همکاری‌های فنی، مهندسی ایران و افغانستان در سند جامع همکاری

وزیر نیرو: از جمله توافقات مذاکرات ایران و افغانستان، می توان به برگزاری دو نمایشگاه تخصصی برای عرضه ظرفیت خدمات فنی و مهندسی ایران در کابل و هرات و همچنین برگزاری اجلاس ششم کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور در کابل اشاره کرد.
به گزارش تاسیسات نیوز،  رضا اردکانیان وزیر نیرو در دیدار با سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان گفت: امروز وزارت نیرو مسئول همکاری اقتصادی ایران و افغانستان است.
او ادامه داد: گفت و گوهای بسیار مطلوب و سازنده ای میان دو کشور صورت گرفته است که امیدواریم این گفت و گوها در روابط توسعه اقتصادی دو کشور مطلوب باشد.
وزیر نیرو تصریح کرد: طبق توافقات انجام شده عملیاتی شدن ۲۰ پروژه برقی میان دو کشور و اجرای توافقات رودخانه هیرمند امروز در دستور کار قرار گرفت.
اردکانیان اظهار کرد: همچنین قرار است در پاییز امسال خط راه آهن هرات و خواف اجرایی شود.
صادرات برق ایران به افغانستان
او در خصوص صادرات برق ایران به کشور افغانستان گفت: ما قرار است سهم خودمان را در توسعه صنعت برق کشور افغانستان ایفا کنیم به طور‌ی که قرار است یک سرمایه گذاری برای ایجاد ۲۲۰ کیلو ولت در این کشور انجام دهیم.
اردکانیان افزود: همچنین قرار است ظرفیت توربین‌ها و ترانس‌های آسیب دیده که در طول سال‌ های جنگ مورد آسیب قرار گرفته اند در دستور کار دو کشور قرار بگیرند.
این مقام مسئول اظهار کرد: امیدوارم در آینده نزدیک شاهد اثرات خوب سفر مسئول افغانستانی به تهران در راستای توسعه روابط اقتصادی باشیم که البته تا کنون نیز توافقات خوبی صورت گرفته است.
وزیر نیرو افزود: از جمله این توافقات می‌توان به برگزاری دو نمایشگاه تخصصی برای عرضه ظرفیت خدمات فنی و مهندسی ایران در کابل و هرات و همچنین برگزاری اجلاس ششم کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور در کابل اشاره کرد.
امضا سند جامع همکاری‌های دراز مدت بین ایران و افغانستان
او با بیان این که تا آن زمان سند جامع همکاری‌های دراز مدت دو کشور نهایی و امضا خواهد شد، تاکید کرد: در چارچوب کلی این سند و فعالیت‌های کمیسیون مشترک پروژه‌های متعددی را در زمینه انرژی‌های با منشا تجدید ناپذیر، تجدید پذیر و انرژی‌های فسیلی تعریف کرده‌ایم؛ به گونه‌ای که ۲۰ پروژه برقی در نظر گرفته شده و پیش بینی می‌شود که هر چه زودتر به مرحله اجرا برسد.
اردکانیان گفت: در عرصه آب و محیط زیست با توجه به این که با خواهران و برادران افغانستانی در دو حوزه آبریز مشترک به تعبیری زندگی در سرزمین مشترک داریم همکاری‌های خوبی در قالب همکاری‌های آبی بین دستگاه‌های مذکور وجود دارد که در آن زمینه نیز صحبت‌های خوبی مطرح شده است. به ویژه در مورد اجرای توافقات مربوط به معاهده هیرمند و بحث‌های که در حوزه آبریز مشترک هریررود مورد علاقه دو کشور بوده توافقاتی صورت گرفته است.
در ادامه این نشست محمد حنیف اتمر سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان گفت: در جلسه امروز درباره طرح‌های متعددی که در ماه‌ها و سال‌های گذشته دو کشور روی آن بحث و تبادل نظر شد و همچنین موضوعات تجارت و ترانزیت، انرژی و نیرو، مصونیت قضایی و سرمایه گذاری دو جانبه، مرور و تاکید شد.
او ادامه داد: امروز طرح‌ های مشخصی تدوین شد که به ۲۰ مورد آن اشاره شد و یقین دارم ۱۰ تا ۲۰ مورد دیگر را نیز می‌توانیم به آن اضافه کنیم.
او گفت: مکانیزم خوبی در چارچوب سند همکاری، در زمینه همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور تعریف شده است.
سرپرست وزارت خارجه جمهوری اسلامی افغانستان تصریح کرد: امیدواریم در نشست‌های آینده هر دو کشور به اهداف بزرگ اقتصادی برسند.
منبع باشگاه خبرنگاران جوان
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;