آشنایی با انواع مصالح ساختمانی بر اساس جنس

به گزارش تاسیسات نیوز، گسترده بودن متریال ساختمانی باعث شده اغلب افراد تازه‌کار در این حوزه با پرسش برای ساختمان سازی به چه مصالحی نیاز داریم مواجه شوند. به همین دلیل در ادامه مقاله قصد داریم به بررسی فهرست مصالحی که برای ساختمان سازی مورد استفاده قرار میگیرد بپردازیم.
برای ساختمان سازی به چه مصالحی نیاز داریم؟
برای احداث و ساخت یک بنا به مجموعه‌ای از مواد و مصالح طبیعی و مصنوعی نیاز خواهد بود. مصالح ساختمانی می‌توانند ساده یا ترکیبی از چند ماده باشند که در کارخانه یا در محل اجرای پروژه تولید می‌شوند. برای ترسیم نقشه‌ها، رعایت جزئیات و اجرای کامل آن‌ها آشنایی با کاربرد و نام مصالح ساختمانی قدیمی و جدید الزامی است. چوب، سیمان، فلز، بتن و آجر برخی از مصالحی هستند که از گذشته تا امروز همچنان در صنعت‌ ساخت‌و‌ساز به کار می‌روند. این موضوع به دسترسی راحت، قیمت مقرون‌به‌صرفه و مقاومت بالای این متریال برمی‌گردد.
آشنایی با انواع مصالح ساختمانی بر اساس جنس
برای بررسی فهرست مصالحی که برای ساختمان سازی مورد استفاده قرار میگیرد، ابتدا باید با انواع مصالح و کاربرد آن‌ها آشنا شویم. انواع مصالح ساختمانی براساس جنسی که دارند به دو دسته ساده و مرکب تقسیم می‌شوند. مصالح ساده مواد طبیعی یا مصنوعی هستند که از یک نوع مواد اولیه تشکیل شده باشند. آجر، سیمان و بلوک و شن در دسته مصالح ساده قرار می‌گیرند. مصالح مرکب موادی هستند که در تولید آن‌ها از یک یا چند متریال و افزودنی استفاده شده باشد. ایزوگام، محصولات بتنی و ملات از مصالح مرکب محسوب می‌شوند.
تعریف مصالح ساختمانی براساس نوع تولید
متریال و مصالح ساختمانی به شیوه‌های متفاوتی تولید و ساخته شده و بر همین اساس به دو دسته پیش ساخته و درجا تقسیم می‌شوند.
مصالح ساختمانی پیش ساخته
مواد و متریالی که در کارخانه یا کارگاه‌ها تولید شده و سپس آن‌ها را برای استفاده به محل اجرا می‌آورند مصالح ساختمانی پیش ساخته می‌گویند. طراحی و تولید این مصالح بسیار زمان‌بر است اما با استفاده از آن‌ها در بسیاری از هزینه‌ها صرفه‌جویی شده و زمان ساخت پروژه کاهش می‌یابد. مصالح ساختمانی پیش ساخته در برابر تغییرات منعطف نیستند اما ضایعات ساخت‌و‌ساز را به حداقل می‌رسانند.
مصالح درجا
مصالح درجا موادی هستند که در محل اجرا و ساخت پروژه تولید شده و سریعا استفاده می‌شوند. قیرگونی، ملات، بتن و اسکلت ساختمان به عنوان مصالح درجا شناخته می‌شوند.
معرفی مصالح ساختمانی
معرفی مواد و مصالح ساختمانی جدید
بعد از معرفی انواع مصالح، می‌توان به بررسی فهرست مصالحی که برای ساختمان سازی مورد استفاده قرار میگیرد پرداخت. در ادامه به معرفی مواد و مصالح ساختمانی جدید می‌پردازیم.
خاک‌رس؛ کار‌آمد‌ترین متریال در ساخت‌و‌ساز
یکی از پر‌کاربرد‌ترین مصالح ساختمانی خاک رس است که در گروه خاک‌های چسبنده قرار می‌گیرد. از خاک رس برای تولید مصالح مختلفی چون سرامیک، کاشی، آجر و ملات و…استفاده می‌شود. یکی از بهترین ویژگی‌های خاک رس کنترل کردن دمای خانه و تثبیت آن است. قیمت مناسب، استفاده آسان و سهولت دسترسی برخی از مزیت‌های استفاده از خاک رس است.
آجر؛ مصالح ساختمانی قدیمی و ارزان
آجر از قدیمی‌ترین مصالح ساختمانی محسوب شده و در گذشته از ترکیب خاک‌رس و سایر مواد در کوره‌های آجرپزی با دمای بالا تولید می‌شود. البته امروزه با پیشرفت تکنولوژی مدل‌های مختلفی از آجر مثل آجر نسوز، آجر جوش و آجر سنگفرش تولید و ساخته می‌شود.
بتن؛ مقاوم‌ترین متریال برای ساختمان‌سازی
بتن از ترکیب آب، سیمان پرتلند، شن و ماسه ساخته شده و از مقاوم‌ترین موادی است که در ساخت سازه‌های مختلف به کار می‌رود. بتن به مواد از پیش ساخته‌ شده یا درجا گفته شده و دارای انواع مختلفی است:
* بتن سنگین
* بتن پلیمری
* بتن متخلخل
* بتن سبک
* بتن سبک هوادار
* بتن خود متراکم
* بتن با مقامت بالا
سنگ ساختمانی؛ مقاومت و کارایی بالا
از گذشته تا به حال سنگ‌ها به دو حالت طبیعی یا غیر طبیعی در صنعت ساختمان‌سازی استفاده شده‌اند. قیمت مناسب، تنوع بالا و دسترسی ساده باعث شده از این ماده در ساخت تونل‌ها، پل‌ها و نماسازی و…استفاده شود.
مصالح ساختمانی
بلوک سیمانی چیست؟
در صنعت مدرن و جدید ساختمان‌سازی، بلوک سیمانی نقش بسیار مهمی دارد. این متریال ابعاد و اندازه‌های متفاوتی داشته و در دسته مصالح از پیش ساخته شده قرار می‌گیرد. بلوک سیمانی بر اساس حجم به سه گروه سنگین، نیمه سبک و سبک تقسیم می‌شود؛ هرچه وزن بلوک سمیانی بیشتر باشد مقاومت فشاری آن نیز بالا‌تر خواهد بود. بلوک سیمانی از ترکیب سیمان، آب، شن و ماسه ساخته می‎‌شود. سیمان پرتلند، سیمان سفید و آهکی و…از متداول‌ترین نوع سیمان برای ساخت این بلوک‌ها هستند. در هنگام ساخت‌و‌ساز بنا‌های مختلف بلوک سیمانی را با استفاده از ملات به یکدیگر می‌چسبانند.
بلوک سیمانی یکی از مهم‌ترین اجزای صنعت ساخت‌وساز محسوب می‌شود که دارای ابعاد و کاربردهای متنوعی است. انتخاب درست بلوک سیمانی در گرو شناخت عواملی همچون شرایط آب‌وهوایی منطقه مورد نظر است. با توجه به کاربردهای فراوان بلوک سیمانی به عنوان یکی از مصالح ساختمانی، بررسی انواع و آشنایی با مزایا و معایب این محصول از جمله موارد مهمی است که نباید نادیده گرفته شود؛ لذا در این مقاله قصد داریم تا شما را به طور دقیق با بلوک سیمانی آشنا کنیم تا به هنگام خرید، درست‌ترین انتخاب را داشته باشید
.
خرید انواع مصالح ساختمانی جدید از تولیدکننده معتبر
با افزایش جمعیت ساخت‌و‌ساز نیز افزایش پیدا کرده و به تبع استفاده از مواکد و مصالح ساختمانی نیز بالا رفته است. در چنین شرایطی فقط با بررسی فهرست مصالحی که برای ساختمان سازی مورد استفاده قرار میگیرد می‌توان پروژه را به بهترین شکل ممکن اجرا کرد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;