قرنیز چیست و چه کاربردهایی دارد؟

قرنیز به قطعه ای گفته می شود که از ارتفاع بسیار کمتری برخوردار بوده و به شکل نواری در خط تقاطع دیوار، پای دیوارها و کف ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

به گزارش تاسیسات نیوز، ساده ترین و در عین حال کم هزینه ترین روش‌ تزئین و جلوه بخشیدن به دیوارهای خانه، استفاده از قرنیز است. ولی کاربرد قرنیز تنها در زیبایی بخشیدن به دیوارها خلاصه نمی شود بلکه کاربردهای دیگری نیز دارد که در این مقاله به آن‌ها خواهیم پرداخت.
قطعاً برای انتخاب بهترین نوع قرنیز، ابتدا باید بدانیم قرنیز چیست و چه کاربردی دارد و پس از آن به بررسی انواع قرنیز بپردازیم. واضح است که با شناخت انواع مختلف قرنیز مثل قرنیز سنگی، ام دی اف، پی وی سی و یا پلاستیکی و کاربرد آنها می توانیم انتخاب بهتری داشته باشیم. پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.
قرنیز
قرنیز چیست؟
قرنیز (Baseboard) به نوار یا باند دیواری از جنس (ام دی اف، پی وی سی، سنگ و … ) که در پایین دیوار امتداد آن به صورت طولی نصب شود گفته می شود و وظیفه محافظت از دیوار در برابر ضربه اسباب اثاثیه و جلوگیری از نم و رطوبت از کف به دیوار است.
به طوری کلی قرنیز به نواری گفته می شود که در محل اتصال دیوار به کف نصب شده باشد و قسمت اتصال دیوار و کف را می پوشاند و سبب زیبایی آن می شود. قرنیز دارای انواع گوناگونی است که می توان به سنگی، سرامیکی، چوبی، ام دی اف و پی وی سی اشاره کرد.
در قدیم از قرنیزهای سنگی در منازل استفاده می شد اما با گذر زمان قرنیز سنگی به دلیل نداشتن رنگ و تنوع بالا در طرح آن جای خود را به قرنیز های ام دی اف که این عیوب را برطرف کرده داده است.
در یک نگاه اجمالی به انواع قرنیزها می توان دریافت که ارتفاع کوتاهی دارند و تنها در محل اتصال دیوار و کف اتاق قرار می گیرند. با این حال با انتخاب هوشمندانه آن می توان کل فضای داخلی منازل را تحت تأثیر قرار داد. بنابراین می توان گفت قرنیزها در دکوراسیون مدرن امروزی جایگاه ویژه ای دارند و زیبایی خاصی به دیوارها و البته فضای داخلی ساختمان می بخشند.
ابعاد قرنیز چگونه باید باشد؟
ارتفاع قرنیز: قرنیزها را می توان با ارتفاع هفت سانتی متر تا ۲۰ سانتی متر ساخت ولی ابعاد استاندارد قرنیز چوبی برای طراحی داخلی بین ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر است ولی می توان برای فضاهای بزرگ مانند لابی ساختمان، ارتفاع قرنیز دیوار را تا ۲۰ سانتیمتر افزایش داد.
ضخامت قرنیز: عموما قرنیزهای ام دی اف دارای ضخامت ۱۶ میلی متر است و قرنیزهای تمام چوب را می توان از ۱۶ میلی متر تا ۲۵ میلیمتر ساخت.
کاربردهای قرنیز چیست؟
کاربرد قرنیز
قرنیز علاوه بر زیبایی و جلوه ای که به دکوراسیون می بخشد کاربرد‌های دیگری نیز دارد، شاید دسته ای که به قرنیز چوبی نیاز داشته باشند، کسانی هستند که به تازگی پارکت لمینت نصب کرده اند، در نصب پارکت چوبی و پارکت لمینت به دلیل انبساط پارکت یک سانتی متر از دیوار فاصله قرار می دهند تا پارکت بدلیل انبساط و انقباض آسیب نبیند.
این فاصله جزئی می تواند نمای زشتی داشته باشد که در این صورت نصب قرنیز می تواند آن را پوشش دهد و همچنین مانع تجمع گرد و خاک در کناره ها شود و از پارکت در مقابل ضربه محافظت کند.
اما به طور کلی وظایف و کاربردهای انواع قرنیز بر اساس جنس دیوار در موارد زیر خلاصه می شود.
۱٫  محافظت از پایه دیوار در برابر صدمات فیزیکی
پایین ترین قسمت دیوار حساس ترین قسمت آن در برابر آسیب های ناشی از برخورد اشیاء مختلف است که قرنیز می تواند مانعی در مقابل این آسیب ها باشد.
۲٫  محلی برای عبور کابل ها و سیم ها
پس از نصب انواع قرنیزها (به جز قرنیز سنگی و سرامیکی) یک فضای خالی پشت قرنیز ایجاد می شود که به فضای پاشنه ای معروف است و می توان از این فضا به عنوان یک داکت برای عبور سیم ها استفاده کرد.
۳٫  جلوگیری از انتقال رطوبت به دیوار
آب ریخته شده روی زمین در صورتی که قرنیز وجود نداشته باشد به دیوار می رسد و می تواند قسمت پایین دیوار را مرطوب می کند.
۴٫  پوشاندن لبه های ناصاف پای دیوار
در محل اتصال کف اتاق به دیوار ممکن است لبه های ناصافی وجود داشته باشد
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;