اگر فیوز پکیج شما خراب شده است بخوانید+ راه حل

تاسیسات نیوز: پکیج، یکی از مهم‌ترین وسایل گرمایشی در ایران است که در انواع مدل‌های دیواری و زمینی تولید می‌شود. مانند هر وسیله دیگری، ممکن است مشکلاتی برای پکیج‌ها پیش بیاید. سوختن فیوز پکیج، یکی از این مشکلات ناخوشایند است که در این نوشته با دلایل آن آشنا خواهید شد.
برد مرکزی پکیج
فیوز پکیج کجاست و چرا فیوز پکیج می‌سوزد؟
برای پیدا کردن جواب، خوب است به قطعات و قسمت های تشکیل دهنده پکیج توجه کنیم و با یکی از مهم‌ترین قطعات پکیج یعنی برد پکیج آشنا شویم.
در داخل هر پکیج، یک برد مرکزی وجود دارد. وظیفه برد الکترونیکی پکیج این است که اطلاعات را از سنسورهای مختلف پکیج دریافت کند و بر اساس این اطلاعات دریافتی، اقدامات لازم را انجام دهد. در واقع برد پکیج، مانند مغز دستگاه است که به تمام بخش‌ها دستور می‌دهد. برد، قطعه‌ای الکترونیکی است و به همین دلیل با برق کار می‌کند.
یکی از موضوعات مهم درباره برد الکترونیکی این است که این قطعه در برابر جریان شدید برق بسیار آسیب‌پذیر است و احتمال دارد خراب شود یا حتی بسوزد!
به همین خاطر است که روی برد پکیج، یک فیوز شیشه‌ای وجود دارد که این فیوز، جریان برق را کنترل می‌کند. فیوز، شبیه یک لامپ شیشه‌ای کوچک است که در ادامه تصویر آن را مشاهده می‌کنید. در صورتی‌ که جریان برق زیادی وارد پکیج شود، فیوز پکیج از رسیدن جریان شدید برق به برد و خراب‌ شدن برد جلوگیری می‌کند.
حالا زمانی که مشکل سوختن فیوز پکیج پیش بیاید، دیگر محافظتی از برد پکیج انجام نمی‌شود و احتمال بروز خطرات و مشکلات بیشتر می‌شود.
سوختن فیوز پکیجفیوز پکیج
دلایل سوختن فیوز پکیج چیست؟
موارد مختلفی باعث سوختن فیوز پکیج می‌شوند که این عوامل باید توسط متخصص بررسی شوند تا دیگر چنین مشکلی پیش نیاید. در غیر این صورت ممکن است که بعد از تعویض فیوز، مجدداً شاهد سوختن این قطعه باشید.
موارد زیر، از جمله اصلی‌ترین دلایل سوختن فیوز در پکیج هستند:
۱- سوختن پمپ پکیج:
پمپ پکیج قطعه‌ای است که وظیفه آن، به گردش درآوردن آب با فشار مناسب در مدار پکیج است. پمپ پکیج نیز با برق کار می‌کند. گاهی اوقات ممکن است به دلیل فشار زیادی که به این قطعه وارد می‌شود، پمپ دچار سوختگی شود و نیاز به تعویض داشته باشد.
زمانی که پمپ پکیج می‌سوزد، در عملکرد صحیح پکیج اختلال ایجاد می‌شود و ممکن است فیوز پکیج هم به صورت کلی بسوزد. بنابراین برای جلوگیری از بروز مشکلات دیگر، پمپ پکیج را بررسی کنید و از سلامتی این قطعه مطمئن شوید.
سوختن پمپ آب پکیجسوختن پمپ آب پکیج
۲- سوختن فن پکیج:
فن پکیج، قطعه‌ای است که در بالای این دستگاه قرار دارد و وظیفه آن این است که گازهای تولید شده در محفظه احتراق را به سمت دودکش هدایت کند تا این دودها و گازهای سمی از داخل پکیج خارج شوند. فن پکیج برای کار کردن به برق ۲۲۰ ولت نیاز دارد.
گاهی اوقات ممکن است به‌خاطر گرفتگی دودکش، فن پکیج به صورت یکسره کار کند و اتصال کوتاه داشته باشد که در این حالت، فشار برق به برد برمی‌گردد و به فیوز پکیج آسیب می‌رساند. اتصال کوتاه فن پکیج، یکی دیگر از دلایل سوختن فیوز پکیج است.
بنابراین، حتماً فن پکیج را نیز بررسی کنید تا مطمئن شوید که این قطعه مشکلی ندارد و به‌خوبی وظیفه خود را انجام می‌دهد. همچنین دودکش پکیج را نیز بررسی کنید تا گرفتگی نداشته باشد و اختلالی در کار پکیج ایجاد نکند.
بررسی دودکش و فن پکیجبررسی دودکش و فن پکیج
۳- خراب‌ شدن محافظ برق پکیج:
محافظ برق وسیله‌ای است که از پکیج در برابر نوسانات جریان برق محافظت می‌کند. در صورتی که محافظ برق پکیج خراب شود و اتصالی داشته باشد، این موضوع خطرات زیادی را برای پکیج ایجاد می‌کند.
یکی از خطرات این است که در اثر اتصالی محافظ برق، فشار زیادی به فیوز وارد شود و فیوز پکیج بسوزد. در چنین وضعیتی حتماً باید محافظ فعلی را بررسی کنید و در صورت خراب بودن محافظ برق، در اسرع وقت نسبت به نصب محافظ برق جدید اقدام کنید.
در غیر این صورت ممکن است محافظ دوباره دچار اتصالی شود و فیوز پکیج را بسوزاند و حتی سلامتی برد پکیج را به خطر بیندازد.
یادتان باشد که هزینه تعویض برد بسیار بالا است و شما باید به هر روشی از برد پکیج خود محافظت کنید تا مجبور به پرداخت هزینه زیاد برای تعویض برد الکترونیکی پکیج نشوید.
بررسی محافظ پکیجبررسی محافظ پکیج
۴- خراب‌ شدن شیر موتوری پکیج:
شیر موتوری، قطعه‌ای است که به‌صورت هوشمندانه تعیین می‌کند که آب گرم به سمت شوفاژها برود یا اینکه وارد شیر آب گرم شود. این کار به‌صورت کاملاً اتوماتیک و با نیروی برق انجام می‌شود؛ زیرا دریچه شیر موتوری با برق باز و بسته می‌شود.
گاهی اوقات پیش می‌آید که به‌خاطر اتصالی شیر موتوری پکیج، کار به‌خوبی انجام نمی‌شود و در اثر اتصال کوتاه این قطعه، جریان برق زیادی به برد برمی‌گردد و منجر به سوختن فیوز پکیج می‌شود.
در چنین حالتی باید ببینید که آیا روند گرم شدن آب در شوفاژها و شیر آب گرم منزل به‌درستی انجام می‌شود یا خیر. در صورت مواجه با هرگونه مشکل، بهتر است برای عیب‌یابی و تعمیر شیر موتوری پکیج اقدام کنید.
سرویس و تعمیر پکیج
۵- یکسره شدن رله برد:
در کنار فیوز پکیج، قطعه‌ای بسیار مهم به نام رله وجود دارد که این قطعه نیز با برق کار می‌کند. زمانی که پکیج به برق بیشتری نیاز داشته باشد، رله جریان برق را تقویت کرده و باعث می‌شود که برق بیشتری به برد برسد. در مواردی که پکیج به برق زیادی نیاز نداشته باشد، این قطعه تقویت برق را انجام نمی‌دهد و قطع می‌شود.
گاهی اوقات به دلیل وجود مشکل در رله، ممکن است رله یکسره شود و جریان برق تقویت شده را به برد پکیج برساند. در این صورت جریان زیادی وارد برد می‌شود و به فیوز می‌رسد. سپس فیوز پکیج به‌خاطر اینکه تحمل چنین فشاری را ندارد، می‌سوزد و خراب می‌شود.
به همین دلیل اگر مشکل سوختن فیوز پکیج برای دستگاه شما اتفاق افتاده است، یکسره شدن رله را نیز بررسی کنید تا مطمئن شوید رله مشکلی ندارد. اگر مشکلی در این قطعه وجود داشت، حتماً جهت تعویض رله اقدام کنید تا برد دستگاه آسیب نبیند.
وجود مشکل در قطعه رله پکیجوجود مشکل در قطعه رله پکیج
۶- سوختن بوبین ۲۲۰ ولتی شیر کنترل گاز:
شیر کنترل گاز، میزان گاز و در نهایت میزان شعله پکیج را تنظیم می‌کند. این قطعه با دستور برد، وظیفه قطع و وصل و کنترل مقدار گاز ورودی به محفظه احتراق را بر عهده دارد.
شیر کنترل گاز، سه بوبین دارد که دو عدد از آنها با برق ۲۲۰ ولت کار می‌کنند. اگر هرکدام از این قطعات دچار اتصال کوتاه شوند و فشار برق را به برد برگشت بدهند، این موضوع فشار زیادی را به فیوز پکیج وارد می‌کند. در اثر فشار زیاد، این احتمال وجود دارد که فیوز پکیج بسوزد.
بنابراین برای عیب‌یابی پکیج باید بوبین ۲۲۰ ولت دستگاه را انجام دهید تا بتوانید مشکلات اصلی پکیج را پیدا کنید.
وجود مشکل در شیر کنترل گاز، یکی از دلایل روشن نماندن شمعک پکیج است که باید سریع‌تر تعمیر شود.
بررسی شیر کنترل گاز پکیجبررسی شیر کنترل گاز پکیج
حالا که با دلایل سوختن فیوز پکیج آشنا شدید، خوب است روش بررسی فیوز پکیج را نیز یاد بگیرید تا مطمئن شوید که فیوز پکیج شما سوخته است یا خیر.
فیوز پکیجفیوز پکیج
از کجا بفهمیم فیوز پکیج سوخته است؟
همان‌طور که گفتیم، وجود مشکل در یکی از قطعات پکیج مانند قطعه رله، شیر کنترل گاز و … به فیوز پکیج آسیب جدی می‌رساند. به همین دلیل باید قبل از تعویض فیوز، قطعات دیگر پکیج را بررسی کنید و عیب‌یابی آنها را انجام دهید و سپس برای تعویض فیوز دست‌به‌کار شوید.
در ادامه یاد می‌گیرید که چطور فیوز پکیج را بررسی کنید و از سلامت این قطعه مطمئن شوید.
برای تست فیوز، شما به یک فازمتر نیاز دارید. ابتدا برد پکیج را باز کنید و با رعایت اصول ایمنی، فازمتر را روی قسمت‌های قبل از فیوز و قطعات بعد از فیوز قرار دهید. اگر قسمت‌های قبل از فیوز برق دارند و جریان برق در قطعات بعد از فیوز قطع شده است، احتمالاً فیوز دچار سوختگی شده و نیاز به تعویض دارد.
اما اگر قبل از فیوز برق وجود دارد و بعد از آن نیز همچنان جریان برق متصل است، یعنی فیوز سالم است و نیازی به تعویض آن نیست.
گاهی اوقات بعد از باز کردن پکیج مشاهده می‌کنید که فیوز شیشه‌ای دچار ترکیدگی شده یا داخل شیشه آن سیاه شده است که در این حالت نیازی به تست فیوز نیست و باید آن را تعویض کنید.
بهتر است برای تست فیوز پکیج و سایر قطعات پکیج، از افراد متخصص این کار مانند نصاب پکیج یا تعمیرکار پکیج کمک بگیرید تا این کار را با رعایت اصول ایمنی انجام دهند.
شماره تلفن تعمیرکار پکیجعیب‌یابی پکیج
بررسی قطعات دیگر پکیج برای پیدا کردن علت سوختن فیوز
همانطور که به شما توضیح دادیم، اختلال در سایر قطعات پکیج باعث بروز مشکل در فیوز پکیج و آسیب به آن می‌شود. به همین دلیل شما باید تست پمپ پکیج، فن پکیج، قطعه رله و محافظ برق را نیز انجام دهید تا بتوانید علت اصلی سوختن فیوز پکیج را پیدا کنید. در ادامه با روش تست این قطعات آشنا خواهید شد.
۱- تست پمپ سیرکولاسیون پکیج:
خرابی پمپ پکیج، باعث اختلال در گردش آب می‌شود؛ زیرا در این صورت، پکیج نمی‌تواند آب را با فشار و قدرت کافی جابه‌جا کند. برای تست پمپ سیرکولاسیون پکیج، باید پمپ را از روی پکیج باز کنید و آن را با احتیاط و با رعایت اصول ایمنی به برق وصل کنید.
اگر در این حالت پمپ کار کرد، یعنی مشکلی ندارد و سالم است؛ اما اگر پمپ کار نکرد، باید به فکر تعمیر یا تعویض پمپ پکیج باشید.
۲- تست محافظ برق پکیج:
محافظ برق پکیج، وسیله‌ای مستقل است و می‌توان آن را به‌راحتی تست کرد. برای بررسی سالم بودن این وسیله، باید به نشانه‌های محافظ در زمان کار کردن توجه کنید تا بتوانید تشخیص دهید که محافظ برق مشکلی دارد یا خیر. دیدن هرکدام از این نشانه‌ها، گویای خرابی محافظ برق است:
  • محافظ برق هیچ‌گونه برقی را به پکیج نمی‌رساند که در این حالت احتمالاً محافظ برق سوخته است.
  • پس از اتصال محافظ به برق، هیچ‌گونه مکثی انجام نمی‌شود و محافظ سریعاً روشن می‌شود.
  • بعد از اتصال محافظ به برق، تمامی چراغ‌های محافظ خاموش هستند، در صورتی‌ که باید چراغ‌ سبز آن روشن باشد.
  • چراغ‌ قرمز محافظ برق روشن شده و چشمک می‌زند.
  • تمامی چراغ‌های محافظ به‌صورت همزمان روشن هستند.
  • محافظ مدام خاموش و روشن می‌شود و اتصالی دارد.
هرکدام از این نشانه‌ها، گویای خرابی محافظ برق هستند که در این صورت توصیه ما این است محافظ را تعمیر کنید یا یک محافظ جدید را برای پکیج خودتان خریداری کنید.
۳- تست رله برد پکیج:
رله پکیج نیز یکی دیگر از قطعاتی است که باید آن را تست کنید. برای بررسی قطعه رله پکیج، شما به یک مولتی متر نیاز دارید.
برای تست رله پکیج، نیاز است که مولتی‌متر را روی تست دیود قرار دهید. سپس یکی از سیم‌های آن را به پایه اصلی و سیم دیگر را به پایه فرعی متصل کنید. در این حالت اگر رله سالم باشد، باید صدای بوق را از مولتی‌متر بشنوید؛ اما اگر چنین چیزی اتفاق نیفتاد، احتمال دارد که رله یکسره شده باشد.
۴- تست فن پکیج:
برای تست فن پکیج، نیاز است که از یک دستگاه آوومتر استفاده کنید تا بتوانید تست را به‌درستی انجام دهید. برای این کار آوومتر را روی حالت بیزر قرار دهید و سپس دو سر آن را به محل اتصال فن متصل کنید.
اگر در این حالت صدای بوق را از آوومتر شنیدید، یعنی فن سالم است و مشکلی ندارد. اما اگر صدایی نداشت، یعنی فن دچار مشکل شده است و باید فن پکیج را تعمیر یا تعویض کنید.
روش تعویض فیوز پکیجروش تعویض فیوز پکیج
مراحل تعویض فیوز پکیج
پس از اینکه تست قطعات پکیج را انجام دادید و قطعات معیوب پکیج مانند فیوز را پیدا کردید، بهتر است برای تعویض فیوز پکیج خود اقدام کنید. برای این کار ابتدا یک فیوز جدید را تهیه کنید و سپس با رعایت نکات ایمنی، مراحل زیر را برای تعویض فیوز انجام دهید:
  1. ابتدا برق پکیج را به‌صورت کامل قطع کنید و دوشاخه این دستگاه را از برق بکشید.
  2. قاب محافظ برد پکیج را به‌صورت کامل جدا کنید تا بتوانید به قطعات روی برد دسترسی داشته باشید.
  3. حالا فازمتر را روی برد قرار دهید تا مطمئن شوید که برقی در آن وجود ندارد و خطری شما را تهدید نمی‌کند.
  4. فیوز شیشه‌ای که مانند یک لامپ کوچک است را روی برد پیدا کنید.
  5. فیوز شیشه‌ای را با نوک فازمتر تکان دهید تا از جای خود جدا شود.
  6. فیوز جدید را در جای فیوز قبلی قرار دهید و از جای‌گذاری درست آن مطمئن شوید. یادتان باشد فیوز نیازی به لحیم‌کاری و… ندارد.
پس از انجام این مراحل، شما کار تعویض فیوز پکیج را انجام داده‌اید و مشکل سوختن فیوز پکیج را به‌صورت کامل حل کرده‌اید. حالا می‌توانید با خیال راحت از پکیج استفاده کنید و پکیج منزلتان را مجدداً راه‌اندازی کنید.
تعمیر انواع پکیج
سوالات متداول
در پکیج، فیوز برد پکیج چند آمپر است؟
فیوز شیشه‌ای روی برد، ۳ آمپر است.
فیوز پکیج کجاست؟
روی برد و در مسیر رله گاز فیوز پکیج قرار دارد.
برد اصلی پکیجبرد اصلی پکیج
جمع‌بندی مطالب
در این مطلب درباره دلایل سوختن فیوز پکیج با شما صحبت کردیم. ابتدا به شما توضیح دادیم که وظیفه فیوز پکیج چیست و سپس به سراغ مواردی رفتیم که به فیوز فشار وارد می‌کنند و باعث سوختن فیوز پکیج می‌شوند. در ادامه، روش تست قطعات پکیج و مراحل تعویض فیوز را به شما توضیح دادیم.
از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم مطالب این نوشته برای شما کاربردی و مفید باشد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;