آب برای صلح

موضوع روز جهانی آب در سال ۲۰۲۴ “آب برای صلح” است. هنگامی که ما در مورد آب همکاری می کنیم یک اثر موج مثبت ایجاد می کنیم؛ تقویت هماهنگی، ایجاد رفاه و انعطاف پذیری در برابر چالش های مشترک است.
تاسیسات نیوز – اصغر جهانی بهنمیری:  امروزه بسیاری از کشورهای جهان با پدیده تغییرات اقلیمی شدید مواجه هستند؛ پدیده‌ای که هم کمبود آب و هم خطرات مرتبط با آب مانند سیل و خشکسالی را تشدید می‌کند؛ زیرا افزایش دما سبب مختل شدن الگوهای بارش و چرخه آب می‌گردد. تغییرات آب و هوایی به روش‌های پیچیده مختلفی بر آب تأثیر می‌گذارد، از الگوهای بارش غیر قابل پیش بینی گرفته تا کوچک شدن صفحات یخ، افزایش سطح آب دریاها، سیل و خشکسالی. لذا بیشترین تأثیرات تغییرات آب و هوایی به آب منتهی می‌شود. در طول بیست سال گذشته ذخیره آب از جمله رطوبت خاک، برف و یخ به میزان یک سانتی متر در سال کاهش یافته که پیامدهای عمده‌ای برای امنیت آب دارد. با افزایش جمعیت جهان و تغییرات آب و هوایی، آسیب‌های موجود تشدید گردیده و تضمین امنیت آب برای همه به چالش اساسی تبدیل می‌شود و نیاز فوری به استراتژی‌های مدیریت آب کارآمد را می‌طلبد. بحران آب یک موضوع مستقل نیست، این موضوع با چالش‌های متعدد دیگری که جامعه با آن مواجه است مرتبط است-سلامت، امنیت غذایی، تولید انرژی و حفاظت از محیط زیست. بلایاهای مرتبط با آب در ۵۰ سال گذشته بر فهرست بلایا غالب بوده و ۷۰ درصد از کل مرگ و میرهای مربوط به بلایای طبیعی را تشکیل می‌دهد. از سال ۲۰۰۰ بلایای ناشی از سیل در مقایسه با دو دهه قبل ۱۳۴ درصد افزایش یافته است و بیشترین تلفات و خسارات اقتصادی ناشی از سیل در آسیا ثبت شده است. تعداد و مدت خشکسالی‌ها نیز در همین مدت ۲۹ درصد افزایش یافته است. همچنین کیفیت آب نیز تحت تأثیر تغییرات آب و هوایی قرار می‌گیرد، زیرا پیش بینی می‌شود افزایش دمای آب و سیل و خشکسالی‌های مکرر باعث تشدید بسیاری از اشکال آلودگی آب، از رسوبات گرفته تا عوامل بیماری زا و آفت کش‌ها شود.
هنگامی که آب کمیاب یا آلوده باشد، یا زمانی که مردم فاقد دسترسی یا دسترسی نابرابر به آب داشته باشند، تنش‌ها بین جوامع و کشورها افزایش می‌یابد. با افزایش تأثیرات تغییرات آب و هوا و افزایش جمعیت جهان، ما باید حول حفاظت از ارزشمندترین منابع خود متحد شویم. با همکاری یکدیگر برای ایجاد تعادل بین حقوق و نیازهای بشری، آب می‌تواند یک نیروی تثبیت کننده و یک کاتالیزور برای توسعه پایدار باشد.
محدود کردن گرمایش زمین به ۱.۵ درجه سانتیگراد در مقایسه با ۲ درجه سانتیگراد، تقریباً جمعیت جهان که انتظار می‌رود از کمبود آب رنج ببرند را به نصف کاهش خواهد داد. از طرفی اکوسیستم‌های آبی سالم و مدیریت بهبود یافته آب می‌تواند انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش داده و در برابر خطرات آب و هوایی محافظت کند.
آب می‌تواند صلح ایجاد کند یا ایجاد کننده جرقه درگیری باشد. سلامت، بهداشت و رفاه عمومی، سیستم‌های غذا و انرژی، بهره وری اقتصادی و یکپارچگی زیست محیطی همگی متکی به چرخه آب با عملکرد خوب و مدیریت عادلانه هستند.
موضوع روز جهانی آب در سال ۲۰۲۴ “آب برای صلح” است. هنگامی که ما در مورد آب همکاری می‌کنیم یک اثر موج مثبت ایجاد می‌کنیم-تقویت هماهنگی، ایجاد رفاه و ایجاد انعطاف پذیری در برابر چالش‌های مشترک. در این روز جهانی آب همه ما باید حول آب متحد شویم و از آب برای صلح استفاده کنیم و پایه‌های فردایی پایدارتر و مرفه‌تر را بنا کنیم. همکاری در زمینه آب می‌تواند نیازهای آبی را متعادل و به ثبات جهان کمک نماید. همانطور که کشورها تغییرات آب و هوایی، مهاجرت دسته جمعی و ناآرامی‌های سیاسی را مدیریت می‌کنند، باید همکاری آب را در مرکز برنامه‌های خود قرار دهند. ما می‌توانیم با متحد شدن حول استفاده عادلانه و پایدار از آب- از کنوانسیون‌های سازمان ملل در سطح بین المللی تا اقدامات در سطح محلی، هماهنگی بین جوامع و کشورها را تقویت کنیم.
روز جهانی آب سال ۲۰۲۴ با هدف برجسته کردن مزایای مدیریت آب به عنوان مجرای صلح، نشان دادن مکانیسم‌ها و ابزارهای مؤثر برای افزایش همکاری و جلوگیری از اختلافات مرتبط با آب است و توجه ما را بر اهمیت حیاتی آب و تأثیر آن بر محیط زیست، سلامت و معیشت متمرکز می‌نماید.
منابع و مراجع:
۱-https://www.un.org
۲-https://www.unwater.org
۳-https://unece.org
۴-https://www.uesco.org
۵-https://www.gwp.org
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;