وابستگی آلمان به تجدیدپذیرها

تاسیسات نیوز / سعید سعیدی: آلمان اکنون بیش از ۳۵ درصد از برق مصرفی سالانه خود را از منابع انرژی بادی و خورشیدی تولید می‌کند. بیش از ۳۰ هزار توربین بادی در این کشور کار گذاشته شده که ظرفیت برق تولیدی از آن‌ها در مجموع نزدیک به ۶۰ گیگاوات می‌رسد.
به گزارش تیم ترجمه پایگاه خبری تاسیسات نیوز به نقل از اویل پرایس، آلمان در حال حاضر، تقریباً یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه تولید برق خورشیدی (فتوولتاییک) دارد که ظرفیت برق تولیدی آن‌‌ها در مجموع ۴۶ گیگاوات است. این اعداد خیلی بزرگ هستند.
متاسفانه بیشتر مواقع، مقدار برق تولید شده واقعی، کمتر از مقدار موردانتظار از ظرفیت نصب شده است. بدتر از آن اینکه، در روزهای بد این عدد تقریباً به صفر نزدیک می‌شود. به‌عنوان مثال، در سال ۲۰۱۶، در ۵۲ شب اثری از وزیدن باد در کشور وجود نداشت. منظور از روزهای بد یعنی روزهایی بدون آفتاب و روزهایی بدون باد. حتی اگر روزهای خوب را در نظر بگیریم، متوسط خروجی برق تولیدشده از انرژی خورشیدی و بادی در آلمان تنها حدود ۱۷ درصد از ظرفیت نصب شده را تشکیل می‌دهد.
پیام کاملاً واضح است: اگر به دنبال تامین میزان ثابت و مطمئن از برق هستید، به ذخیره سازی و منابع پشتیبانی از برق نیاز خواهید داشت که بتواند جای خالی بین تقاضای برق و نوسان حاصل از تولید برق از منابع خورشیدی و بادی را پر کند.
هر چه یک کشور تصمیم به تولید انرژی بادی و خورشیدی بیشتری بگیرد، به ظرفیت پشتیبانی بیشتری نیز نیاز خواهد داشت. این منابع پشتیبانی باید این توانایی را داشته باشند که در روزهای بد، بتوانند تا ۱۰۰ درصد از نیاز مردم به برق را تامین کنند. در روزهای خوب (یا در طول ساعات خوب) این منابع پشتیبانی یا استفاده نخواهند شد و یا کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.
از نظر تئوری، منابع پشتیبانی ایده‌آل برای انرژی خورشیدی و بادی منابعی خواهند بود که بتوانند مازاد برق تولیدشده را در زمان‌هایی که خورشید در حال تابیدن است و یا بادهای قوی در حال وزش هستند، ذخیره کنند تا دوباره این برق ذخیره‌شده را در زمان‌ موردنیاز به شبکه برق تزریق کنند.
این گزارش حاکی است؛ کشور آلمان با حرکت به سمت بهره‌مندی از تجدیدپذیرها، در نظر دارد وابستگی خود از سایر سوخت‌های فسیلی را قطع کند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;