پیدایش ساختمان‌های اداری مدرن و تهویه مطبوع – 7

ساختمان های اداری تماما مجهز به تهویه مطبوع:

در سال 1929 مجله ای با نام گرمایش، لوله کشی و تهویه مطبوع (HPAC) منتشر شد. عنوان این مجله و موقعیت نسبی کلمات تهویه مطبوع، نشانه ی این امر بود که این عبارت، کاربرد عام تری پیدا کرده است.


سرمقاله ی شماره ی جولای این مجله در آن سال، اعلام کرد که ساختمان Milam، اولین ساختمان در کشور آمریکاست که کاملا با تجهیزات تهویه مطبوع مجهز گردیده و رفاه ساکنان آن را در تمام طول سال تامین می کند.، یعنی همان چیزی که آن را تماما مجهز به تهویه مطبوع می نامیم. با این که ساختمان مذکور دارای تهویه مطبوع بود، اما شکل ساختمان، شکل پنجره ها، پلان کف و غیره، به دوران پیش از تهویه مطبوع تعلق داشت.


سیستم تهویه مطبوع این ساختمان، مشخصه های جالب توجهی داشت. آب خنک کننده ی چگالنده، از رودخانه ی مجاور تامین شده و یک مخزن ذخیره ی آب سرد در طول شب پر شده و در روز بعد برای سرد کردن و رطوبت زنی هوا استفاده می گردید. علاوه بر این، ساکنان دفاتر کاری این انتخاب را داشتند که پنجره را باز کرده و یا از سیستم تهویه مطبوع و یا هر دوی آن ها استفاده نمایند.


این سیستم، احتمالا یکی از اولین شکل های حالت مختلط به شمار می آید. سیستم تمام – هوا نیز برای گرم کردن ساختمان توسط هوای گرم استفاده می شد.


تهویه مطبوع و سبک بین المللی:


علی رغم این که شاید کارکنان اداری در ساختمان Milam بهره ی کافی از تهویه مطبوع نبرده باشند، اما مطمئنا وضعیت بسیار بهتری نسبت به کسانی داشتند که در ساختمان بنیاد امور خیریه با طراحی Jeanneret و Corbusier Le در همان زمان مشغول به کار بودند. Corbusier Le در آن زمان با Lyon Gustave همکاری داشت، کسی که مستقل از فعالیت های انجام شده در ایلات متحده، مشغول طراحی سیستم های تهویه مطبوع در اروپا بود. Lyon یک سیستم تهویه مطبوع برای یک تالار کنفرانس 3000 نفری را تکمیل کرده بود و نام آن را ponctuel l’air گذاشته بود که ترجمه ی آزاد آن هوای تنظیم شده است.


Corbusier Le ادعا کرده بود که روشی برای خنثی کردن اثرات سرمایشی مربوط به خصوصیات سطوح بزرگ شیشه ای در معماری جدید ابداع نموده است که بعدا به نام سبک بین المللی نامیده شد. ایده ی او در این نوآوری، به گردش درآوردن هوا با دمای ثابت 18 درجه سانتی گراد بین لایه های شیشه دوجداره ی پنجره ها بود.


او این روش را neutralisant mur le (دیواره ی خنثی کننده) نامید و آن را با روش هوای تنظیم شده Lyon جهت طراحی ساختمان Palace Centrosoyus در مسکو ترکیب نمود. ترکیب این دو روش، هوای بهینه شده یا air conditioned نامیده شد که به نظر Lyon، یک ایده ی نبوغ آمیز بود. البته واضح بود که روسی ها با آن مواقت نکردند. آن ها این پیشنهاد را نادیده گرفتند و به قرار دادن رادیاتور پشت پنجره های بزرگ اکتفا نمودند.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;