این ساختمانها ملزم به اخذ برگه ایمنی آتش‏‏ نشانی شدند

هفته‏‏ ها از حادثه آتش‏‏ سوزی یک ساختمان بیمارستانی در تهران گذشته و تب هشدار و رهگیری پلاسکوها و گاندی ها رو به کاهش است، اما زیرپوست وضع موجود ساختمان‏‏ های ریز و درشت پایتخت با استناد به ماموریت آتش‏‏ نشانی در کشورها و مسوولیت همین سازمان کلیدی در شهر تهران، از کلید گم‏‏ شده مهار ریسک آتش‏‏ سوزی در شهر حکایت دارد.

به گزارش تاسیسات نیوز، بررسی این تکالیف مشترک آتش نشانی و مالکان ساختمان اما مشخص می کند، پازل آتش در ساختمان های مسکونی تهران همچنان کار می کند؛ تاییدیه ها صرفا برای ساختمان هایی با کف مشخصی تعداد طبقه، اجباری است و گذشته از این، تاییدیه ها یکبار مصرف است به این معنا که مطابق قوانین موجود، مالکان عملا اجباری به تمدید دوره ای یا سالانه برگه تاییدیه آتش نشانی ندارند. این یعنی، خرید و فروش مجاز ساختمان های مستعد آتش سوزی به‌رغم اجبار اولیه مالک به داشتن برگه ایمنی.

از طرف دیگر، سازمان های آتش نشانی در جایی مثل آمریکا، اختیار به مراتب گسترده تر و موثرتری از بازدید و اخطار دارند به طوری که، بازرسی های ماموران رصد ایمنی می تواند منجر به جریمه و مجازات مالکان شود. با این حال یک مقام سازمان آتش نشانی توصیه می کند، خریداران خانه می توانند تاییدیه آتش نشانی را از مالکان فروشنده دریافت کنند.

ورود قضایی به ناایمنی ساختمان ها
در این زمینه جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی شهر تهران با اشاره به واقعه آتش سوزی اخیر بیمارستان و هشدارهای متعدد سازمان آتش نشانی به این بیمارستان پیش از وقوع این حادثه و چرایی بسنده کردن این سازمان به اخطار و تذکر و هشدار به جای تلاش برای رفع خطر از این ساختمان اظهار کرد: نکته مهم درخصوص این موضوع آن است که قانون، همین میزان اختیار را به سازمان آتش نشانی داده است و این در حالی است که به نظر می رسد رسانه های کشور باید بازخوانی جدی و اساسی نسبت به میزان اختیارات آتش نشانی در کشورمان و شهرهای ایران با آتش نشانی شهرهای پیشرفته کشورهای دیگر دنیا داشته باشند تا مشخص شود که آتش نشانی های آنها چه اختیاراتی در مقابل ساختمان های پرخطر و افراد خاطی در این موارد دارند و عدم تمکین به توصیه های آتش نشانی چه عواقبی را برای خاطیان دارد. بنابراین در حال حاضر اختیارات ما در آتش نشانی تهران به بازدید ما و اخطار نسبت به موضوعات احصا شده در بازدیدها محدود است ولی اینکه چرا به ما اختیاری بیش از این نسبت به مالکان ساختمان های ناایمن نداده موضوع دیگری است.

وی با بیان اینکه متاسفانه قانون ما در حوزه ایمنی، بسیار ناقص و کلی گو است گفت: قانون فعلی سال ها پیش تدوین شده است و بسیاری از مسائل مندرج در آن مربوط به زمانی است که جمعیت شهر تهران بسیار محدود بوده و این شهر تا این اندازه ساختمان و خودرو نداشته است و متاسفانه در این مدت نیز قانون به‌روز‌رسانی نشده است؛ البته در یکی دو سال اخیر اتفاقات خوبی رخ داده که آن هم به دلیل پای کار آمدن دستگاه قضایی بود.

سخنگوی سازمان آتش نشانی با اشاره به وضعیت ۱۲۹ ساختمان بسیار پرخطر شهر تهران گفت: پیش از پای کار آمدن دستگاه قضایی، سال ها تعداد ساختمان های پرخطر همین عدد مانده بود و ما بسیار نگران بودیم که ساختمان های ناایمنی که در رتبه های ۲ و ۳ قرار داشتند به جمع این ساختمان های پرخطر اضافه شوند ولی امروز دستگاه قضایی پای کار است ولی نکته اینجاست که اگر پنج سال یا ۱۰ سال بعد، دستگاه قضایی با اولویت های دیگری مواجه شد و مثل امروز از ما حمایت نکرد، باید چه کاری انجام داد؟ بنابراین تا زمانی که قانون اصلاح نشود و تا زمانی که ما چشم مان تنها به حمایت از دستگاه های دیگر باشد، دوباره مالکان سهل انگار راهکارهای خود را پیدا می کنند.

ملکی درخصوص فرآیند انجام بازدیدهای آتش نشانی از ساختمان های مختلف گفت: تکالیف ما در آتش نشانی مبنی بر کمک به ایمن سازی ساختمان ها تعریف شده است و بر همین اساس ما اقدام به پایش ایمنی ساختمان های شهر تهران بر اساس حساسیت ساختمان ها از نوع کاربری، تعداد مراجعان، ساکنان و مواردی از این دست که ریسک خطری بالاتری دارند می کنیم و در سال های اخیر نیز بیش از ۴۸‌ هزار ساختمان توسط همکاران ما مورد پایش ایمنی قرار گرفته اند و ساختمان های ناایمن در چهار دسته بسیار پرخطر و بحرانی، پرخطر، میان خطر و کم خطر دسته بندی شده اند و برای ایمن سازی، دستورالعمل هایی را دریافت کرده اند ولی ما در آتش نشانی این اختیار را نداریم که در صورت عدم اجرای این دستورالعمل ها و ایمن سازی ساختمان ها، اقدام به استقرار نیوجرسی یا هر نوع قطع انشعاب یا ممانعت از فعالیت ساختمان داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در یک سال اخیر اولویت ما اصلاح ۱۲۹ ساختمان بسیار پرخطر شهر تهران است گفت: در یک سال اخیر خوشبختانه با حمایت های دستگاه قضایی، شهرداری تهران و شورای شهر، توانستیم اقدامات خوبی در حوزه ایمن سازی ساختمان های بسیار پرخطر شهر تهران داشته باشیم و بر همین اساس تعداد ساختمان های بسیار پرخطر شهر از ۱۲۹ ساختمان به ۷۵ ساختمان رسیده و امروز مالکان این ساختمان ها متوجه شده اند که در صورت عدم ایمن سازی ساختمان شان، سر و کارشان با دستگاه قضایی است و ما امیدواریم تا پایان سال، تعداد ساختمان های بسیار پرخطر شهر به مراتب کاهش بیشتری داشته باشد.

ملکی با تاکید بر اینکه مشارکت مردم برای ایمن سازی شهر یک نکته بسیار پراهمیت است گفت: شهروندانی که میلیاردها تومان هزینه خرید آپارتمان می کنند، باید نسبت به اخذ تاییدیه ایمنی ملک خریداری شده اقدام کنند و نسبت به این موضوع حساس باشند. البته ما در بحث ایمنی ساختمان های نوساز مشکل خاصی نداریم و تا به الان آتش سوزی منجر به فوت در این ساختمان ها نداشته ایم و این یعنی یا اتفاقی در این ساختمان ها نیفتاده یا سیستم اعلام و اطفا توانسته به خوبی عمل کند. بنابراین اینکه برخی از مالکان و خریداران نسبت به سختگیری های ما گله مندند باید به این موضوع توجه داشته باشند که این سختگیری ما برای ایمنی آنها و خانواده هایشان است و مطالبه مردم می تواند کمک حال ما در ایمن سازی شهر باشد.

تاییدیه، شرط انتقال سند
سخنگوی سازمان آتش نشانی با بیان اینکه دستگاه های دولتی دارای ساختمان هایی هستند که بعضا از نظر ایمنی وضعیت خوبی ندارند و برخی از ساختمان های آنها در چهار دسته ساختمان های ناایمن ما قرار گیرند گفت: با وجود وقوع آتش سوزی اخیر در یکی از بیمارستان ها، وزارت بهداشت در یک سال و نیم گذشته همکاری خوبی با ما داشته و پس از حریق مرکز سینا اطهر که متاسفانه ۱۹ نفر جان خود را از دست دادند، وزارت بهداشت مکاتباتی با شهرداری و سازمان آتش نشانی کرد که ما در برابر ساختمان هایی که کاربری درمانی دارند، به هیچ عنوان اغماضی نداشته باشیم و تمدید مجوز فعالیت این ساختمان ها را منوط به تاییدیه ایمنی از سوی ما کرد و بر همین اساس ما در یک سال و نیم گذشته حدود ۲۳۰۰ ساختمان با کاربری درمانی را بازدید کردیم و دستورالعمل هایی را برای ایمن سازی به این مراکز دادیم.

ملکی ادامه داد: نکته حائز اهمیت آن است که امروز از آن ۲۳۰۰ ساختمان، بیش از ۱۸۰۰ ساختمان تاییدیه ایمنی دریافت کردند و این یعنی ۶۵‌ درصد موفق به اخذ تاییدیه شدند که آمار بسیار خوبی است که مرهون همکاری و همراهی وزارت بهداشت است ولی سوال اینجاست که این آمار خوب از ایمن سازی این مراکز در حوزه های صنعتی، خدماتی، تولیدی و… نیز با پای کار آمدن دستگاه های دولتی مربوطه تکرار می شود؟ بنابراین اگر سایر وزارتخانه ها، صنوف و اتحادیه ها پای کار ایمنی شهر و همکارانشان بیایند، می توان به اصلاح و بهبود این وضعیت امیدوار بود.

وی با اشاره به صدور تاییدیه ایمنی برای بیش از ۱۳‌ هزار ساختمان در سنوات اخیر از سوی آتش نشانی، با تاکید بر اینکه باید اخذ تاییدیه ایمنی آتش نشانی جزو الزامات انتقال سند در دفاتر اسناد رسمی باشد گفت: در ساختمان های نوساز ما، پیش و در حین ساخت و ساز نظارت دقیقی بر ایمن سازی آنها داریم و پس از تکمیل ساخت نیز اخذ تاییدیه آتش نشانی، پیش نیاز مراحل صدور پایان کار توسط شهرداری تهران است؛ ولی نکته قابل توجه این است که تاییدیه های ایمنی ما یکساله است و اگر مالکان، نسبت به ایمنی خود و خانواده شان حساس باشند باید فارغ از اینکه هیچ الزام قانونی وجود ندارد، خودشان برای تمدید این تاییدیه، به ما مراجعه کنند ولی دردآور این است که از این تعداد تاییدیه صادر شده، هیچ تمدید تاییدیه ای نداشتیم و این نکته ای است که باید همه ما به آن توجه کنیم که چرا حاضریم میلیاردها تومان برای خرید یک آپارتمان هزینه کنیم ولی حاضر نیستیم برای اطمینان از ایمنی ساختمانمان، هزینه ای بسیار جزئی کنیم؟!

ملکی در پایان در پاسخ به برخی انتقادات اخیر درباره ضعف تجهیزات آتش نشانی و نبود نردبان های بلند در حادثه آتش سوزی بیمارستان گفت: اولویت ما استفاده از تجهیزات تولید داخل است ولی در برخی از تجهیزات فوق تخصصی، ناچار به وارد کردن این تجهیزات از کشورهای دیگر هستیم و طبیعتا با توجه به تحریم ها و هزینه های بالای واردات این تجهیزات فوق تخصصی، دارای مشکلاتی در این حوزه هستیم ولی هیچ وقت کار را لنگ نگذاشته ایم و در منطقه، آتش نشانی تهران حرف های زیادی برای گفتن دارد.

وی با رد این موضوع که آیا کمبود تجهیزات روی امدادرسانی تاثیری دارد؟ گفت: ولی هربار پس از وقوع هر حادثه ای، برخی از افراد ناآگاه یا خدای ناکرده مغرض، وقوع حوادث را به تکمیل نبودن تجهیزات آتش نشانی گره می زنند؛ اما نکته اینجاست که آتش نشانی در همه کشورهای دنیا، هیچگاه برای بحران ها ساخته نشده اند و تنها برای پاسخگویی به حوادث شهری ایجاد شده اند برای همین هم هست که در هنگام وقوع زلزله یا سیل، کشورهای دیگر نیز پای کار می آیند و این موضوع را در آتش سوزی جنگل های آمریکا یا وقوع سونامی ژاپن یا زلزله های مختلف مشاهده کرده ایم؛ بنابراین نباید ساختمان ها را ناایمن بسازیم به امید آتش نشانی؛ بلندترین نردبان های دنیا حدود ۶۴ متر ارتفاع دارند که ما در سازمان آتش نشانی تهران نیز چند مورد از این نردبان ها را داریم اما آیا ساختمان های بلندتر از ۶۴ متر نداریم؟ البته که در تهران و شهرهای بزرگ دنیا ساختمان های بلندتر از این ارتفاع نیز داریم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;