شبکه گاز؛ متهم ردیف اول انگلستان به جرم انتشار کربن

تاسیسات نیوز / سعید سعیدی: بریتانیا سال ۲۰۵۰ را به‌عنوان تاریخی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و کربن در جو مشخص کرد.
به گزارش تیم ترجمه پایگاه خبری تاسیسات نیوز، به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان بیش از ۱۰ کشور از رویکرد بریتانیا مبنی بر دستیابی به انتشار صفر کرب تبعیت کردند که طی این سه دهه باقی‌مانده تا موعد مقرر این مهم تحقق یابد. این حرکت بریتانیا یک طرح امیدوارکننده است.
بر اساس این گزارش، با بهره‌مندی از انرژی تجدیدپذیر که ۳۳ درصد از انرژی‌های بریتانیا را به خود اختصاص داده، میزان انتشار کربن در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال ۱۹۹۰، ۴۴ درصد کاهش یافته است. بخش عمده این جریان به موفقیت این کشور در بهره‌مندی از انرژی بادی فراساحلی و تمرکز بر انرژی هسته‌ای تحقق یافته است.
اما کمیته تغییر آب و هوا که انجمنی مستقل است، به این کشور هشدار داده تا تاریخ‌ چشم‌انداز خود (۲۰۵۰) برای کاهش انتشار کربن و گازهای گلخانه‌ای را به سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ تغییر دهد. این در حالی است که فعالان آب و هوا نیز به دولت می‌گویند باید هدف خود برای دستیابی به انتشار کربن صفر را بسیار زودتر از سال ۲۰۵۰ محقق کند.
گرمایش منازل
تا الان بزرگ‌ترین تهدید برای هدف ۲۰۵۰ انگلستان مربوط به شیوه گرمایش منازل، مدارس و بیمارستان‌ها است. به گفته یان رادلی، سرپرست عملیات گازرسانی در شبکه ملی گاز انگلستان، بیش از ۸۰ درصد از خانه‌ها به شبکه گاز متصل هستند.
اگرچه گاز طبیعی کربن کمتری نسبت به زغال سنگ منتشر می‌کند، اما وابستگی شدید بریتانیا به سوخت فسیلی ناپایدار به نظر می‌رسد. به گفته «های‌دیپلوی» – کنسرسیومی که در حال حاضر در تلاش است تا هیدروژن را جایگزینی برای گاز معرفی کند – مسئول انتشار تقریبا نیمی از گاز دی‌اکسید کربن در تمام انگلستان به سیستم گرمایش خانه‌ها از طریق گاز طبیعی مربوط می‌شود.
به عبارت دیگر، سرمایه‌گذاری ۱٫۵ میلیارد پوندی (۲ میلیارد دلار) دولت انگلستان در زمینه حمل و نقل جاده‌ای در جهت کاهش انتشار کربن برای دستیابی به چشم‌انداز ۲۰۵۰ بدون کنترل سیستم گرمایش خانه‌ها کافی نخواهد بود.
دایتر هلم، استاد دانشگاه آکسفورد در گفتگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: گرمایش یکی از آن مواردی است که معمولاً نادیده گرفته می‌شود، مساله‌ای است که واقعا سخت است. شما چطور می‌خواهید بدون استفاه از گاز طبیعی خانه خود را گرم کنید و یا حتی آشپزی کنید؟ پاسخ دادن به این سوال هزینه قابل توجهی را خواهد داشت.
گزارشی که در سال ۲۰۱۸ از سوی کمیسیون ملی زیرساخت منتشر شد، حکایت از این داشت که کربن‌زدایی کردن از زیرساخت گرمایشی بریتانیا هزینه‌ای معادل ۴۵۰ میلیارد پوند (۵۸۶ میلیارد دلار) در پی خواهد داشت.
به گفته کمیته تغییرات آب و هوا، هزینه کلی کربن‌زدایی کردن ممکن است فراتر از یک تریلیون پوند (۱٫۳ تریلیون دلار) شود. علاوه بر پیشنهاد توقف اتصال خانه‌های جدید به شبکه گاز، مالکان خانه‌های فعلی را ترغیب به بکارگیری گزینه‌های دیگری مانند بویلرهای هیدروژنی کنید که از نظر انرژی بهره‌وری بالاتری دارند.
دایتر هلم در ادامه گفت: با تمام این‌ها، اگر انتشار کربن در بریتانیا کاهش یابد، اما صنایع بزرگ خود را ببندیم و کالاهای خود را از چین وارد کنیم، گرمایش جهانی به قوت خود باقی است و چه بسا بدتر خواهد شد. موضوعی که در مورد کربن وجود دارد این نیست که در کجا منتشر می‌شود، مهم این است که نباید منتشر شود. اگر یک کشور با بستن کارخانه‌ها در جهت کاهش انتشار کربن، باعث افزایش انتشار کربن در کشور دیگر شود، هیچ اتفاق مثبتی روی نداده است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;