افزایش بهره‌ وری تولید با پوشش فناوری نانو در رادیاتور‌ها

پژوهشگران یک شرکت دانش بنیان ایرانی یکی از دلایل موفقیت در صادرات رادیاتور‌های این شرکت‌ها را افزایش توان رقابت‌پذیری محصولات با پوشش حاوی نانوذرات زیرکونیوم در رایاتور‌ها عنوان کردند.
به گزارش تاسیسات نیوز، به گفته وحید اسماعیلی، «از سال ۷۳ فعالیت خود را در بخش تاسیسات گرمایشی و سرمایشی آغاز کردیم که ابتدا کار ما به صورت بازرگانی بود، اما از سال ۹۳ وارد بخش تولید شدیم و در سال ۹۴ اولین رادیاتور‌های تولیدی را به بازار عرضه کردیم.
وی افزود: چند سالی است که از پوشش حاوی نانوذرات زیرکونیوم در رایاتور‌ها استفاده می‌کنیم که این موضوع بهره‌وری تولید را افزایش داده، مثلا میزان مصرف رنگ در تولید کاهش یافته است، و هم اثرات مثبت زیست‌محیطی قابل توجهی به دنبال داشته است.
وی گفت: البته ما در ابتدا برای جلوگیری از مشکلات فسفاته‌ها به سراغ این فناوری رفتیم، اما بعد مزیت‌های کیفی این فناوری مشوق ما بود. در حال حاضر علاوه بر رادیاتورها، در پکیج‌ها نیز از این فناوری استفاده می‌کنیم.»
به گفته مدیرعامل گروه صنعتی و تولید این شرکت، «در بازار بین‌المللی رقبای آلمانی و ترکیه‌ای داریم که از مشابه همین فناوری استفاده می‌کنند که از نظر کیفیت می‌توانیم با آن رقابت کنیم.
اسماعیلی گفت: کیفیت محصول ما از آن‌ها کمتر نیست و فناوری‌نانو امکان رقابت با این رقبا را به ما داده است. استفاده از فناوری‌نانو کیفیت و ماندگاری محصولات ما را افزایش داده و در عین حال میزان مصرف آب و انرژی را کاهش داده است.»
وی افزود: پیش از استفاده از این نانوپوشش زیرکونیوم، رادیاتور‌های تولید شده این شرکتاز نظر اتلاف انرژی در رده C دسته‌بندی می‌شد، اما با استفاده از این فناوری ایرانی و با کاهش ضخامت پوشش و رنگ روی رادیاتور، محصولات این شرک موفق به دریافت رتبه B در اتلاف انرژی شد.
وی گفت: «تا جایی که توانستیم این مزیت را به اطلاع مصرف‌کننده رساندیم و در ادامه فعالیت‌های تولیدی نیز به استفاده از فناوری‌نانو ادامه خواهیم داد.
در حال حاضر ۴۰ درصد از محصولات ما صادر می‌شود که ۸ کشور مقصد صادراتی محصولات این شرکت رادیاتور بوده و این صادرات بدون وقفه در طول سال ادامه دارد.»
روسیه، عراق، آذربایجان و افغانستان از جمله مقاصد صادراتی محصولات این شرکت است. افزایش ظرفیت حرارتی یکی از مزیت‌های محصولات این شرکت رایاتور بوده که نسبت به محصولات مشابه در بازار از ظرفیت بالاتری برخوردار هستند.
به‌دلیل استفاده از این نانوپوشش امکان استفاده از رنگ‌های لایه نازک روی رادیاتور‌ها فراهم می‌شود و از این‌رو انتقال حرارتی در رادیاتور‌های گروه تولیدی صنعتی این شرکت دانش بنیان رادیاتور با کارایی بالا انجام می شود.
این موضوع برای کشور‌هایی که قیمت انرژی در آن‌ها بالا است اهمیت بسیار زیادی دارد. در افغانستان که از زغال‌سنگ برای تولید انرژی استفاده می‌شود و موضوع کاهش مصرف انرژی خیلی حیاتی است، این موضوع یک مزیت رقابتی محسوب می‌شود.
این شرکت دانش بنیان از فناوری پوشش‌های تبدیلی نانوسرامیکی مبتنی بر زیرکونیوم استفاده می‌کند.
پوشش‌های رایج در صنعت نظیر روی، نیکل، منگنز و فسفات، مشکلات زیست‌محیطی دارند. اما نانوپوشش تبدیلی زیرکونیومی این شرکت فرآیند مشکلی برای محیط‌زیست ندارد.  از سوی دیگر برای پوشش‌های رایج آب زیادی مصرف می‌شود در حالی که این نانوپوشش به آب کمی نیاز دارد؛ بنابراین از نقطه نظر مصرف آب نیز برای محیط‌زیست به ویژه نقاطی که با مشکل کم‌آبی روبرو هستند، مناسب است.
در روش‌های پیشین رسوب و لجن زیادی تولید می‌شد و در نتیجه لازم بود تا تجهیزات زیادی برای جداسازی رسوب‌ها از محلول استفاده شود، اما این نانوپوشش عاری از لجن و رسوب است. از سوی دیگر، این نانوپوشش برای اپراتور‌ها و کارگران نیز مناسب‌تر است چرا که با مواد سالم‌تری در تماس هستند و اثرات جانبی کمتری برای سلامت پرسنل دارند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;