راههایی تمیز نگه داشتن هوای خانه در روزهای آلودگی هوا

به گزارش تأسیسات نیوز؛ ساکنان بسیاری از شهرهای جهان با معضل آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کنند. هرچند کیفیت هوای محیط بیرون اهمیت زیادی دارد اما کیفیت هوای داخل خانه و محل کار نیز می‌تواند به همان اندازه حائز اهمیت داشته باشد.
هنگام آلودگی هوای شهرها یکی از توصیه‌‌هایی که به افراد با سابقه بیماری‌های قلبی و ریوی می‌شود باقی ماندن در خانه است. این در حالی است که همگان لزوما به اندازه کافی به حفظ کیفیت هوای داخل توجه نشان نمی‌دهند.
این در حالی است که ممکن است هوای داخل ساختمان‌ها از هوای بیرون نیز آلوده‌تر باشد. عامل آلودگی هم آلاینده‌هایی هستند که با چشم قابل رویت نیستند اما می‌توانند بر سلامت انسان تاثیر بگذارند.
در ادامه به چند راه حل برای بهبود هوای داخل خانه و محل کار اشاره شده است.
از اسپری‌ها استفاده نکنید
یکی از راه‌های مقابله با آلودگی هوای داخل خانه و محل کار عدم استفاده از اسپری‌ یا افشانه‌ها است. محصولاتی که با افشانه به فروش می‌رسند در عمل به پخش آلاینده‌ها در هوای محیط کمک می‌کنند.
به جای استفاده از این محصولات می‌توانید برای نظافت محصولاتی تهیه کنید که لزوما خوش‌بو نیستند اما ترکیبات ارگانیک و فرار کمتری دارند. به این ترتیب کیفیت هوای داخل به دلیل استفاده از افشانه‌ها کاهش پیدا نمی‌کند.
هواکش‌ها و فیلترهای داخلی را تمیز نگه دارید
تمیز نگه داشتن هواکش‌ها و فیلترهای داخلی می‌تواند متضمن هوای پاک در داخل خانه‌ها باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود که هواکش‌ها و فیلترهای داخلی به طور مرتب تمیز شوند.
هواکش‌های کثیف باعث می‌شوند که سطح آلودگی هوای محیط داخل بالا برود. کنترل و تعویض هواکش‌ها و فیلترهای داخل آشپزخانه‌ها و دستشویی‌ها به حفظ کیفیت هوای داخل کمک می‌کند.
هنگام آشپزی از دستگاه تهویه استفاده کنید
منشاء بیشترین آلاینده‌های هوای داخل خانه محیط آشپزخانه است. اجاق‌های گاز آلاینده‌های مضر مانند مونوکسید کربن و دی اکسید نیتروژن تولید می‌کنند.
هم مونوکسید کربن و هم دی‌اکسید نیتروژن ممکن است جذب جریان خون در بدن شود.
به همین دلیل استفاده از دستگاه تهویه بالای اجاق گاز (هود آشپزخانه) هنگام آشپزی نقش مهمی در حفظ کیفیت هوای خانه و سلامت فرد بازی می‌کند.
فرش‌ها و قالیچه‌ها را تمیز نگه دارید
فرش‌ها و قالیچه‌ها در خانه مرکز اصلی تجمع خاک و ذرات آلاینده هستند. در بسیاری از مواقع ذرات آلاینده ریز در بافت فرش یا قالیچه نفوذ می‌کنند و سپس پاکسازی آن کار آسانی نخواهد بود.
به همین دلیل توصیه می‌شود که فرش‌ها و قالیچه‌های خانه هر از چندگاه به طور اختصاصی مورد شستشوی جدی قرار گیرند.
شستشوی مرتب فرش‌ها و قالیچه‌ها در خانه به حفظ کیفیت هوای داخل کمک خواهد کرد.
دستگاه تصفیه هوا تهیه کنید
تهیه یک دستگاه تصفیه خوب می‌تواند به بهبود کیفیت هوای داخل خانه و محیط کار کمک زیادی بکند. هرچند ممکن است در گام اول هزینه تهیه دستگاه تصفیه هوا سنگین به نظر برسد اما خرید این دستگاه‌ها در دراز مدت به کاهش سطح آلودگی هوای داخل کمک می‌کند.
دستگاه‌های تصفیه هوا با باکتری‌ها، قارچ‌ها و برخی ویروس‌ها در محیط مقابله می‌کنند.
گیاه‌های خانگی خریداری کنید
 
گیاه‌های خانگی را می‌توان تصفیه‌کننده‌های طبیعی هوای داخل دانست. گیاه می‌تواند با جذب فرمالدهید (متانال)، بنزن و تری‌کلرواتان به افزایش سطح اکسیژن هوا کمک کند.
نخل بامبو، نخشید، پاپیتال یا پیچک معمولی، گیاه انجیر و ژربرا (سرده) رایج‌ترین گیاه‌های خانگی کمک‌کننده به بهبود هوای داخل محسوب می‌شوند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;