کاهش آلودگی هوا در گرو استفاده بهینه از ظرفیت تهویه

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم گفت: اگر بر اساس ظرفیت تهویه هوا بارگذاری نکنیم، حتی اگر سوخت تمام خودروها استاندارد شود، کارخانجات سقف آلایندگی داشته باشند و مصرف سوخت‌های فسیلی هم به مقدار استاندارد برسد، باز هم موفق به کاهش آلودگی هوا نمی‌شویم.
به گزارش تاسیسات نیوز، داریوش گل‌علیزاده در رابطه با نقش باد در کاهش آلودگی هوا اظهار کرد: به طور کلی مدیریت آلودگی هوا بر اساس وزش باد یک روش کاملاً علمی است که در تمام کشورهای جهان در نظر گرفته می‌شود. ظرفیت باد در تهویه هوا و بحث‌های توپوگرافی نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا دارد.
وی ادامه داد: به عنوان مثال دلیل اینکه در تابستان تعداد روزهای آلوده ما کاهش پیدا می‌کند همین وزش بیشتر باد نسبت به زمستان است وگرنه در تابستان هم ما انتشار آلاینده‌ها را داریم. باد رقیق‌سازی را انجام داده و بار آلودگی را تخلیه می‌کند.
بیشتر بخوانید
اراده جدی برای اجرای طرح “کهاب” وجود ندارد/ “ازن” آلاینده‌ای خطرناک و سرطان‌زا است
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در سال‌های اخیر ما بهترین شرایط هوا را و کم‌ترین تعداد روزهای آلوده را در سال ۱۳۹۷ داشتیم که دلیل آن شرایط جوی مناسب بود و نه اقدامات انجام شده.
گل‌علیزاده تأکید کرد: اگر ما بر اساس ظرفیت تهویه هوا بارگذاری نکنیم، طبیعتاً موفق به کاهش آلودگی هوا نمی‌شویم. متأسفانه ما در تمام این سال‌ها بیش از ظرفیت خودپالایی منابع آب، هوا، خاک و… بر آنها بارگذاری کرده‌ایم و اکنون نتیجه آن را می‌بینیم.
وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که این مورد در توسعه و بارگذاری‌های ما اعمال نشود، حتی اگر سوخت تمام خودروها استاندارد شود، کارخانجات سقف آلایندگی داشته باشند و مصرف سوخت‌های فسیلی هم به مقدار استاندارد برسد، باز هم هوا در شرایط سکون دمایی ظرفیت تهویه لازم را ندارد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;