پرداخت هزینه دلاری تولید برق در نیروگاه خورشیدی

مدیرعامل یک شرکت سازنده نیروگاه های تجدیدپذیر در ایران از اتصال نیروگاه های خورشیدی عطرآباد ۲ و ۳ به شبکه برق سراسری خبر داد و خاطرنشان کرد: هزینه تولید برق نیروگاه های عطرآباد به صورت دلاری و از محل منابع ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید برای نخستین بار در کشور پرداخت شده است.
به گزارش تاسیسات نیوز، بهزاد آسایی با اشاره به این‌که نیروگاه های عطرآباد ۲ و ۳ اولین نیروگاه ماده ۱۲ هستند که به شبکه متصل شدند، اظهار کرد: مزیت ماده ۱۲ رفع موانع تولید، پرداخت هزینه ها به صورت دلاری و بر اساس سوخت صرفه جویی شده است. با پرداخت هزینه ها به صورت دلاری، در صورت تغییرات نرخ ارز ، سرمایه گذار دچار زیان نمی شود.
وی اضافه کرد: این نوع قرارداد ردیف بودجه دارد و ضمانت پرداخت آن توسط سازمان برنامه و بودجه تضمین می شود. از دیگر مزیت های این قرارداد میان سرمایه گذار و بخش دولتی، پرداخت مبالغ در سال پنجم و ششم طی ۴ سال اول است.
وی ضمن تشریح فعالیت های شرکت، از برنامه حضور در مناقصه ساخت حدود ۲۱۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در آینده نزدیک خبر داد و عنوان کرد: این شرکت هم مالک نیروگاه است و نیز برای دیگران نیروگاه می سازد و همچنین تامین کننده عمده تجهیزات نیروگاه های خورشیدی است.
آسایی از نصب و راه اندازی ۱۵ مگاوات دیگر نیروگاه خورشیدی در استانهای های یزد و کرمان توسط این شرکت در چند ماه آینده خبر داد و خاطرنشان کرد: قطعا رویکرد دولت در دو سال اخیر، حمایت بی دریغ از تجدیدپذیرها بوده و این دیگر یک انتخاب نیست و دولت ناچار است که توسعه دهنده صنعت برق در حوزه تجدیدپذیرها باشد.
وی به مشکلات پیش روی تولیدکننده انرژی های تجدیدپذیر ، عنوان کرد: عدم تامین به موقع ارز و نبود امکان ترخیص تا زمان واریز ارز نیمایی را یکی از مشکلات برشمرد. از همه مهم تر ندادن وام توسط بانکها از مشکلات پیش روی صنایع تجدیدپذیر است. ساتبا توافق خوبی با صندوق توسعه ملی بسته است که امیدواریم در زمان کوتاهی وام نیروگاه های تجدیدپذیر پرداخت شود.شیما عباس زاده: مطابق ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، دولت مکلف است به سرمایه گذارانی که کالا یا خدمات ارائه شده آنها منجر به صرفه جویی سوخت می گردد، میزان سوخت صرفه جویی شده را تا سقف اصل و سود سرمایه گذاری پرداخت نماید.
بر همین اساس مصوبه شماره ۱۷۱۹۶ مورخ ۱۴۰۱/۰۱/۲۰ از شورای اقتصاد جهت احداث ۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی دریافت گردید که مطابق آن سرمایه گذاران حقوقی پس از ارزیابی کیفی در فرآیند مناقصه ای وارد می شوند که سقف نرخ آن ۶/۹ سنت دلار به ازای هر کیلووات ساعت می باشد که برای مدت ۶ سال به سرمایه گذاران پرداخت می گردد.

در صورت درخواست سرمایه گذار، امکان دریافت کل ارزش سوخت صرفه جویی شده طی مدت ۴ سال در ازای ارائه تضامین لازم امکان پذیر می‌باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;