پیدایش ساختمان‌های اداری مدرن و تهویه مطبوع – 8

مجال استفاده از این نظریه، در ساختمان Refuge de Cite که یک مرکز مخصوص کمک های خیریه در پاریس بود، ایجاد گردید. Corbusier Le این ایده را برای عایق بندی کامل سمت جنوبی ساختمان، از کف تا سقف و دیواره ها، با استفاده از 1000 ترمربع شیشه (11000 فوت مربع) به کار برد. دید او این بود که شیشه می تواند به شکلی کاملا بسته برای هوای گرم و تمیز کافی برای به گردش درآمدن در داخل ساختمان عایق بندی شود.


او می خواست به جان های دردمند که به خیریه مراجعه می کردند، آسایش رایگان و غیرقابل توصیفی از نور خورشید ببخشد. این ساختمان با تاخیر فراوان و با هزینه ای بیش از مقدار پیش بینی شده، در 7 دسامبر سال 1933 که یکی از سردترین روزهای سال نیز بود، گشایش گردید. دمای داخل ساختمان در آن روز بسیار سرد و آفتابی، کاملا مطلوب بود. اما متاسفانه، این شرایط به هیچ وجه در تابستان ایجاد نمی گردید.


با این که طراحان قصد داشتند تهویه مطبوع مورد نظر خود را در ساختمان اعمال نمایند، اما بودجه ی این طرح اجازه ی این کار را نداد و دیوار خنثی کننده نیز حذف گردید. پنجره های عایق بندی شده، با قواعد موجود همخوانی نداشت و در نهایت، علی رغم میل باطنی Corbusier Le، این پنجره ها تبدیل به پنجره های بازشونده شدند.


به نظر می رسد این تجربه، ایده ی او را راجع به نماهای شیشه ای تغییر داد. ساختمان های بعدی که وی طراحی نمود، دارای سایبان بود (که در نهایت در مورد مرکز خیریه نیز اعمال گردید.)


ساختمان PSFS:


ساختمان 32 طبقه ی PSFS در فیلادلفیا که ساخت آن در سال 1932 به پایان رسید، زمینه ی تازه ای در سبک های معماری و روش های تهویه مطبوع به وجود آورد. ظاهر ساختمان به شکلی مدرن و متفاوت از ساختمان های دیگری که در ایلات متحده وجود داشتند، به نظر می رسید.


طراحی این ساختمان، با مشخصاتی از قبیل عدم وجود تزئینات خارجی، شکل مکعبی م مساحت نسبتا زیاد پنجره های نواری با چارچوب فلزی، سبک بین المللی را منعکس می نمود. ساختمان PSFS، خصوصیات مشترکی با مرکز خیریه ی Corbusier Le و ساختمان های دیگری که توسط آرشیتکت های پیشگام دیگر در آن زمان مانند Gropius و Loos ساخته شده بودند، داشت. اما بر خلاف ساختمان این آرشیتکت ها، این ساختمان تماما از تهویه مطبوع بهره می گرفت.


درک این مساله مشکل است که چرا این ساختمان تماما از تهویه مطبوع بهره می گرفت. درک این مساله مشکل است که چرا این ساختمان به تهویه مطبوع مجهز شده بود، اما ساختمان های بزرگ دیگری که در آن دوره ساخته شده بودند، به این تجهیزات مجهز نبودند.

 

ادامه دارد…

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;