گلایه آتش‌نشانی از عدم راه‌اندازی رشته مهندسی حریق در دانشگاه‌ها

تاسیسات نیوز: معاون پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با اشاره به اجرای طرح پلاک ایمن از سال ۱۴۰۰ گفت: ما انتظارمان این است که رشته مهندسی حریق که یکی از مصوبات هیات وزیران بعد از حادثه خیابان ابوریحان و جمهوری بود توسط وزارت علوم در یکی از دانشگاههای سراسری راه اندازی شود. اما همچنان هیچ اتفاقی در این خصوص نیفتاده است.
«کامران عبدولی» معاون پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار ایلنا درباره آموزش‌هایی که از سوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران به مناطق شهرداری تهران ارائه شده است، گفت: یکی از مهمترین اقدامات ما در این بحث این است که خیلی از شرکت‌هایی که در زمینه آتش نشانی فعالیت می‌کردند و پراکنده بودند را ساماندهی کردیم. همچنین نسبت به آموزش شهرداران نواحی شهرسازی و کارشناسان مناطق ۲۲گانه شهرداری به تعداد حدود ۵۶۰ نفر اقدام کرده‌ایم، همچنین درخصوص آموزش به مهندسین سازمان نظام مهندسی نیز ۸ هزار و ۲۰۰ نفر را آموزش داده‌ایم و به ۶۳۰ نفر از نیروهای دفاتر خدمات آموزش‌هایی تخصصی ارائه شد.
وی همچنین درباره چالش‌ها و مشکلاتی که سازمان آتش نشانی با آن روبرو است، ادامه داد: مشکلات و چالش‌ها و همچنین بحث ضعف قوانین وجود دارد و خیلی دست ما باز نیست تا بتوانیم موضوعات ایمنی و آتش نشانی را پیاده کنیم و انتظار می‌رود لایحه مدیریت یکپارچه ایمنی به طور جدی پیگیری شود و مصوبات این آیین نامه در مجلس مصوب شود تا بتوانیم بسیاری از مشکلات را در کشور و نه تنها در شهر تهران رفع کنیم.
معاون پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با گلایه ازعدم راه اندازی رشته مهندسی حریق در دانشگاه گفت: ما انتظارمان این است که رشته مهندسی حریق که یکی از مصوبات هیات وزیران بعد از حادثه خیابان ابوریحان و جمهوری بود توسط وزارت علوم در یکی از دانشگاههای سراسری راه اندازی شود. اما همچنان هیچ اتفاقی در این خصوص نیفتاده است علیرغم اینکه سازمان آتش نشانی با همکاری دانشگاه خواجه نصیر رشته مهندسی حریق را که در دنیا دانشکده‌های مختلف در حال تدریس این رشته هستند. علیرغم همه این مشکلات با هزینه سازمان آتش نشانی به صورت آزمایشی انجام داد اما هنوز این رشته راه اندازی نشده است.
عبدولی خاطرنشان کرد: در حالی که رشته‌های بسیاری در دانشگاه راه‌اندازی و تدریس می‌شوند که شاید خیلی هم مفید نباشند اما ما برای این رشته هم در بخش عملیاتی استخدام سازمانی نیاز داریم و هم بازار کار بیرونی دارد.
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره‌عدم آشنایی مردم با موضوعات ایمنی گفت: متاسفانه مردم خیلی آشنایی به موضوعات آتش نشانی ندارند و فکر می‌کنند که این اتفاقات برای دیگران است. درخصوص اماکن خصوصی ما نمی‌توانیم ورود داشته باشیم و از همین رو برای بخش خصوصی که شامل منازل مسکونی نیز می‌شود طرح پلاک ایمن را برنامه ریزی کردیم.
معاون پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران ادامه داد: سامانه‌ای به این منظور طراحی شد با نام پلاک ایمن که در این خصوص از سال ۱۴۰۰ اطلاع‌رسانی‌های زیادی صورت گرفت البته استقبال مردم علیرغم اینکه این طرح رایگان در سال ۱۴۰۰ خیلی خوب نبود و استقبالی که مد نظر ما بود انجام نشده است. اگرچه این طرح، طرح متعالی است و انتظار ما این است که مردم در این زمینه ورود کرده و به ایمنی شهر کمک کنند.
عبدولی با تاکید بر اینکه اطلاعات مردم در این سامانه به صورت محرمانه برای ما باقی می‌ماند و همه این اقدامات به صورت رایگان است، گفت: در این طرح مردم خود اظهاری کرده و ساختمان‌هایشان را ارزیابی کرده و به همین منظور ابتدا باید در سامانه تهران من ثبت نام کرده و با کدی که دریافت می‌کنند در سایت پلاک ایمن به ۲۶ سوالی که برای مخاطبان در نظر گرفته شده پاسخ دهند. افراد می‌توانند با پاسخگویی به این سوالات دستورالعمل ایمنی را دریافت کنند در صورت نیاز به کارشناسان آتش نشانی از ۸ صبح تا ۸ شب که لازم باشد برای بازدید با هماهنگی صاحب ملک اقدام خواهند کرد.
وی درخصوص هزینه‌های ایمنی گفت: خیلی از افراد هزینه‌های ایمنی را هزینه اضافی می‌دانند، بیمه‌ها نیز خیلی به موضوعات ایمنی توجه ندارند یک ملک یا ساختمان درحالی که شرایط مناسب ایمنی ندارد، اما گاهی اوقات از طرف بیمه‌ها بیمه می‌شود. در حالی که جان مردم را بیمه نجات نمی‌دهد. در تمام دنیا بیمه‌ها گلوگاه ایمنی هستند اما در ایران اینگونه نیست و متاسفانه بیمه‌ها ضد ایمنی شده‌اند و عجیب است که بیمه‌ها ساختمانهای ناایمن را بیمه می‌کنند. بیمه شاید مال را نجات دهد اما جان را نجات نمی‌دهد.
معاون پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران خاطرنشان کرد: اگر ایمن‌سازی ساختمان انجام شود و بعد بیمه شود هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند هزینه‌ها و حوادث ما کاهش پیدا می‌کند، ضرر مردم هم کمتر می‌شود و در واقع این کار یک نتیجه برد برد دارد اما نمی‌دانیم که چرا بیمه‌ها به این موضوع بی‌توجه هستند و موضوع ایمنی را جدی نمی‌گیرند.
عبدولی همچنین درخصوص مشکلات سرقفلی در بازار گفت: متاسفانه این موضوع درخصوص ساختمانهای ناایمن به یک چالش بزرگ تبدیل شده است. که حتی اگر سرقفلی دار بخواهد ایمن‌سازی کند مالک نمی‌گذارد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;