در قبال بخش خصوصي(عدم تخصيص اعتبارات خريد تضميني و…)، عدم تنظيم قوانين و مقررات روزآمد مرتبط با حمايت از سرمايه‏گذاران بخش خصوصي با توجه به بروز مشكلات پيش روي سرمايه‏گذاران و عدم حمايت مستمر سيستم بانكي كشور در پرداخت تسهيلات و ارائه تضامين بانكي از جمله چالش‏هایی است که در مسیر توسعه مشارکت وجود دارد.





وی افزود: با اين حال آنچه به‌طور اخص استان هرمزگان را در بخش جذب سرمايه بخش خصوصي در شهرهاي ساحلي دچار مشكل خواهد كرد استفاده از روش‏هاي بيع متقابل در تامين مالي و واگذاري پروژه‏هاي بخش فاضلاب است؛ بنابراین استفاده از روش خريد تضميني نظير BOT وBOO قطعا جذابيت سرمايه‏گذاري در بخش جمع‌آوري و تصفيه فاضلاب در شهرهاي ساحلي استان هرمزگان را صدچندان خواهد کرد.





رئيس هيات‌مديره و مديرعامل شركت آب و فاضلاب هرمزگان در پاسخ به سوال بیم برخی از سرمایه‌گذاران در خصوص بودجه پرداخت خرید تضمینی گفت: خوشبختانه دولت در دو، سه سال اخير سازوكارهاي مختلفي در راستای پرداخت مطالبات سرمايه‏گذاران در بودجه سنواتي خود در نظر گرفته كه از جمله مي‏توان به واگذاري اوراق مشاركت و اسناد خزانه اسلامي اشاره كرد که اين امر قطعا باعث كاهش نگراني‏هاي احتمالي سرمايه‌گذاران خواهد شد.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;