همایش بررسی چالش‌های مهندسی برق در صنعت ساختمان

دومین همایش بررسی چالش‌های مهندسی برق در صنعت ساختمان به همت سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی و با حضور ۳۰۰ نفر از مهندسان برق سراسر کشور در مشهد برگزار شد.
به گزارش تاسیسات نیوز، حمزه شکیب رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان در این برنامه گفت: بسیار خرسندیم که پس از ۲۰ سال موفق شدیم مبانی قیمت‌گذاری را همراه با جداول قیمتی واقعی به وزارت راه و شهرسازی اعلام کنیم.
وی گفت: موضوع تعرفه‌های خدمات مهندسی خصوصا در رشته برق، مساله روز سازمان است که به همراه اعضای شورای مرکزی بسیار تلاش شد تا بتوانیم تعرفه و هزینه ساخت را به اعداد واقعی برسانیم. به این منظور جداول قیمتی واقعی اعلام شد که براساس آن، هزینه ساخت از متری ۹میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا حدود ۱۸ میلیون تومان برای ساختمان‌های یک تا بیش از ۱۶ طبقه به بالادر نظر گرفته شد.
شکیب تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی نیز دیدگاه مشابهی دارد اما با این حال با توجه به شرایط حاکم مانند لزوم مهار تورم، قانون کار و … پاسخ مثبتی نسبت به اعداد اعلام شده نداد و تعرفه‌ها به واقعیت وضع موجود نرسید.
 رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: به همین جهت از اختیارات قانونی استفاده کردیم و برای اینکه تعرفه‌ سازمان‌های استان‌ها با یک وحدت رویه اعلام شود، اعداد به صورت علی‌الحساب اعلام شد تا بعد از اینکه وزارت راه و شهرسازی ارقام واقعی را اعلام کرد، مابه‌التفاوت آن به مهندسان پرداخت شود.
شکیب یادآور شد: سعی سازمان بر این است که مبانی قیمت‌گذاری، با وعده وزارت راه و شهرسازی، براساس کار و تحقیقات صورت گرفته توسط مشاور و براساس «نفر ساعت» اعلام شود تا در نیمه اول سال جاری محقق شود و جایگزین روش کنونی و ملاک عمل جدید قرار گیرد.
ابلاغ افزایش ۲۰ درصدی تعرفه‌های مهندسان
حسین بشیر، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی نیز در ادامه این مراسم اظهار کرد: تعرفه‌های جدید خدمات مهندسی در سال ۱۴۰۲ با افزایش ۲۰ درصدی نسبت به سال گذشته تهیه و ابلاغ می‌شود تا ملاک عمل قرار گیرد.
وی گفت: از مجموع ۴۰ هزار نفر مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی استان، هشت هزار نفر مهندس رشته برق هستند که ۳۵۰۰ نفراز آنان پروانه‌دار و حدود ۴۵۰۰ نفر نیز بدون پروانه مشغول فعالیت هستند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی با تاکید بر اینکه اهمیت رشته برق برهمگان روشن است و آتش‌سوزی‌هایی چون پلاسکو و برج سلمان نشان داد که اتصال برق چه اندازه خطرآفرین است، افزود: بررسی موضوعاتی چون تعرفه خدمات نشان می‌دهد که متاسفانه مسئولان وزارت راه و شهرسازی آنگونه که باید نسبت به این حوزه توجه چندانی ندارند.
زهید زارعی، عضو برق هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی و دبیر اجرایی این همایش در حاشیه دومین همایش بزرگداشت روز «صنعت برق»، اظهارکرد: بسیار خرسندیم که برای دومین بار، شاهد برگزاری این همایش، در مشهد مقدس و به منظور بررسی و پرداختن به چالش‌ها و مشکلات مهندسان این حوزه هستیم.
زارعی یکی از ابتکارات دومین همایش بزرگداشت روز صنعت برق را ارتباط مستقیم با رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی دانست و افزود: پیگیری‌های مجدانه‌ای را از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان، پیرامون موضوعاتی چون شرح خدمات، تعرفه خدمات مهندسی و مسائل مربوط به سازمان شاهد بوده‌ایم.
عضو برق هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی، سخنان رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی را امیدوارکننده خواند و تصریح کرد: امیدواریم روندی که وزارت راه و شهرسازی شروع کرده که براساس آن، تعرفه خدمات مهندسی در رشته برق و سایر رشته‌ها بر مبنای شرح خدمات مهندسی انجام شود، به نتیجه برسد.
زارعی با اشاره به بیانیه پایانی قرائت شده در این همایش، گفت: درخواست مهندسان در این بیانیه، تعرفه متناسب با شرح خدمات است و تا زمان نیل به این هدف درخواست واقعی‌سازی هزینه ساخت و رفع موانع قانونی را برای ابلاغ نظر وزیر در نامه شماره ۲۱۲۳۴۸/۴۳ وزارتخانه داریم. وقتی تعرفه خدمات مهندسی بر مبنای شرح خدمات باشد، به عدالت نزدیک‌تر است.
وی با بیان اینکه مطالبه عدالت محوری از دولت داریم، افزود: همانطور که آقای شکیب در صحبت‌هایش گفت، امیدواریم در ۶ ماهه نخست امسال، نتایج لازم و مطلوب در موضوع تعرفه و شرح خدمات مهندسی را شاهد باشیم.
سیدسعید موسوی‌نژاد، معاون تجاری مخابرات منطقه خراسان رضوی نیز در این مراسم حضور داشت و با اشاره به تفاهم‌نامه همکاری این مجموعه با سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی، گفت: امیدواریم ثمره این تفاهم‌نامه، دستیابی به استانداردهایی در اجرای زیرساخت‌های نوین ارتباطی در صنعت ساختمان باشد.
وی اظهارکرد: «فیبر به خانه» یا همان (FTTH) تکنولوژی است که در آن یک فیبر نوری از دفتر مرکزی به ارائه‌دهنده‌ خدمات مخابراتی و سپس محل استقرار مشتری کشیده می‌شود.
وی با بیان اینکه صنعت FTTH براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، تا سال ۲۰۳۰ به گردش مالی بالغ بر ۵۰ میلیارد دلار خواهد رسید، گفت: این طرح، مزایای بسیاری دارد که از جمله آنها می‌توان به افزایش چشمگیر پایداری ارتباط، ارتباط صوتی و تصویری با کیفیت بالا، افزایش پهنه باند اینترنتی و تعداد خطوط تلفن دلخواه، پاسخگویی به نیازهای حال و آینده، طول عمر بالا نسبت به کابل‌های مسی و خرابی کمتر، هزینه‌های عملیاتی و نگهداری کمتر و همچنین عیب‌یابی و رفع ایراد بسیار سریعتر و راحت‌تر از شبکه‌های مسی اشاره داشت.
موسوی‌نژاد در ادامه به تشریح مزیت‌های اقتصادی این طرح از نظر مشترک یا سازنده ساختمان پرداخت و افزود: افزایش ارزش افزوده و امکانات ملک، ایجاد کسب و کارهای جدید مبتنی بر فناوری، کاهش سرمایه‌گذاری و هزینه‌های مرتبط به سیم‌کشی و داکت‌کشی داخل ساختمان‌های بلندمرتبه و صرفه‌جویی در فضای مورد نیاز برای تاسیسات و … از جمله این مزایاست.
ایمان سریری آجیلی، دبیر هماهنگی همایش و عضو برق هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی نیز در حاشیه این مراسم اظهار کرد: این همایش با هماهنگی صورت گرفته با دو تن از واحدهای تولیدی نمونه کشور برگزار شد.
وی افزود: یکی از اهداف برگزاری این همایش‌ها معرفی محصولات استاندارد تولید داخل جهت حمایت از تولیدکنندگان داخلی به مهندسان به عنوان فعالان عرصه ساخت و ساز کشور است. با توجه به اینکه در این همایش مهمانان از سراسر کشور حضور داشتند، بهترین فرصت برای کارخانه‌جات تولیدی است تا محصولات خود را در حوزه مرتبط با برق ساختمان معرفی کنند. امیدواریم در همایش سال آینده بتوانیم نسبت به معرفی چند کارخانه داخلی که محصولات با کیفیت و استاندارد در حوزه برق ساختمان ارائه می‌دهد، اقدام کنیم.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;