پایان بی اجر ارج

روح الله واصف

به گزارش تاسیسات نیوز، یادداشتی که مطالعه میکنید سرمقاله هفته نامه تاسیسات نیوز شماره ۱۰7 میباشد.



همکاران عزیزم سلام و خدا قوت

 

 

 

در این هفته سرانجام خبر تعطیلی ارج پس از ماه‌ها رسانه‌ای شد و طشت این رسوایی از بام افتاد! هرچند تلاش‌هایی از سوی چند مقام دولتی برای سرپوش گذاشتن بر این خبر انجام شد اما آمدن تابستان گرم و ندیدن برند ارج بر روی کولرهای آبی از ماه‌ها پیش خبر تعطیلی این برند را لااقل بازاری کرده بود و البته این رویداد از سال‌ها قبل قابل پیش‌بینی بود. همان‌طوری که اکنون می‌توان برای بسیاری از برندهای دیگر نیز چنین پایان تلخی را پیش‌بینی نمود.

 

 

 

 

ارج نامی خوش بود که بر روی نخستین کالاهای خانگی ساخت ایران درخشیده بود. مدیریت کارآفرین آن از این نام برندی ساخته بود که برای تمام ایرانیان قابل‌احترام بود؛ اما مدیریت‌های اقتصادی اشتباه سال‌های اخیر که از دولت‌های نهم و دهم آغازشده بود چنان عرصه را برساخت محصول داخلی تنگ و بر واردات گشاد نمود که برندهای زیادی در تنگنای قیف اقتصاد گیر افتادند و تمام شدند.

 

 

 

 

البته نباید تمام تقصیرها را بر گردن یک دولت انداخت. دولتی سازی اشتباهی که سال‌ها قبل آغاز شد نتیجه‌ای جز این را نمی‌توانست رقم بزند. نام‌هایی چون کارخانجات مخمل و ابریشم کاشان، چیت سازی تهران و نام‌هایی دیگر همه همین راه را رفته‌اند. مدیریت منفعل، بی‌انگیزه و کار نابلد چه باید می‌کرد که نکرد؟

 

 

 

 

ای‌کاش سهامی سازی شرکت‌ها درست و اساسی انجام می‌شد. چه بسیار شرکت‌هایی که سهامی‌ شدند اما سهام آن‌ها دوباره به دامن دولتی‌ها رفت و نام بی‌مسمای خصولتی اختراعی است که کمتر در اقتصاد دیگری می‌توان یافت.

 

 

 

 

اما این بیراهه روی در کمین بسیاری از برندهای خصوصی نیز هست. وقتی‌که برند سازی را نمی‌دانیم، مفهوم کارآفرینی را اشتباه می‌فهمیم و متوجه نیستیم که درهای مملکت به روی کالای خارجی بازشده است و از رانت‌های دولتی برای کمک به داخلی‌ها دیگر خبری نیست، باید در سراشیبی سقوط باشیم.

 

 

 

 

عدم مدیر سازی در شرکت‌های بزرگ و به خدمت گرفتن افرادی بادانش کم و پنهان پشت مدیر اصلی که در نزدیک به صد درصد مواقع بنیان‌گذار شرکت است ما را دچار وضعیتی اسف‌بار در صنعت و خاصه صنعت تأسیسات ایران نموده است. کارآفرینان دهه‌های 50و60 باید متوجه باشند که امروزه دانشی به نام مدیریت وجود دارد. چنان‌که می‌توان بنیان‌گذار بود، ایده پرداز اصلی بود اما مدیرعامل نبود.

 

 

 

 

نتیجه این تفکرات اشتباه همراه با تلاطم شدید اقتصاد ایران و یورش وحشتناک اقتصاد جهانی گردبادی است که ارج‌ها از آن عبور نمی‌کنند.

 

 

 

 

فراموش نکنیم که دولت‌های خارجی به دنبال مواد اولیه ارزان برای تولید و بازار تشنه برای فروشند تا صنعت خود را سرپا نگاه‌دارند.

 

 

 

 

از امروز نام ارج را بر تخته وایت برد اتاق خود بنویسیم.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;