کسب رتبه نخست مصرف انرژی با هدررفت انرژی همزمان با تولید در ایران

در حالی که اقتصاد ایران تقریبا یک دهم اقتصاد آلمان است، مصرف انرژی دو کشور تقریبا به یک اندازه است؛ البته بخش بزرگی از انرژی در ایران به خاطر مدیریت غلط و بهره‌وری پایین در همان مرحله تولید و توزیع از بین می‌رود.

به گزارش تاسیسات نیوز،  شرکت بی‌پی در گزارش جدید سالانه خود می‌گوید ایران در سال گذشته میلادی ۱۲.۳۴ «اگزا ژول» (۲.۱۵ میلیارد بشکه معادل نفت خام) انرژی مصرف کرده که نسبت به سال قبل آن ۴.۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.
متوسط رشد مصرف سالانه در ایران طی ۱۰ سال گذشته ۳.۲ درصد بوده که دو برابر متوسط رشد مصرف جهانی است؛ در حالی که متوسط رشد اقتصادی سالانه ایران در ۱۰ سال گذشته بنابر آمار‌های بین‌المللی و مرکز پژوهش‌های مجلس تقریبا معادل صفر بوده است.
تنها چند کشور انگشت شمار مانند آمریکا، چین، هند، روسیه، ژاپن و کانادا مصرف انرژی بالاتری از ایران طی سال گذشته میلادی داشته‌اند و مصرف در جمهوری اسلامی تقریبا با کره جنوبی، ژاپن و برزیل برابری می‌کند و از بسیاری از کشور‌های پیشرفته مانند بریتانیا، فرانسه و ایتالیا با اختلاف چشمگیری بالاتر است.
علت بخش مهمی از بالا بودن مصرف انرژی در ایران به از بین رفتن سالانه ۱۷ میلیارد متر مکعب گاز در همان مرحله تولید، راندمان بسیار پایین بخش صنعتی، خودروها، همچنین نیروگاه‌های برقی حرارتی ایران (زیر ۳۸ درصد)، و از طرفی اتلاف ۱۰ درصد برق تولیدی ایران و بیشتر از این میزان گاز تولیدی در مرحله انتقال و توزیع است که این موضوعات ربطی به مردم و فرهنگ استفاده از انرژی آن‌ها ندارد، اگرچه مصرف انرژی بخش خانگی ایران نیز بسیار بالا است.
در حالی که اقتصاد ایران تقریبا یک دهم اقتصاد آلمان است، مصرف دو کشور تقریبا به یک اندازه است؛ البته بخش بزرگی از انرژی در ایران به خاطر مدیریت غلط و بهره‌وری پایین در همان مرحله تولید و توزیع از بین می‌رود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;