نکات مهم در خرید وان حمام مناسب چیست؟

وان حمام علاوه بر تاثیر بیشتر به زیبایی دکوراسیون حمام از لحاظ نظافت و سلامتی روحی و روانی افراد نیز تاثیر مثبت دارد پس وان حمام یک عنصر مهم در دکوراسیون حمام است.

به گزارش تاسیسات نیوز،  خرید وان حمام آن طور که در ظاهر به نظر می‌آید، ساده و آسان نیست. وقتی قرار است یک وان حمام بخرید یعنی باید درباره مسائل مختلفی مانند فضا، ظاهر حمام، جنس وان و…، تصمیم بگیرید. در این مقاله درباره نکات مهمی خواهید خواند که در مسیر خرید وان حمام مناسب به کمک تان می‌آیند.

وان حمام خانگی چیست؟

وان حمام خانگی یا همان bathtub در واقع ظرف بزرگی در حمام است که آب در آن ریخته می شود و افراد بدن خود را در آن شستشو می دهند. وان برای حمام از نظر بسیاری از افراد وسیله ای لوکس و دکواتیو به نظر می رسد و بیشتر در دکوراسیون حمام خانه های لوکس به چشم می خورد.

اگر بخواهیم در مورد قدمت استفاده بشر از وان حمام صحبت کنیم باید به ۱۴۰۰ سال پیش از میلاد برگردیم. این وان ساده در کاخ شهر نوسس واقع در جزیره کرت، یافت شده است.

وان حمام

قبل از خرید وان باید به چه نکاتی توجه کرد؟

قبل از هر چیزی برای انتخاب وان حمام باید به اندازه گیری مساحت حمام خود بپردازید تا انتخاب اشتباهی نداشته باشید و در وقت و هزینه خود طرفه جویی کنید.

همچنین باید مشخص کنید که کدام مدل وان حمام را می خواهید. وان ها در انواع آلاچیقی یا سقف دار (نوع لوکس)، مستقل و جداگانه، فرورفته در کف و … تولید می شوند.

نکته مهم دیگری که قبل از خرید وان حمام باید دقت کنید اندازه قد افرادی هست که می خواهند از آن استفاده کنند اگر وان حمام کوچک انتخاب شود مسلما نمی توانید در آن با آرامش استحمام کنید و اگر بزرگ انتخاب بشود پر و خالی کردن آن بسیار بیشتر طول می کشد و ممکن است با کمبود آب گرم موجه شوید ثانیا مدل وان حمام بزرگ لزوما راحت نیستند.

برای راحتی حتما باید به زاویه تکیه گاه توجه داشته باشید تا در مدت زمان طولانی با خستگی روبرو نشوید. در خرید وان حمام ابتدا به کیفیت توجه کنید بعد به قیمت چون در صورت پشیمانی تقریبا راه برگشتی وجود ندارد و در صورت تعویض وان جکوزی حمام با مشکلات عدیده ایی روبرو خواهید شد چرا که تعمیر و بازسازی حمام کاری پرهزینه و زمانبر خواهد بود خصوصا اگر مدل هایی که استفاده می کنید در اطراف آنها سنگ کاری و کاشی کاری وجود داشته باشد.

برای خرید وان حمام باید چه سوالاتی از خود بپرسید؟

قبل از خرید وان حمام باید به پرسش هایی پاسخ بدهید که روند خرید و انتخاب را برای تان ساده تر می کند:

۱٫ آیا وان و دوش حمام باید در کنار هم باشند؟

۲٫ مهم ترین عنصر حمام، وان آن خواهد بود و همه چیز بر محوریت آن چیده می شود و متناسب با آن قرار می گیرد؟

۳٫ سبک و ظاهر وان چگونه باید باشد؟

۴٫ چه کسانی از وان در منزل استفاده خواهند کرد؟

۵٫ میزان فضای در دسترس برای قرار دادن وان چقدر است؟

۶٫ محدودیت های موجود در حمام برای قرار دادن وان چیست؟

به این پرسش ها پاسخ دهید تا راحت تر راهی بازار شوید و اقدام به خرید وان کنید. وان های حمام موجود در بازار در شکل ها، جنس ها و مدل های مختلف عرضه می شوند. خوشبختانه برای بودجه های مختلف هم گزینه های در دسترس زیادی وجود دارد. پس نگران نباشید و با دقت انتخاب کنید.

انواع وام حمام

انواع وان حمام

وان مستقل: این وان ها نصب ساده و نسبتا بی دردسری دارند. نیاز به تاسیسات زیادی ندارند. همچنین تنوع طراحی بالایی داشته و در اغلب مدل های آن از یک شیب در قسمت بالایی  جهت ایجاد راحتی بیشتر استفاده شده است.

وان مثلثی: این وان ها نسبتا جمع و جورتر هستند و برای قرارگیری در گوشه های حمام طراحی شده اند. این خاصیت آنها باعث صرفه جویی در فضای حمام شده و برای فضاهای کوچکتر نیز مناسب هستند. اگرچه برخی از مدل های آن قابلیت نصب دوش برروی خود وان را ندارند و ممکن است مجبور شوید وان را زیر دوش حمام جاگذاری کنید.

وان مثلثی

وان پلت‌ فرمی: این وان ها داخل یک سکو قرار گرفته یا داخل زمین فرورفته و نصب می شوند. این وان ها قابل نصب در هر حمامی بوده و می توانید به راحتی از آنها استفاده کنید.

جکوزی: وان های جکوزی چند سالی هست که وارد بازار شده اند و احتمالا اغلب ما نمونه ای از جکوزی های بزرگ را داخل استخرها دیده ایم. جهت استفاده مداوم و روزمره برای داخل خانه ها، وان های جکوزی در سایز خانگی نیز تولید و به بازار عرضه شدند.

وان جکوزی

این وان ها به نسبت خیلی گرانتر از وان های معمولی بوده و قابلیت نصب دوش نیز ندارند. توصیه می شود اگر حمام بزرگی دارید از این نوع وان در گوشه ای از آن استفاده کنید وگرنه نصب این وان ها در فضای معمولی حمام توصیه نمی شود.

انواع جنس بدنه وان حمام

یکی از موارد مؤثر در تعیین قیمت وان حمام، نوع مواد به کار رفته برای تولید وان حمام است. در ساخت وان حمام از مواد مختلفی استفاده می شود که هر کدام مزایا و معایبی دارند.

وان آکریلیک

وان های آکریلیک قیمت و طول عمر مناسبی دارند و به همین دلیل یکی از محبوب ترین وان ها است. وان های آکریلیک دارای اشکال مختلف از جمله گرد، کلاسیک و مربع هستند. ابعاد وان حمام اکریلیک متفاوت است.

وان های آکریلیک در دسته وان های پلاستیکی قرار می گیرند و نسبت به سایر مواد سبک تر هستند، اما به سرعت خراشیده می شوند، اگرچه آب موجود در وان های آکریلیک دیرتر از وان های فلزی سرد می شود.

وان های اکریلیک در برابر مواد شیمیایی بسیار آسیب پذیر هستند، بنابراین باید از آنها مراقبت کرد. عمر متوسط ​​وان های آکریلیک ۱۰ تا ۱۵ سال است.

وان حمام فایبرگلاس

وان حمام فایبرگلاس نسبت به وان های اکریلیک ارزان قیمت تر است. وان فایبرگلاس اندازه و شکل های متنوع دارد. این مدل وان، طول عمر نسبتا کمتری نسبت به وان اکریلیک دارد و همچنین در صورت تماس با مواد شیمیایی سبب رنگ پریدگی و ترک‌خوردگی بر روی آن ها شود.

وان حمام سنگی و چوبی

وان حمام سنگی و چوبی مدل منحصر به فردی از انواع وان ها است. طبق سلایق و علایق متفاوت، این روزها وان های سنگی گوناگونی از جنس های گوناگون شامل گرانیتی، مرمری و سرامیک پرسلان ساخته شده است.

وان چوبی

وان رزینی

وان های رزینی برای افرادی مناسب است که به دلایل مختلف دوست دارند وان سنگی داشته باشند. وان های حمام رزینی سبک تر از وان های سنگی هستند بنابراین نگران ظرفیت وزن کف نباشید. حمام های رزینی متخلخل نیستند و سطح صافی دارند، بنابراین آب به آنها نفوذ نمی کند. وان های حمام رزینی گرما را به خوبی حفظ می کنند. ابعاد وان حمام رزین متفاوت است و از تنوع خوبی در طرح ها برخوردار است.

وان های رزینی در برابر لکه و خراش بسیار مقاوم هستند ، نگهداری از آنها دشوار نیست. برای تمیز کردن و شستن وان حمام رزینی مانند اکریلیک و فایبرگلاس از مواد شیمیایی سخت یا برس های خشن استفاده نکنید.

وان حمام کامپوزیت

وان حمام کامپوزیت از ترکیب فولاد سنگین، لایه پرسلان و نوعی رزین خاص ساخته شده است. توجه کنید که این ترکیب سبب شده یک وان جدید ایجاد شود که خصوصیات وان چدنی را دارد ولی در عوض وزن این وان ها نصف وان چدنی است.

وان حمام پلیمری

جنس وان حمام پلیمری بطور سنتی از گرانیت و مرمر است و در رنگ های گوناگون دردسترس قرار دارند. یکی از ایرادهای قابل ملاحظه در هنگام خرید وان های پلیمری، بافت سطح آن است. زبری سطح وان با گذشت زمان، می تواند یک لایه روی آن ایجاد کند که شدیداً کیفیت وان را تحت تأثیر قرار می دهد. درنهایت هم منجر به شکستن آن می شود.

قیمت وان حمام چقدر است؟

قیمت وان حمام با در نظر گرفتن تمامی موارد فوق مشخص می شود و حال اینکه دیگر نوع وان شما چه باشد و ابعاد و جنس به کار رفته در ساخت آن نیز چگونه باشد، مواردی است که خودتان باید به هنگام خرید به آن توجه کنید.

قیمت انواع وان حمام
برند محصول قیمت (تومان)
وان ساده حمامی ریتون مدل پلاریس ۶٫۹۵۰٫۰۰۰
وان حمام زرین آب مدل اسکالیا ۶٫۷۴۰٫۰۰۰
وان کلاسیک ریتون مدل گوتیک ۱۲٫۰۰۰٫۰۰۰
وان حمام پرشین استاندارد مدل رامانا ۱۳٫۹۰۰٫۰۰۰
وان ساحل مدل سورنا ۳٫۴۰۰٫۰۰۰
وان حمام شاینی ۷٫۹۷۰٫۰۰۰
وان ساده حمام تنسر ۸٫۲۲۰٫۰۰۰
جکوزی ریتون مدل راک ۱۶٫۱۹۰٫۰۰۰
وان و جکوزی تنسر ۷٫۸۰۰٫۰۰۰
جکوزی پرشین استاندارد مدل دایموند ۱۵٫۷۰۰٫۰۰۰
جکوزی حمام شاینی ۳۷٫۰۰۰٫۰۰۰
وان جکوزی آریانا مدل ۷۰۵ ۸٫۹۰۰٫۰۰۰

همه نکات ذکر شده در این متن هنگام انتخاب وان حمام مناسب اهمیت دارند و می تواند شما را در داشتن انتخابی مناسب کمک کند. در ادامه قیمت انواع وام حمام را خواهید دید.

وان مناسب برای حمام

نکات تاثیرگذار در خرید وان با کیفیت چیست؟

بودجه خود را هنگام خرید وان حمام مد نظر قرار دهید

قبل از توجه به همه مواردی که در مورد راهنمای خرید وان ذکر کردیم، ابتدا ضروری است که خریدار با توجه به بودجه مورد نظر خود اقدام به خرید نماید. وان ها با قیمت های مختلفی در بازار عرضه می شوند. اما آن چیزی که مهم است خرید کالای مورد نظر با توجه به سلیقه و بودجه اختصاص یافته خریدار صورت می پذیرد.

در انتخاب جنس وان حمام از تجربیات افراد و مشاوره افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید

در خرید هر کالایی، خریدار در ابتدا موظف است که از راهنمایی و مشاوره های افراد متخصص در زمینه کالای مورد نظر استفاده کند، زیرا این کار سبب افزایش قدرت تصمیم گیری افراد می شود و هم از مواردی که در اثر خرید نامناسب پیش می آید جلوگیری می کند.

در زمینه انتخاب جنس وان حمام باید بگوییم که وان های چدنی و فولادی از استحکام بالایی در برابر سایش برخوردارند، اما تنها ایراد آنها در مورد وزن زیادشان است. وان های فایبر گلاس یا پلاستیک از رایج ترین وان های موجود در بازار هستند که نسبت به وزن سبک تر آنها در مقایسه با وان های ذکر شده مورد پسند بیشتری از خریداران قرار می گیرند.

به لوازم و امکانات جانبی وان توجه نمایید

نکته مهمی که در خرید وان حمام توسط خریداران مطرح می شود، امکانات جانبی وان است. اگر شما می خواهید از وان خود به مدت چند ساعت استفاده نمایید و از ماندن درون آب لذت ببرید، مدل وان هایی را باید انتخاب نمایید که مجهز به زیر سری باشد تا امکان استراحت شما را فراهم نماید. توجه به موارد دیگر اعم از شیر آب گرم و سرد، دوش دستی و غیره هنگام خرید وان ضروری است.

نحوه لوله کشی مهم است

یکی دیگر از موارد مهمی که در خرید وان حمام باید در نظر بگیرید، مبحث لوله کشی است. دقت کنید رایزر لوله های آب از کدام قسمت عبور کرده اند و همچنین شیر و لوله آب در کدام قسمت قرار می گیرد و آیا می توان ارتباطی میان وان، شیر و لوله کشی ایجاد کرد یا خیر. به خرید شیر و وسایل جانبی وان هم دقت کنید. ضمنا یادتان باشد که شیوه نصب و کار گذاشتن وان حمام بسیار مهم است. دقت داشته باشید که ایمنی وان هم در نظر گرفته شود. مثلا، لیز نخورد و شرایط نصبش طوری نباشد که مشکلی به وجود بیاید.

سوالات متداول

  • در صورت جرم گرفتن وان چکار باید کرد؟
    وجود برجستگی های کوچک و میکروسکوپیک باعث تجمع باکتری و رسوب آب می شود و به تدریج باعث جرم گرفتن و یا حتی تغییر رنگ وان می شود که این موضوع بیشتر در وان های فایبر گلاس مطرح است. وانهای اکریلیک با عنایت به سطح فوق العاده صاف و بدون برجستگیهای میکروسکوپیک امکان تجمع باکتری و جرم را نا ممکن می سازد ولی وان های اکریلیک را میتوان در صورت نیاز توسط شوینده های مناسب و غیر اسیدی ضدعفونی و تمیز کرد.
  • منظور از سیفون اتوماتیک را بفرمایید؟
    ۲ نوع سیفون برای وان وجود دارد ساده و اتوماتیک. در مورد سیفون ساده قطع و وصل جریان خروج آب به کمک لاستیک زیرآب و بصورت دستی انجام می شود اما در سیفون اتوماتیک تنظیم باز شدن فاضلاب وان و یا بسته نگه داشتن آن توسط اهرم در قسمت فوقانی وان کنترل می شود.
  • آیا خودمان میتوانیم وان حمام را نصب کنیم؟
    نصب وان روکار بسیار ساده بوده و کار ساده ای است تنها کاری که بایستی انجام شود قرار دادن وان در محل مورد نظر و تراز کردن آن در محل است پس از آن می توانید با وصل کردن فاضلاب به سیستم فاضلاب از وان استفاده کنید. همچنین می توانید با استفاده از چسب سیلیکونی سفید رنگ قسمت هایی از وان را که به دیوار تکیه کرده است را پر کنید تا بدین ترتیب از نفوذ اب به پشت وان و جرم گرفتگی این قسمت جلوگیری شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;