ناسيوناليسم نوظهور توليد نفت و گاز

به گزارش تاسیسات نیوز، هنوز یک ماه از روی کار آمدن رئیس‌جمهور جدید آمریکا نمی‌گذرد که سیاست‌های عجیب و افراطی او باعث شده‌اند که کارشناسان اقدامات مختلف او را هر روز از منظری جدید بررسی کنند.





در این میان، دونالد ترامپ وعده‌های فراوانی برای افزایش خوداتکایی آمریکا به تولید انرژی و قطع وابستگی از کشورهای خارجی تولیدکننده نفت و گاز داشته و دارد که با اجرایی شدن آنها، تغییرات فراوانی در بازار و همچنین ژئوپلیتیک نفت خام ایجاد خواهد شد.





بر این اساس توليد منابع انرژي فسيلي براي ترامپ اهميتي دو‌گانه دارد؛ از یکسو وي معتقد است که ذخاير گسترده نامتعارف نفت و گاز اين کشور داراي ارزشي معادل 50 تريليارد دلار است که توسعه هرچه بيشتر آن از طريق کاهش محدوديت‌هاي قانوني و مالي مي‌تواند منجر به ايجاد ميليون‌ها شغل و افزايش 30 ميليارد دلاري سالانه دستمزدها در ايالات متحده شود.





از سوي ديگر، ناسيوناليسم توليد منابع داخلي نیز براي ترامپ اهميت راهبردي دارد زيرا به اهداف وي در زمينه «کسب استقلال انرژي» و «کاهش واردات نفت از کشورهاي اوپک و ديگر کشورهاي دشمن منافع ايالات متحده» کمک مي‌کند.





بر‌اساس گزارشی که موسسه بین‌المللی مطالعات انرژی در این زمینه تهیه کرده است، در رابطه با موضوع نخست، اهداف ترامپ تنها به به توليد نفت و گاز منحصر نبوده و همان‌گونه كه او قبلا وعده داده بود، شامل تغيير «سياست‌هاي ضدزغال سنگ اوباما» نيز خواهد شد.





اين موضوع در شرايطي قرار است از سوي ترامپ دنبال شود که توليد زغال‌سنگ ايالات متحده از سال 2005 تا 2014 با کاهش توليد 50درصدي مواجه بوده که بيشترين کاهش توليد يکي از حامل‌هاي فسيلي توليد انرژي ايالات متحده در 50 سال اخير است.





مهم‌ترين ابزاري که دولت ترامپ در اين زمينه دارد نخست کاهش ماليات‌ها در زمينه توليد است که بنا به نظر وي تا 10 دلار در هر بشکه به هزينه‌هاي توليد نفت توليد داخل می‌افزاید. ابزار دیگر اعطاي مجوزهاي اکتشاف و توليد در 650 ميليون جريب زمين‌هاي فدرال است که در سال 2014 به ترتيب فقط 14 و 21 درصد توليد گاز و نفت ايالات متحده را به خود اختصاص داده و پتانسيل گسترش فوق‌العاده‌اي دارند. دیگر اقدام، حذف دستور‌العمل‌هاي زيست‌محيطي هزينه‌زا و نهايتا کمک به توسعه فناوري‌هاي نوين براي کاهش هزينه توليد سربه‌سري منابع نامتعارف داخلي است.






به‌نظر دولت ترامپ، تعهدات رژيم‌هاي آب و هوايي بين‌المللي نظير COP21، در تعارض با امنيت ملي ايالات متحده قرار دارد، این اعتقاد در حالی وجود دارد که اولويت وي تحقق اهداف ملي حتی به قیمت زیر پا گذاشتن تعهدات بين‌المللي است.





از همين رو است که ترامپ طرح Clean Power Plan CPP اوباما براي افزايش 30درصدي توليد برق از منابع تجديد‌پذير همراه با کاهش سهم زغال‌سنگ از توليد برق را رد مي‌کند. از نظر ترامپ، تهديدات آب و هوايي و روند فزاينده بلاياي طبيعي ناشي از گرم شدن کره زمين بر خلاف نظر ارنست مونيز – وزير انرژي دولت اوباما- نه تهديد «واقعي » است و نه تهديد «فوری».







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;