بهره برداری از نخستین نیروگاه اتمی شناور جهان

بهره برداری از نخستین نیروگاه اتمی شناور جهان که «آکادمیک لومونوسوف» نام دارد و راکتور آن را شرکت دولتی روس اتم راه اندازی کرده استدر روسیه آغاز شد. 
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، یک مقام شرکت روس اتم بدون ذکر نام به خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در این باره گفته است: راکتور این نیروگاه ساعت ۱۷ و ۵۸ دقیقه روز جمعه به وقت مسکو راه اندازی شد. 
نیروگاه اتمی شناور آکادمیک لومونوسوف اولین نیروگاه اتمی شناور قابل جابجایی جهان با دو کاربرد تولید برق و آب شیرین است که روز نهم اردیبهشت ماه گذشته به آب انداخته شده بود.
این نیروگاه هسته ای در کارخانه کشتی سازی بالتیک سن پترزبورگ ساخته شده و به مرحله بهره برداری رسیده است.
گفتنی است، نیروگاه لومونوسوف با ۱۵۰ متر طول مجهز به راکتور با توان تولید ۷۰ مگاوات برق است که نیاز شهرهایی با جمعیت بیش از ۱۰۰ هزار نفر را تامین می کند.
اجرای این طرح در سال ۲۰۰۸ با ویژگی اصلی شناور بودن آغاز شد، به گفته منابع روسی این نیروگاه می تواند به هر منطقه ای منتقل شود بنابراین برای مناطق دوردست و سخت گذر کارآیی زیادی دارد و می توان از آن در خاور دور و در مناطق شمالی روسیه استفاده کرد.
بارگذاری راکتورهای این نیروگاه شناور هر ۳۶ ماه یک بار انجام می شود و دارای ۷۰ خدمه، ۳۵ تا ۴۰ سال عمر و ۲۱٫۵ تن وزن است و توانایی تولید ۲۴۰ هزار متر مکعب آب شیرین را دارد.
ساخت نیروگاه اتمی شناور، ۲۱٫۵ میلیارد روبل (حدود ۳۰۰ میلیون دلار) هزینه روی دست روس ها گذاشته است و پنج میلیارد روبل (حدود ۸۳ میلیون دلار) هم برای ساخت تاسیسات ساحلی آن هزینه شده است.
نیروگاه اتمی شناور برای تامین انرژی شهرهای بندری و جزیره ای، کارخانه های بزرگ صنعتی، تاسیسات نفت و گاز و تولید آب شیرین ساخته شده است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;