چرا لامپ های LED چشمک می زنند؟

مدت زیادی است که لامپ های حبابی داغ و پرمصرف جای خود را به لامپ ال ای دی (LED) و کم مصرف داده اند.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، امروزه اکثر افراد در خانه ها و ساختمان‌های تجاری و اداری از لامپ ال ای دی (LED) و کم مصرف استفاده می کنند. اما یکی از مشکلاتی که ممکن است برای لامپ های ال ای دی پیش بیاید، چشمک زدن آنهاست!
در این متن از سژین قصد داریم درباره علت چشمک زدن لامپ ال ای دی و چگونگی برطرف کردن این مشکل صحبت کنیم. با ما همراه باشید.
بر کسی پوشیده نیست از زمانی که لامپ‌های ال ای دی و کم‌مصرف وارد بازار شده و توسط مردم مورد استفاده قرار گرفته‌، توانسته‌اند تا حد زیادی در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند.
یک مشکلی که این نوع لامپ‌ها دارند این است که گاهی اوقات ممکن است هنگامی‌ که خاموش و یا حتی زمانی که روشن هستند چشمک بزنند. البته چشمک زدن لامپ برای برخی از افراد اهمیتی ندارد ولی برای برخی دیگر یک مسئله آزار دهنده بوده که ممکن است آن‌ها را عصبی کرده و یا هنگام کار کردن تمرکز آن‌ها را بر هم بزند و سریعاً به دنبال راه‌حلی برای رفع این مشکل باشند.
در ادامه ابتدا دلایل این اتفاق را بررسی کرده و سپس راه‌حل و روش حل آن را خواهیم گفت.
علت چشمک زدن لامپ ال ای دی
چشمک زدن لامپ LED می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد. برای رفع این مشکل، ابتدا باید دلیل آن را پیدا کنید. البته قبل از اینکه دلیل آن را پیدا کنید باید به وضعیت لامپ خود در زمان چشمک زدن و اجزای داخل مدار ترانسفورماتور، کلید، سنسور، دیمر و … نیز توجه کنید.
به‌طورکلی چشمک زدن لامپ LED می‌تواند به دلایل زیر اتفاق بیافتد:
* ترانسفورماتورها
* سیم‌کشی اشتباه و غیراصولی
* کلیدهای چراغ‌دار
* مشکلات دیمرها
* سنسور حرکتی ناسازگار
* بی‌کیفیت بودن یا معیوب بودن
مواردی که در بالا ذکر کردیم دلایل رایج چشمک زدن هستند. در ادامه به بررسی سه دلیل اول می‌پردازیم.
چشمک زدن لامپ LED به دلیل مشکل ترانسفورماتور
اگر شما لامپ‌های ال ای دی یا لامپ کم مصرف دارید که در ساختار آن‌ها از ترانسفورماتور استفاده‌ شده است، ممکن است دلیل چشمک زدن آن‌ها کیفیت ولتاژ خروجی و وجود نوسان در این قطعه باشد.
راه‌حل
برای حل این مشکل درصورتی‌ که از ترانسفورماتورهایی که دارای خروجی نوسان نامناسب هستند یا ترانسفورماتورهای قدیمی استفاده می‌کنید، باید آن‌ها را با مدل‌های جدید موجود در بازار که مخصوص لامپ‌های LED هستند جایگزین کنید.
چشمک زدن لامپ LED به دلیل سیم‌کشی غیراصولی
سیم‌کشی اصولی و صحیح لامپ باید به‌گونه‌ای باشد که سیم نول به‌طور مستقیم وصل شده و سیم فاز در مسیر کلید باشد. اگر سیم فاز را به‌طور مستقیم به یک مصرف‌کننده مثل لامپ متصل کنید، ممکن است از طریق اتصال سرپیچ، دیوار، بدنه لامپ و … اتصال برقرار شود و همین مسئله دلیل اصلی چشمک زدن باشد.
اگر برق‌کار شما در سیم‌کشی خانه یا ساختمان شما چنین اشتباهی را مرتکب شده باشد، لامپ چشمک می‌زند.
راه‌حل
برای برطرف کردن این مشکل تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که جای فاز و نول را باهم عوض کنید. البته به شما توصیه می‌کنیم که این کار را به یک برق‌کار حرفه‌ای واگذار کنید و خودتان به سیم‌کشی‌ها دست نزید چراکه ممکن است کار خطرناکی باشد.
علت چشمک زدن لامپ ال ای دی در حالت خاموش (اتصال به دیمر)
اگر مدار لامپ شما شامل دیمر است، به شما پیشنهاد می‌کنیم که از این شیوه برای برطرف کردن مشکل چشمک زدن لامپ ال ای دی استفاده کنید. لامپ‌های قدیمی مشکلی با دیمر نداشته و با آن‌ها به‌خوبی کار می‌کردند اما لامپ‌های led و کم‌مصرف این‌گونه نیستند و با دیمرها به مشکل برمی‌خورند زیرا نور آن‌ها نمی‌تواند کمتر شود و در ولتاژ خاصی کار می‌کنند.
ازاین‌رو هنگام خرید حتماً باید به این نکته توجه کنید که آن‌ها قابلیت اتصال به دیمر را دارا باشند. البته برای لامپ‌های LED باید از دیمرهای جدید استفاده کنید، درصورتی‌که دیمرهای قدیمی به حداقل بار نیاز دارند و برای این نوع محصول مناسب نیستند.
راه‌حل
برای برطرف کردن مشکل چشمک زدن ال ای دی ها در حالت خاموش یا روشن باید جنسی بخرید که قابل اتصال به دیمر باشد و همچنین دیمر شما از نوع جدید LED باشد. یکی دیگر از راه‌های حل این مشکل خارج کردن دیمر از مدار است.
منبع خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;