نگرانی از راکد ماندن رشد تجدیدپذیرها

در طول سال های اخیر ثابت ماندن رشد در تولید و توسعه انرژی های تجدیدپذیر، موجب ایجاد نگرانی هایی در مورد تلاش های جهانی برای رسیدن به اهداف کاهش کربن شده است.
به گزارش تاسیسات نیوز، در سال ۲۰۱۸، برای اولین بار در این قرن، رشد جهانی ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر، افزایش یک ساله ای نداشته است و در طول یک سال ثابت مانده است.
در حالیکه در طول یک روند طولانی و پایدار هرسال افزایش ظرفیت تجدیدپذیر پیشرفت قابل توجهی داشته است – البته لازم به ذکر است که ظرفیت اضافه شده در سال ۲۰۱۸ ده برابر بیشتر از سال ۲۰۰۱ است  اما این ثابت ماندن نرخ رشد در توسعه این دسته از انرژی های پاک نگرانی ها را در مورد تلاش برای پیشبرد اهداف کاهش کربن، بیشتر کرده است.
بر طبق گزارش کمیته بین المللی تغییرات آب و هوایی، قطعنامه جدید سبز در کنگره ایالات متحده، خواستار بسیج گسترده و سرمایه گذاری های جدید در انرژی های تجدیدپذیر می باشد.
گرچه رشد اخیر انرژی تجدید پذیر در دهه گذشته چشمگیر است، اما بسیاری از سیاست گذاران به دنبال آن هستند تا سرعت بخشیدن به این توسعه را افزایش دهند و به اهداف بلندمدت نابود سازی کربن به منظور کاهش ایجاد خطرات ناشی از تغییرات آب و هوایی کمک کنند.
بر اساس برآوردها و تخمین های زده شده، ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر بسیار بالا است و می توان توان تولید بسیار بیشتری برای آن ها در نظر گرفت.
آژانس بین المللی انرژی (IEA) گزارش می دهد که ظرفیت تولید انرژی های تجدیدپذیر در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۸۰ گیگاوات (GW) ثبت شده است که تقریبا همانند سال ۲۰۱۷ بوده است.
این رقم تقریبا معادل ۱۸۰ نیروگاه هسته ای است و دو سوم از ظرفیت های سالانه جهانی را به خود اختصاص می دهد.
اتحادیه بین المللی انرژی تجدیدپذیر گزارش می دهد که یک سوم از ظرفیت تولید برق در حال حاضر از انرژی های تجدیدپذیر است.
در حال حاضر، انرژی های تجدیدپذیر، از جمله انرژی آبی، تنها برای یک چهارم تولید برق جهانی مورد استفاده قرار گرفته است.
لازم به ذکر است اگر ذخیره سازی انرژی و سرمایه گذاری های زیربنایی شبکه ای به سوی یکپارچه سازی تجدید پذیر ها رشد کند، شکاف موجود، میان ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر و میزان تولید شده در آنها، محدود تر خواهد شد، و می توان میزان تولید را همسو با ظرفیت های موجود برای تولید بالا برد.
سال گذشته، تولید برق تجدیدپذیر، تنها  افزایش ۷ درصدی داشته است و تنها ۴۰ درصد رشد در کل تقاضای جهانی برق را تامین کرد.
این در حالی است که  انتشار گاز CO۲ در  جهان با رشد قابل ملاحظه ای در حال افزایش است.
IEA برآورد می کند که ظرفیت تولید در انرژی های تجدیدپذیر، بیش از ۳۰۰ گیگاوات تا سال ۲۰۳۰ است و تقریبا دو سوم بالاتر از میزان تولید در سال گذشته می باشد.
از آنجا که تولید انرژی های تجدیدپذیر نقش مهمی در مهار انتشار جهانی گازهای گلخانه ای دارد،  مطابق با توافقنامه پاریس می بایست برنامه توسعه آن ها بیش از پیش در دستور کار جهانی قرار بگیرد.
منبع زیست آنلاین
از طريق فوربس
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;