پروژه‌های بین‌المللی انرژی در پاکستان

به گزارش تاسیسات نیوز، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان گفت که دولت این کشور، مصمم به اجرای پروژه‌های بین‌المللی بخش انرژی به ویژه خط لوله گاز ایران به پاکستان(آی‌پی) و «تاپی» است.


«محمدفیصل» درخصوص آینده طرح‌های بین‌المللی انرژی و اقتصادی در این کشور نظیر خط لوله انتقال گاز تاپی (TAPI)، خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان (IP) و پروژه مشترک اقتصادی چین-پاکستان (CPEC) با توجه به فشارهای آمریکا گفت: برای تحقق اهداف بلندمدت ثبات منطقه‌ای، منافع ملی پاکستان عامل اصلی تعیین‌کننده در این پروژه‌هاست.


وی از پاکستان به‌عنوان پل ارتباطی تقویت اقتصادی منطقه یاد کرد و گفت: پروژه‌های مربوط به بخش انرژی و اقتصاد، عوامل مهمی در تحقق توسعه منطقه‌ای در زمینه سیاسی و اقتصادی است و در این زمینه، تمامی پروژه‌های منطقه‌ای مرتبط با توسعه این کشور از اهمیت فراوانی برخوردارند. محمد فیصل اضافه کرد: پروژه‌های اقتصادی منطقه‌ای نظیر تاپی، آی پی و سی پک ارتباط زیادی با پیشرفت و توسعه پاکستان دارد.


کار احداث خط لوله انتقال گاز تاپی در بخش ترکمنستان، حدود ۶ ماه قبل تمام شد و لوله‌ها به مرز افغانستان رسید که در این بخش عربستان نیز سرمایه‌گذاری کرده است. این خط انتقال گاز در خاک افغانستان از شمال به سمت جنوب از استان‌های هرات، فراه، هلمند و قندهار عبور خواهد کرد و وارد پاکستان می‌شود.


پیش‌بینی سالانه ۴۰۰ میلیون دلار درآمد از محل انتقال گاز و دسترسی به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب گاز بعد از دهه سوم اجرای طرح تاپی، از مزیت‌هایی است که درافق توسعه افغانستان ترسیم شده است.


ایده احداث خط لوله صلح در سال ۱۹۹۰ مطرح شد و قرار بود این خط لوله که گاز ایران را به پاکستان و هندوستان منتقل می‌کرد، پیام‌آور صلح و دوستی در شبه‌قاره باشد. با توجه به اینکه توافق شده بود هند و پاکستان برای تامین امنیت این خط لوله، اختلافات خود را کاهش دهند، این خط لوله انتقال گاز به خط لوله صلح موسوم شد.


بر اساس توافق اولیه، قرار بود این خط لوله ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتری گاز صادراتی ایران را از مسیر پاکستان به هند منتقل کند. اما دو کشور به مشکل برخوردند و از سوی دیگر پاکستان به بهانه تحریم و فشار خارجی تا کنون از ساخت خط لوله در خاک خود شانه خالی کرده است.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;