برای رفع بوی بد داکت اسپلیت چه باید کرد؟

یکی از بهترین سیستم‌های تهویه که امروزه استفاده از آن بسیار رایج گردیده است، داکت اسپلیت می‌باشد.
به گزارش تاسیسات نیوز، یکی از بهترین سیستم‌های تهویه که امروزه استفاده از آن بسیار رایج گردیده است، داکت اسپلیت می‌باشد. داکت اسپلیت‌ها هم برای فصول سرد سال و هم برای فصول گرم سال مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سیستم‌ها سرمایشی و گرمایشی هستند. اما داکت اسپلیت‌ها هم مانند دیگر سیستم‌های تهویه به سرویس دوره‌ای نیاز دارند، یکی از مشکلاتی که ممکن است بیشتر افراد با داکت‌ها داشته باشند، بوی نامطبوع داکت اسپلیت است. در زمان روشن بودن در محیط داخلی پخش می‌کنند. بسیاری از داکت اسپلیت‌ها در زمان روشن بودن بوی نامطبوعی دارند که این موضوع می‌تواند برای اهالی خانه آزار دهنده باشند.
رفع بوی بد داکت اسپلیت
برای از بین بردن بوی داکت اسپلیت ابتدا باید دلیل آن را شناسایی کنید. بعد از مشخص کردن علت آن، به راحتی می‌توانید بوی داکت اسپلیت در زمان فعالیت را از بین ببرید.در ادامه این مطلب با بوی بد داکت اسپلیت و روش‌های از بین بردن آن بیشتر آشنا خواهید شد،
علت بوی بد داکت اسپلیت
داکت اسپلیت‌ها همیشه در حال تهویه هوای محیط داخلی هستند. داکت‌ها هوای خوب یا بد محیط داخلی را جذب کرده و آن را بعد از جذب باکتری و میکروب‌ها به بیرون منتقل می‌کنند. فیلترها وظیفه جذب باکتری‌ها و میکروب‌های موجود در هوا را به عهده دارند. به مرور زمان که این میکروب‌ها روی فیلترهای داکت اسپلیت انباشته می‌شود، سیستم تهویه مطبوع در زمان فعالیت بوی نامطبوعی پخش می‌کند.
علاوه بر این موضوع بسیاری از حیوانات و حشرات موذی توانایی آن را دارند که وارد داکت اسپلیت شوند. این جانوران در صورت گیر افتادن نمی‌توانند از آن‌جا خارج شوند، بعد از گذشت مدتی همانجا می‌میرند و لاشه آن‌ها می‌تواند بوی بدی متساعد کند.
البته تشخیص علت بوی بدن داکت اسپلیت شاید کار هر کسی نباشد، کارشناسان و متخصصان نصب کننده داکت اسپلیت قطعا می‌توانند به راحتی و با استفاده از علم و دانشی که در این زمینه دارند، علت بوی بد  را مشخص کنند. بهتر است عیب یابی و حل این مشکل را به دست متخصصین و کارشناسان بسپارید.
بوی سیگار داکت اسپلیت
زمانی که در منزل بوی سیگار می‌آید، فیلترها این بو را جذب کرده و هوا را تصفیه خواهند کرد. بدین ترتیب هوای خارج گردیده عاری از هرگونه میکروب و باکتری خواهد بود.
اما به مرور زمان که این کار انجام می‌شود فیلترها بوی سیگار را به خود می‌گیرند. در صورتی که بعد از مدتی فیلترها عوض نشوند، این بو را به محیط داخلی پس می‌دهند.
بوی سوختگی در اسپلیت
یکی دیگر از بوهایی که ممکن است در زمان کار داکت اسپلیت استشمام کنید، بوی سوختگی است. هر وقت این بو را حس کردید بهتر است سریعا سیستم تهویه مطبوع را خاموش کنید. این بو نشان دهنده داغ کردن داکت است، زمانی که سیستم تهویه مطبوع داغ شود تمام قطعات پلاستیکی موجود در آن سوخته خواهد شد. بدین ترتیب بهتر است تا قبل از سوختگی قطعات، داکت را خاموش کنید. در این زمان قطعات آن باید تعویض شوند، تعویض قطعات را به عهده کارشناسان بسپارید.
 سایر موارد
بوی باروت، بوی دود اگزوز، بوی استون، بوی جوراب پا، بوی قارچ و کپک، بوی تخم مرغ، بوی زباله یا لاشه حیوان، بوی نم و…. از مواردی هستند که از داکت اسپلیت‌ها گزارش گردیده است. این موارد هم مانند دیگر موارد با سرویس دوره‌ای داکت اسپلیت از بین خواهند رفت.
رفع بوی بد داکت اسپلیت
روش دیگر از بین بوی نامطبوع
به طور کلی بهتر است به منظور تمیز بودن هوای داخلی و اطمینان خاطر نسبت به این موضوع، فیلترهای داکت اسپلیت را هر چند وقت یکبار تعویض کنید.
در واقع تعویض این فیلترها علاوه بر اینکه می‌تواند در کیفیت هوای داخلی تاثیرگذار باشد، می‌تواند راندمان و بازده دستگاه را هم افزایش دهد. در واقع یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین روش‌هایی که می‌توان با کمک آن بوی نامطبوع داکت اسپلیت در زمان روشن بودن را از بین برد، تعویض فیلتر است که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.
تعویض فیلتر هوا
اگر مدت زمان زیادی است که از دستگاه استفاده می‌کنید و آن را سرویس و تعمیر نکرده‌اید، قطعا تعویض فیلتر هوا می‌تواند در رفع بوی بد آن تاثیرگذار باشد.
 فیلترها از ورود آلودگی به محیط جلوگیری خواهند کرد و به دنبال آن هرچه آلودگی هوای ورودی کمتر باشد قطعا بوی ناخوشایند هم در محیط کمتر خواهد بود. بهتر است در زمان تعویض فیلترها، از فیلترهای با کیفیت بالا استفاده کنید.
تمیز کردن تشت تخلیه
یکی از دلایل مهم بوی بد داکت اسپلیت در زمان فعالیت، کثیف بودن تشت تخلیه است. برای تمیز کردن تشت تخلیه می‌توانید علاوه بر آب و شوینده‌های قوی، از صابون، سرکه سفید مقطر و محلول سفید کننده استفاده کنید. بعد از خشک شدن تشت تخلیه آن را در محل خود نصب کنید.
رفع بوی بد داکت اسپلیت
تمیز کردن کویل خنک کننده
کویل خنک کننده دستگاه باید به صورت سالانه تمیز شود. با این کار علاوه بر رفع بوی بد داکت اسپلیت می‌تواند موجب افزایش راندمان و کارایی سیستم تهویه مطبوع شد.
کپک‌ها، قارچ‌ها، دیگر آلاینده‌های شیمیایی به کویل خنک کننده می‌چسبند و بدین ترتیب جریان هوای ورودی به سیستم کاهش پیدا می‌کند. در این زمان راندمان و بازده داکت اسپلیت کم می‌شود. برای تمیز کردن کویل دستگاه می‌توانید از یک متخصص کمک بگیرید.
تمیز کردن لوله‌ها
تمیز کردن لوله‌ها در کنار تمیز کردن کویل می‌تواند در رفع بوی بد داکت اسپلیت تاثیرگذار باشد. با این کار تمام آلودگی‌های موجود در محیط از بین می‌رود و هوای تمیز وارد محیط خواهد شد.
تمیز کردن مجرای تخلیه برای رفع بوی داکت اسپلیت
تمیز کردن سینی و مجرای تخلیه می‌تواند در مناطق شرجی باعث افزایش راندمان کولرگازی خواهد شد. این کار می‌تواند علاوه بر از بین بردن کپک و قارچ، موجب افزایش کارو کاربرد داکت اسپلیت شود. این مکان به دلیل رطوبت بالا و تاریکی که دارد می‌تواند یک محیط مناسب برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها باشد.
برای از بین بردن کپک و قارچ‌های انباشته گردیده در این بخش می‌توانید  از سرکه سیب، آب داغ و… استفاده کنید و آن را با فشار بسیار زیاد از لوله‌ها رد کنید. بدین ترتیب کپک‌ها و قارچ‌ها شسته خواهد شد و به بیرون از لوله انتقال پیدا می‌کنند. بعد از آن لوله کندانس را با آب و شوینده شسته و در جای خود نصب کنید.
تمیز کردن پنل داخلی برای رفع بوی داکت اسپلیت
پنل داخلی یکی از بخش‌هایی است که تمیز کردن آن می‌تواند علاوه بر رفع بوی بد داکت اسپلیت روی بازده سیستم تهویه مطبوع، جریان هوای خنک، طول عمر دستگاه، مصرف برق و…. تاثیرگذار باشد.
علاوه بر روش‌های از بین بردن بوی نامطبوع داکت اسپلیت، می‌توان از روش‌های دیگری برای پیشگیری از بوی نامطبوع سیستم تهویه مطبوع استفاده کرد:
  • سرویس دوره‌ای کولرگازی را فراموش نکنید.
  • همیشه در زمان آشپزی فن داکت اسپلیت را روشن کنید.
  • از گیاهان طبیعی در محیط استفاده کنید. گیاهان طبیعی می‌توانند از رشد باکتری‌ها و کپک‌ها جلوگیری کنند.
  • در داخل ساختمان دستگاه تصفیه هوا نصب کنید. دستگاه‌های تهویه می‌توانند از رشد باکتری‌ها جلوگیری کنند.
اولین قدم در رفع بوی بد داکت اسپلیت، پیدا کردن دلیل بوی بد سیستم تهویه مطبوع است. بعد از پیدا کردن دلیل آن به راحتی می‌توانید نسبت به رفع بوی بد داکت اسپلیت اقدام کنید. بهتر است ابتدا تعویض فیلتر، نصب هواکش و… را انجام دهید اگر مشکل برطرف نشد باید برای تعمیر و سرویس با متخصصین و کارشناسان تماس بگیرید.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;