سازمان آتش نشانی تهران در اسفند ماه برگزار می کند:

پنجمین همایش ملی و دومین همایش بین المللی آتش نشانی و ایمنی شهری

پنجمین همایش ملی و دومین همایش بین المللی آتش نشانی و ایمنی شهری باهدف تولید محتوای آموزشی و تبادل دانش ایمنی در اسفندماه برگزار می شود.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، محمود قدیری معاون پیشگیری سازمان آتش نشانی تهران درباره جزئیات برگزاری پنجمین همایش ملی و دومین همایش بین المللی آتش نشانی و ایمنی شهری و اهداف آنها اظهار کرد: این رویداد با هدف توسعه دانش ایمنی و آتش نشانی با ارائه محورها و موضوعات جدید در روزهای یازدهم تا سیزدهم اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد.
وی با اشاره به حضور اساتید و متخصصان شاخص در حوزه ایمنی بیان کرد: امسال یکی از افراد متخصص ایمنی و مهندسی حریق در دنیا به نام(Jose Luis Torero Cullen) دعوت سازمان آتش نشانی را پذیرفت و به همراه همسر خود که علاقمند به بازدید از اماکن تاریخی کشور عزیزمان نیز هستند در همایش حضور خواهند داشت.
وی افزود: چند استاد خارجی دیگر نیز در این همایش حضور می یابند و اعتبار علمی این همایش نیز دو چندان خواهد شد البته ما به دنبال اعتبار محتوایی هستیم و کشور ما در حوزه ایمنی و آتش نشانی کشور به شدت نیازمند کار و تلاش است و دانش باید منتقل شود و ما بتوانیم تبادل اطلاعات علمی را در کشور داشته باشیم.
قدیری با تاکید بر اهمیت حوزه پیشگیری از حوادث در شهرها و کاهش هزینه های جاری ناشی از بروز حوادث خاطر نشان کرد: این همایش با حمایت مالی تعدادی از شرکت های حوزه ایمنی و آتش نشانی تامین می شود و این امر سرمایه گذاری برای ایمنی است و برای حفاظت از حریق و پیشگیری از حوادث باید تلاش کنیم زیرا در صورت بی توجهی نیاز به تجهیزات و هزینه ها افزایش می یابد و به طور حتم مدیریت شهری را با مشکل مواجه خواهد کرد.
وی درباره تاثیر پیوند دانشگاهها با آتش نشانی گفت: ما درباره موضوعات جامعه شناسی و ایمنی با دانشگاه ها به صورت جدی و با رویکرد علمی و تخصصی وارد بحث شده ایم و انتظار داریم روش های ارتباط با گروه های مختلف مردم و نحوه ارائه خدمات و آموزش های لازم ایمنی به آنها را از جامعه شناسان و روانشناسان بیاموزیم زیرا آموزش اثر بخش، روش های تخصصی خود را می طلبد و تولید محتوای آموزشی مناسب نیازمند وجود متخصصان امر است.
معاون پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان آتش نشانی خاطرنشان کرد: شناسایی گروه های آسیب پذیر جامعه در حوزه ایمنی بسیار مهم است و این افراد غالباً در لایه های پنهان جامعه هستند و جامعه مورد هدف رسانه ها نیستند و از لحاظ مالی و شغلی در شرایط مناسبی قرار ندارند. مثلا کارگری که از صبح زود تا شب هنگام مشغول کار است و با هیچ رسانه ای در ارتباط نیست چگونه در برابر آموزش های لازم ایمنی قرار گیرد؟ نحوه دسترسی به این کارگر چگونه خواهد بود؟ ما باید در حوزه ایمنی با افراد متخصص در حوزه جامعه شناسی و روانشناسی ارتباط داشته باشیم تا بتوانیم با حداقل کلمات و با زبانی ساده اصول اولیه ایمنی را به آنها بیاموزیم.
وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به برگزاری همایش ایمنی و آتش نشانی و ارتقا سطح فرهنگ ایمنی شهروندان تصریح کرد: بسیاری از افراد تحصیل کرده و اساتید، در حال گذر و یادگیری اصول ایمنی و آتش نشانی هستند و در چند سال آینده شاهد رشد ایمنی و ادامه این رسالت توسط جوانان در حوزه ایمنی خواهیم بود و جای بسی خوشحالی است که در شهرهای دیگر همچون مشهد، شیراز، اصفهان و… نیز همایش هایی با موضوعات و محتوای ایمنی برگزار می شود و اگر چه هنوز با ایده آل فاصله داریم ولی نسبت به برگزاری اولین همایش بسیاری از موضوعات حل شده است.
قدیری افزود: از اولین سال برگزاری همایش ایمنی و آتش نشانی همه دست اندرکاران و مدیران شهری همکاری و مساعدت خوبی از خود نشان دادند و محورهایی که مطرح شد تا حدودی به خلاهای علمی پاسخ داد ولی همواره تا پر کردن خلا های ایمنی، راه زیاد است.
وی با اشاره به برگزاری همایش و نمایشگاه تجهیزات ایمنی در سوم دی ماه تاکید کرد: این همایش با استقبال بی نظیر تولید کنندگان محصولات ایمنی و با معرفی کالاهای استاندارد و تجهیزات تولید داخل و با کیفیت خوبی برگزار شد تا تولید کنندگان بارغبت بیشتری به معرفی محصولات خود بپردازند.
وی افزود: ما در دوسال گذشته یک آزمایشگاه اسپرینکلر در کشور نداشتیم ولی الان حدود سه آزمایشگاه برای این کالای ایمنی راه اندازی شده است. این همایش انگیزه خوبی برای علاقمندان و تولیدکنندگان ایجاد کرده است و کسانی که در این زمینه اظهار نظر می کنند از ما پیشی گرفته و اطلاعات بسیار خوبی در زمینه ایمنی دارند.
معاون پیشگیری سازمان آتش نشانی تهران درباره محورهای همایش امسال تاکید کرد: با توجه به بحران هایی که سال گذشته در کشور رخ داد و نیروهای امداد و نجات از سوی سازمان آتش نشانی تهران نیز در آن حضور داشتند ما را بر آن داشت تا درباره بحران طبیعی مانند سیل و زلزله و جمع آوری اطلاعات سنجیده و کاربردی تلاش کنیم و بنابراین بخشی از محورهای همایش به این موضوعات اختصاص داده شده است.
وی افزود: سازمان آتش نشانی تهران به عنوان یکی از سازمان های دخیل در امدادرسانی بحران و نقشی که باید به خوبی ایفا کند باید در مدیریت بحران تلاش کند البته بحث ما در مدیریت کلان در حوزه بحران نیست. آتش نشانی به عنوان وظیفه ذاتی خود برای حفظ جان ومال مردم همواره تلاش کرده و در حوادث سیل غرب و جنوب کشور نیز حضور فعال داشت.
قدیری بیان کرد: در همایش امسال به موضوعات جدید تر و محورهای اساسی پرداخته شده است و در دو بخش جانبی همایش که موشن گرافیک و طراحی ایستگاه آتش نشانی مطرح شده است هدف ایجاد جذابیت های بصری و تصویری و انتقال مطالب آموزشی و ایمنی در قالب تصاویر جذاب است و در بخش طراحی ایستگاه که توسط معماران انجام می شود هدف پرداختن به آیتم هایی از قبیل زیبایی شناسی، بهره گیری از معماری تاریخی، تعبیه استراحتگاه مناسب برای آتش نشانان و… است که امید است طرح هایی که به دبیرخانه همایش ارسال می شود دارای جذابیت های کافی باشد.
گفتنی است: این همایش با حمایت استراتژیک وزارت کشور، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، ریاست جمهوری، سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی شریف در اسفندماه برگزارخواهد شد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;