نایب رئیس نظام مهندسی تهران:مدرک گرایی مولود دانشگاه های آموزشی

مفاخر گفت: در یک بازه‌ای دانشگاه‌ها فقط آموزش محور شدند و البته در آن برهه نیازهای کشور با این شیوه برطرف می شد اما در این شرایط برخی دانشجویان به مدرک گرایی گرایش پیدا کردند.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، مفاخر نایب رئیس گروه تخصصی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و استادیار دانشگاه با بیان اینکه دانشجویان به دو دسته طالب علم و طالب مدرک تقسیم بندی می شوند، گفت: زیرساخت های دانشگاه باید به نحوی باشد که دانشجو به کسب علم علاقه مند شود تا در نهایت بتواند وارد بازار شود. اگر بخواهیم نقش دانشگاه در تغییر نگرش دانشجویان را بررسی کنیم، متوجه می شویم یکی از دلایل گرایش دانشجویان به کسب مدرک، عدم وجود زیرساخت های علمی است.
وی خاطرنشان کرد: در یک بازه ای دانشگاه ها فقط آموزش محور شده اند و البته در آن برهه نیازهای کشور با این شیوه برطرف می شد اما در این شرایط برخی دانشجویان به مدرک گرایی گرایش پیدا کردند و در نتیجه پایان نامه ها نیز صرفا برای رفع تکلیف انجام می شد. پس از آن دوران برخی دانشگاه ها، مسائل خاص کشور را مد نظر قرار دادند و در نتیجه دانشگاه های پژوهش محور ایجاد شدند و توانستند اولویت هایی برای کارهای پژوهشی ایجاد کنند.
این استاد یار دانشگاه از نسل سوم دانشگاه ها گفت و اظهار کرد: نسل سوم، نسل دانشگاه های کارآفرین محسوب می شوند. این دانشگاه ها با تعاملی که بین عرصه صنعت، جامعه و بازار ایجاد کردند و همچنین حمایت های تشویقی که انجام می شد، شروع به فعالیت کردند. دانشگاه های کارآفرین هم کارکرد آموزشی، هم پژوهشی و هم کارآفرینی و حل مشکلات دارند.
نایب رئیس گروه تخصصی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران اشاره کرد: وزارت علوم در حال حاضر تصمیم دارد تغییرات در دانشگاه ها اعمال کند و هر دانشگاهی برای یک ماموریت خاص فعالیت کند و این دانشگاه ها تحول گرا و تعالی گرا محسوب می شوند و از توسعه منطقه ای برخوردار هستند یعنی می توانند در حوزه ای که مخصوص آن فعالیت هستند، افرادی را تربیت کنند و وارد بازار کار کنند و از سودی که از این کار به دست می آورند، چرخ های دانشگاه ها را در حوزه ها گوناگون به حرکت در می آورند.
منبع رادیو گفت و گو
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;