چه بخش‌هایی شامل استانداردهای جدید می‌شوند؟

رئیس سازمان استاندارد ایران گفت: برنامه‌ریزی‌هایی برای توسعه استاندارد به سمت مقررات فنی همچون کشورهای توسعه‌یافته و اتحادیه اروپا انجام شده است که بلافاصله بعد از دستور شورای عالی استاندارد اعمال می‌‌شوند.
علیرضا شریعتی،  با اشاره به اینکه سفر به استان‌های مختلف کشور و سرکشی از شرایط کارخانه‌های تولیدی که شامل استانداردهای اجباری می‌شوند، بر اساس دستور ریاست جمهوری انجام می‌شود، اظهار کرد: هدف از این سفرها تدوین سند راهبردی نظام استانداردسازی و کیفیت کشور با توجه به شرایط امروز کشور و برنامه‌های توسعه‌ای پیش رو است.
وی افزود: سازمان ملی استاندارد با توجه به وظایفی که در قانون اخیر از سوی مجلس شورای اسلامی مصوب شده، وظایفی سنگین و خطیر برای تقویت و توسعه نظام استانداردسازی و کیفیت بر عهده‌اش گذارده شده است.
رئیس سازمان استاندارد ایران بیان کرد: استانداردهای اجباری اولویت سازمان استاندارد است؛ چرا که این موضوع تضمین‌کننده کیفیت و ارتقای زندگی مردم در بخش مواد غذایی، مصالح ساختمانی، لوازم‌ خانگی و دیگر مواردی است که شامل استاندارد اجباری هستند.
شریعتی با بیان اینکه در سمنان شهرک‌ها و نواحی صنعتی بسیار زیادی وجود دارد و از این حیث استاندارد جزو استانداردهای مهم کشور محسوب می‌شود، گفت: بیش از یک‌هزار و ۴۰۰ پروانه استاندارد در ۶۵۷ واحد واجد استاندارد اجباری در استان سمنان وجود دارد.
وی بیان کرد: سازمان استاندارد و اداره کل استاندارد استان سمنان علی‌رغم مشکلات و تنگناهایی که در حال حاضر وجود دارد، نظارت‌های دقیق نسبت به موضوع استاندارد اجباری انجام می‌دهند و نمونه‌برداری‌ها و نمونه‌گیری‌ها را چه در بازار و چه در بخش تولیدات کارخانه‌ها به آزمایشگاه‌های همکار و آزمایشگاه‌های رفرانس در کرج ارسال و به طور مرتب این ارزیابی‌ها و نظارت‌ها را اعمال حاکمیت می‌کنند.
رئیس سازمان استاندارد ایران هدف از این نظارت‌های مستمر را تضمین سلامت، ایمنی و اطمینان برای تولیدات، غذا و دیگر مواردی که شامل استاندارد اجباری هستند، عنوان کرد و افزود: مردم در این صورت با طیب خاطر و رضایت بیشتری می‌توانند زندگی خود و فرزندانشان را تضمین کنند.
شریعتی گفت: برنامه‌ریزی‌هایی برای توسعه استاندارد به سمت مقررات فنی همچون کشورهای توسعه‌یافته و اتحادیه اروپا داریم و در این مسیر تسهیل تولید، مانع‌زدایی از تولید و اطمینان‌بخشی سیستمی و زنجیره‌ای به جای استاندارسازی کالا و محصولی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و بلافاصله بعد از دستور شورای عالی آنها را اعمال می‌کنیم.
وی در مورد تفاوت استاندارد ایران و دیگر کشورها گفت: در برخی بخش‌ها بسته به سبد غذایی ممکن است، استاندارد ایران حتی از کشورهای توسعه‌یافته همچون اروپا سختگیرانه‌تر هم باشد که یکی از آنها آرسنیک برنج است که کشورهای اروپایی عدد ۲۰۰ و ما در کشور حداکثر عدد ۱۵۰ را قبول داریم؛ چرا که مصرف برنج در سبد غذایی کشورمان بیشتر از دیگر کشورها است و از آنجا که آرسنیک اثر تجمعی دارد، ما باید محتاطانه و سختگیرانه عمل کنیم.
رئیس سازمان استاندارد ایران عنوان کرد: در برخی موارد هم استاندارد کشورهای دیگر قوی‌تر است؛ به علت اینکه آنها تابع مقررات فنی و استاندارد زنجیره محصول هستند و توجه به این موضوع هم‌اکنون در دستور کار سازمان استاندارد ایران قرار گرفته و شورای عالی استاندارد پیشنهاد داده شده است که اگر مورد موافقت قرار گیرد؛ ما نیز به تدریج به سمت مقررات فنی و دستورالعمل‌ها پیش می‌رویم و مسیر تولید را به سمت استانداردسازی سوق خواهیم داد.
شریعتی در مورد استانداردهای جدید اجباری گفت: استاندارد فقط شامل کالا نمی‌شود و برای مثال گندم، برخی مسائل اجتماعی و خدمات و مدیریت ضدفساد و رشوه نیز مشمول استاندارد اجباری خواهند شد و پیشنهاد این موارد به شورای عالی استاندارد ارائه شده است که در صورت تصویب اجرایی می‌شود.
وی با اشاره به اینکه تمامی مصالح ساختمانی شامل استاندارد اجباری هستند، گفت: باید مقررات فنی در همه امور اجرایی و بر اساس دستورالعمل‌ها انجام شود و این‌گونه است که روند و زنجیره استاندارد تابع مقررات خواهد بود و حتی بهداشت و ایمنی کارگران هم در این زمینه حفظ و تابع مقررات می‌شود؛ بنابراین باید به سمت مقررات فنی برویم تا شرایط استاندارد و کیفیت بهبود یابد.
منبع فارس
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;