چه زمانی پکیج‌مان را تعمیر کنیم؟

در گذشته برای گرمایش منزل و دسترسی به آب گرم نیاز به ساخت موتورخانه یا استفاده از آبگرمکن وجود داشت.
به گزارش تاسیسات نیوز، امروزه با استفاده از یک پکیج کوچک و کم هزینه می ‎توان آب گرم مورد نیاز منازل را تامین کرده و با ارسال آب گرم به شوفاژ یا رادیاتورها، در محیطی گرم و مطبوع به استراحت یا مطالعه پرداخت.
رایج‌ترین مشکلات پکیج دیواری
ممکن است پکیج دیواری منزل خود را به تازگی تهیه کرده باشید و در رابطه با مهم‎ترین مشکلاتی که ممکن است باعث خرابی پکیج شود ناآشنا باشید، در این ‎صورت حتماً این بخش از مقاله را مطالعه نمایید چرا که در ادامه مواردی که باعث می ‎شود تعمیر پکیج به امری ضروری تبدیل شود را مورد بررسی قرار می‎ دهیم:
سروصدای زیاد پکیج
زمانی که پکیج منزلتان با سروصدای زیادی کار می ‎کند احتمالاً سعی دارد مشکلی را به شما گزارش دهد! البته برخی از پکیج‎های برندهای متفرقه از ابتدا دارای صدای ناهنجاری هستند که این صدای ناهنجار اغلب به دلیل لوله ‎کشی غیراستاندارد پکیج ایجاد می ‏شود.
اما اگر پکیجی را از برندهای معتبر مانند بوتان، ایران رادیاتور، لورچ، آریستون یا بوش خریداری کرده ‎اید و پس از مدتی متوجه سروصدای زیاد پکیج در حین کار شده‌اید بهتر است با سرویس‌کار پکیج تماس گرفته و برای تعمیر پکیج اقدام کنید.
نشتی آب از زیر پکیج
نشتی آب از زیر پکیج نه تنها مشکلی را در پکیج و اتصالات آن گزارش می‌دهد، بلکه باعث کثیف شدن محیط اطراف آن نیز خواهد شد.
به‌طور کلی نشتی آب پکیج را می‌توان به وجود مشکل در یکی از قطعات زیر مرتبط دانست:
اتصالات پکیج
شیر اطمینان و دیافراگم
پمپ پکیج
شیر تخلیه فشار
مبدل اصلی
چرا قبل از ورود سرما باید تجهیزات گرمایشی را چک کنیم؟
در فصل بهار و تابستان استفاده از پکیج تنها به تولید آب گرم محدود می‏‌شود. بنابراین اگر نیاز به تعمیر پکیج در فصول گرم سال وجود داشته باشد، می‌توان برای مدت محدودی از دسترسی به آب گرم صرف‌نظر کرد. اما در فصل پاییز و زمستان خرابی پکیج با ورود سرما به منزل همراه است و این مسئله زندگی در خانه را غیرممکن می‎کند!
البته دلایل سرویس تجهیزات گرمایشی پیش از ورود سرما به توضیح بالا خلاصه نمی‏‌شود و یکی از مهم‎ترین دلایلی که باعث شده تا سرویس پکیج پیش از زمستان اهمیت یابد، افزایش عملکرد پکیج در این فصل است. در واقع با تغییر حالت تابستانه پکیج به حالت زمستانه دو وظیفه به عهده پکیج خواهد بود که شامل تامین آب گرم و گرمایش منزل می‏‌شود. بنابراین با افزایش عملکرد، احتمال خراب شدن پکیج در زمستان بیشتر می‏‌شود. به عبارت دیگر میزان آب ورودی به پکیج در زمستان بیشتر است که باعث می‏‌شود تا میزان رسوب املاح و اختلال در عملکرد پکیج بیشتر شود. همچنین آب ورودی به پکیج در فصل زمستان بسیار سرد است که خود می‎ذتواند باعث مشکلاتی مثل صدای ناهنجار پکیج شود.
بهترین زمان سرویس دوره‌ای پکیج چه موقع است؟
چه زمانی پکیج‌مان را تعمیر کنیم؟
اگر نمی‌خواهید تعمیر پکیج هزینه قابل توجه ‎ای را روی دستتان بگذارد بهتر است تا هر ۶ ماه یک‌بار برای سرویس پکیج‌تان اقدام کنید. منظور از سرویس پکیج رسوب‏زدایی، هواگیری، تنظیم حرارت و دیگر موارد تاثیرگذار در عملکرد پکیج می ‎باشد که توسط سرویس‌کار پکیج بوتان، ایران رادیاتور، بوش و… انجام می ‎شود.
رسوب‎زدایی پکیج
آب شهری دارای املاحی است که پس از جوشیدن رسوب کرده و مشکلات فراوانی را در انواع سیستم‌های گرمایش آب ایجاد می‌کند. رسوب آب در لوله ‎های پکیج باعث می ‏شود تا لوله ‎ها دچار گرفتگی شده و جریان آب درون لوله کاهش یابد. همچنین رسوب آب مانند عایقی در برابر حرارت عمل کرده و باعث می‏ شود تا مدت‌زمان لازم برای گرمایش آب درون لوله ‎ها دوچندان شود که این مسئله علاوه بر آسیب به پکیج باعث مصرف بیشتر انرژی می‎گردد.
هواگیری پکیج
اگر صدای ناهنجار پکیج دیواری شما را کلافه کرده احتمالاً باید برای هواگیری پکیج اقدام کنید. در این موارد بهتر است خودتان شخصاً برای هواگیری اقدام نکرده و از تعمیرکار پکیج بوتان، بوش، ایران رادیاتور و… کمک بخواهید.
هواگیری پکیج به منظور خارج کردن هوای اضافی و بهبود عملکرد پکیج انجام می ‎شود. با انجام این‎کار مصرف گاز کاهش پیدا کرده و سروصدای اضافی پکیج قطع می‏ شود.
بررسی عملکرد فن و دودکش پکیج
گرفتگی در دودکش پکیج می‌تواند باعث ایجاد مشکلات جبران ناپذیری شود بنابراین در سرویس دوره‎ای، به‎ خصوص پیش از آغاز فصل سرما، سرویس‎کار باید عملکرد دودکش را مورد بررسی قرار دهد.
در پکیج‌هایی که دارای فن نیستند، بررسی مسیر خروج دود از دودکش کفایت می ‎کند اما در پکیج‌های دارای فن، تعمیرکار باید حتماً از عملکرد صحیح فن اطمینان پیدا کرده و در صورت نیاز برای تعویض آن اقدام کند.
بررسی و کنترل فشار آب
در حال حاضر ایران با بحران آب مواجه است و در بسیاری از نقاط کشور بدون وجود پمپ، از آب خبری نیست! در این شرایط کاهش فشار آب می‌تواند باعث اختلال در عملکرد و نهایتاً خرابی پکیج شود. البته افزایش بیش از حد فشار آب نیز مشکلات مشابه‌ای را در پی دارد. بنابراین سرویس‌کار باید در حین سرویس یا تعمیر پکیج، این مسئله را بررسی کرده و اقدامات لازم را برای کنترل فشار آب انجام دهد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;