هدر رفت چشمگیر انرژی با بی توجهی به مبحث ۱۹ ساختمان

محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی، با بیان اینکه متاسفانه میزان رعایت مبحث ۱۹ و صرفه‌جویی در انرژی در بسیاری از ساختمان‌ها رعایت نمی‌شود، گفت: مبحث ۱۹ مربوط به صرفه جویی انرژی در ساختمان‌ها است که ۲۰ سال قبل اولین ویرایش آن را داشتیم و آخرین ویرایش هم مربوط به مبحث ۱۹ است که ماه گذشته ابلاغ شد.
به گزارش تاسیسات نیوز، شکرچی زاده  با بیان اینکه ویرایش جدید به طور خاص با توجه به تجربیات ۲۰ سال اخیر و همچنین نحوه اعمال مبحث ۱۹ در ساختمان‌ها بررسی شده است، افزود: در این مبحث مشکلاتی که مهندسان ساختمان‌ها در گذشته و در اجرای مبحث ۱۹ با آن مواجه بوده‌اند را بررسی کرده‌ایم.
شکرچی زاده اظهار کرد: بسیاری از شرایطی که کشورهای مشابه ایران در حوزه مبحث ۱۹ اجرایی کرده‌اند را بررسی کرده‌ایم و روش‌های نوینی که برای اجرای این مبحث به کار گرفته‌ایم را بررسی کرده‌ایم.
معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: متاسفانه ساختمان‌ها در مصرف انرژی با مشکلات بسیار زیادی روبه‎رو بودند که سعی کرده‌ایم در ویرایش جدید بخشی از این مشکلات را رفع کنیم و البته به نظر می‌رسد که زمینه اجرایی شدن آن را فراهم کرده باشیم.
او افزود: با اجرای این مباحث توسط مهندسان ساختمان‌ها شاهد کاهش قابل ملاحظه مصرف انرژی در ساختمان‌ها خواهیم بود. البته اجرای مبحث ۱۹ در مقایسه با سایر مباحث از جمله مباحث ۱۰ و ۹ و۶ بسیار کمتر است و بسیاری از مهندسان این مباحث را رعایت نمی‌کنند.
شکرچی زاده یادآور شد: به نظر می‌رسد که شهرداری‌ها در ارائه پایان کار به ساختمان‌ها به اندازه کافی و درست عمل و بررسی نمی‌کردند و در دوره جدید سعی کرده‌ایم تعامل با شهرداری تهران برقرار کنیم و راهکارهایی که مهندسان بتوانند مبحث ۱۹ را رعایت و همراه با آن پیش ببرند را اجرا کنیم.
رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی بیان کرد: سامانه‌ای را اخیراً با حضور وزیر راه و شهرسازی، شهرداری تهران، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان استاندارد بهره‌برداری کرده‌ایم تا با اجرای این سامانه تمامی مباحث مربوط به مصرف انرژی به صورت آنلاین در ساختمان‌ها بررسی شود تا با پالایش آنها راهکارهای مصرف انرژی را ارائه دهیم.
او تاکید کرد: در مرکز تحقیقات با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری سامانه شاهد یک بانک داده‌های اطلاعاتی خوب خواهیم بود.
شکرچی زاده با بیان اینکه امروزه ایران یک ششم یارانه انرژى در دنیا را که حدود ١٧ درصد است، پرداخت مى‌کند، افزود: جمعیت ایران یک درصد جمعیت دنیاست. چنانچه مصرف انرژی با این شیوه ادامه یابد در سال ۱۴۲۰ شاهد میزان روزانه مصرف گاز به مقدار ۵۰۰ میلیون مترمکعب خواهیم بود و به همین دلیل ضرورت دارد تا هرچه سریعتر نسبت به کاهش مصرف انرژی در ساختمان و سایر حوزه‌ها اقدام لازم انجام بگیرد.
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی عنوان کرد: از سال ۷۸ بخش طراحی انرژی در مرکز تحقیقات تشکیل شده و مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان، کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها، ویرایش چهارم انجام شد و با موافقت وزیر راه و شهرسازی تصویب و ابلاغ شده است.
محمد شکرچی زاده یاد آور شد: اجرای پیوست ششم آیین نامه مقررات ساختمان ۱۵ درصد هزینه ساختمان را بالا می‌برد، اما این افزایش هزینه در ساخت و ساز تنها ۲ درصد به مجموع هزینه‌های ساختمان است.
او گفت: تازگی استاندارد واحد نمونه کیفی ملی باید دارای این ویژگی‌ها باشد؛ عدم وجود نقص بحرانی و عمده در سنوات قبل؛ کامل بودن آزمایشگاه واحد تولیدی و دارا بودن گواهینامه ۱۷۰۲۵، مشارکت در تدوین و تجدید نظر استاندار‌های ملی و بین‌المللی؛ دارا بودن گواهینامه‌های سیستم مدیریت معتبر در سطوح ملی و بین‌المللی؛ ارتقای سطح فناوری و چگونگی روش ساخت و تولید که به مواردی نظیر افزایش کیفیت، تولید انبوه، کاهش قیمت تمام شده و کاهش ضایعات منجر می‌شود.
شکرچی زاده گفت: عقد قرارداد علمی و تحقیقاتی با مراکز علمی، دانشگاهی یا مراکز دانش‌بنیان، پارک‌های علمی و فناوری قرارداد علمی و تحقیقاتی برای بهبود فرآیند کیفیت است که به صورت مداوم انجام می‌شود.
منبع باشگاه خبرنگاران جوان
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;