دبیر علمی پنجمین همایش ملی و دومین همایش بین المللی ایمنی و آتش نشانی؛

مهندسی حریق به عنوان یک مقوله اصلی و مهم در حوزه ایمنی و آتش نشانی باید مورد توجه قرار گیرد

دبیر علمی پنجمین همایش ملی و دومین همایش بین المللی ایمنی و آتش نشانی از پنل تاب آوری شهری با هدف تمرکز بر حوادث شهری برای اولین بار در این رویداد خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، دکتر بهروز بهنام با اشاره به برگزاری چهاردوره موفقیت آمیز همایش با محوریت موضوعات آتش نشانی اظهار کرد: در این دوره مهندسی حریق به عنوان محور بسیار مهمی مورد توجه قرار گرفته وتوقع داریم این موضوع به اندازه کافی پر رنگ دیده شود زیرا در کشور به این مسئله کمتر توجه شده است.
وی ادامه داد: یکی از پنل ها به صورت مشخص به این موضوع تخصیص داده شده است و پنل دیگری تحت عنوان مسائل اجتماعی و فرهنگی نیز در این همایش دیده شده، زیرا آموزش باید با فرهنگ مردم عجین شود تا در نتیجه آن بتوان گامی در راستای کاهش حوادث برداریم.
وی افزود: در این همایش مانند سال های گذشته، سلامت آتش نشانان یکی از دغدغه های برگزار کنندگان بوده است، زیرا آتش نشانان در شرایط خاص و در محیط های پر خطر فعالیت می کنند و همین شرایط باعث خواهد شد نحوه زند گی این عزیزان متفاوت باشد.
دبیر پنجمین همایش ایمنی و آتش نشانی با اشاره به موضوع تاب آوری شهری تصریح کرد: این پنل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و امسال سعی کردیم با استفاده از تجربیات سال های گذشته به مسائل شهری بیشتر توجه کنیم زیرا در پنل مهندسی حریق بیشتر تمرکز بر روی فضاهای بسته و محدود است ولی تصور می کنیم اگر یک پنل به صورت مشخص فقط به موضوع شهری بپردازد، مناسب تر باشد مانند آتش سوزی بازار تبریز یا بازار استانبول که در این پنل سعی بر تجزیه و تحلیل این موارد داریم.
وی با اشاره به محورهای اصلی همایش بیان کرد: در همایش از نظر محتوا تغییرات محسوسی نداریم ولی سعی شده است تا این مسائل با نگاه ویژه تردر دو شاخه مجزا دیده شود و بعد از برگزاری چهار دوره به نظر می رسد باید بعضی از مسائل باید با یکدیگر ترکیب و بعضی نیز جدا شوند و با رنگ و بوی علمی ارائه شود.
وی افزود: سعی شده است مسائل همایش های گذشته نه در قالب یک پنل بلکه در قالب موضوعات متفاوت به طور مثال قرار دادن درس آموزه ها در همه تاپیک ها و در حوزه شهری و حوزه ساختمان مانند ساختمان پلاسکو گزارش های مناسبی تهیه و ارائه شود.
دکتر بهنام درباره مقالات دریافتی سال های گذشته و میزان کاربردی بودن آنها خاطر نشان کرد: تا زمانی که مباحث علمی نشود ما نمی توانیم توقع داشته باشیم کاری انجام شود، دانشگاه ها باید در این راستا همکاری کنند ولی اگر بخواهیم با دوره های قبل مقایسه کنیم کیفیت کارهای علمی ارسال شده قطعا در هر دوره برگزاری بهتر شده است و همایش ایمنی و آتش نشانی به گوش متخصصان و کارشناسان این حوزه آشنا است.
وی افزود: در این دوره چند تن از اساتید و مهندسان حوزه ایمنی و حریق دنیا حضور دارند و این همایش برای دومین بار به صورت بین المللی با حضور علاقمندان این حوزه برگزار خواهد شد.
دبیر علمی پنجمین همایش آتش نشانی و ایمنی شهری با تاکید بر اهمیت پنل مهندسی حریق یادآور شد: ما تا زمانی که بر یک موضوع تمرکز نکنیم نمی توانیم برای آن استراتژی مناسبی ادا کنیم. در این پنل مشخصاً سعی داریم آتش و روش های آن را شبیه سازی کنیم و ما اگر بتوانیم رفتار مناسب در زمان بروز آتش سوزی را پیش بینی کنیم بنابراین می توانیم استراتژی مناسبی به اطراف انعکاس دهیم.
وی درباره راههای کاهش حوادث و آسیب کمتر ناشی از بروز حوادث و آتش سوزی ها در جامعه افزود: از سال ۲۰۱۵ تا کنون کشورهایی مانند سنگاپور، سیدنی و لندن یک موج جدید را برای کاهش حوادث و ارتقای سطح فرهنگ ایمنی مردم آغاز کردند و آن کاهش تعداد ایستگاه های آتش نشانی بود! آنها آموزش اصول ایمنی به مردم را در سطوح مختلف جامعه شروع کردند و در نتیجه با آگاهی و اطلاع رسانی به مردم اشاعه فرهنگ ایمنی شکل گرفت.
دکتر بهنام اذعان داشت: آموزش اصول ایمنی باید از مهدکودک آغاز شود و در دوازده سال تحصیلی همراه افراد جامعه باشد، باید دروس ایمنی در قالب یک کتاب مجزا در بین کتب درسی دانش آموزان جای گیرد و البته به علت اینکه ایمنی در زندگی روزمره جاری است به طور حتم ملموس و یادگیری آن نیز شیرین خواهد بود. در این صورت ما می توانیم در یک بازه زمانی مشخص شاهد کاهش حوادث و در نتیجه تلفات جانی و مالی افراد باشیم.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;