موتورخانه چیست ؟ + اجزای سیستم حرارتی مرکزی را بشناسید

به گزارش تاسیسات نیوز، این سیستم نقش بسیار حیاتی و بسزایی را دارد ، در بیان دیگر این طور میتوان شرح داد که موتورخانه سیستم رمایشی یا گرمایشی مورد نظر را به نقاط مختلف از ساختمان انتقال میدهد ، و آب گرم یا سردی که مصرف میشود بر این اساس جریان پیدا میکند ، در نتیجه به اهمیت بسیار حیاتی موتورخانه میتوان پی برد .
وظیفه نگهداری از اجزا و تجهیزات موتورخانه بزرگ به عهده تکنسین ساکن است و کنترل کردن اجزای اصلی و قطعات موتورخانه از طریق سیستم ها کنترل مدرنی انجام می شود.
به دلیلی ارتباطی که با دیگر سیستم های کنترلی ساختمان دارد کار میکند مانند تجهیزات ایمنی و یا سیستم کنترل روشنایی .
تجهیزاتی که الکتریکی باشند به طور معمول در موتورخانه نصب نمی گردند و محل دیگری برای نصب شدن آن انتخاب میشود .
موتورخانه
طراحی موتورخانه ساختمان یا صنعتی باید بسیار دقیق صورت گیرد به این صورت که بیشترین راندمان را داشته باشد و در کنار آن پیچیدگی های آن و تجهیزات کاهش یابد ، و برای به سرانجام رسیدن چنین عملیاتی می بایست از نرم افزار های ویژه ای که در جهت طراحی تجهیزات موتورخانه ساختمان و یا صنعتی بکار گرفته میشود استفاده کرد .
مبدل های حرارتی یا همان منبع کویل دار برای تهیه کردن آب گرمی که بهداشت باشد و مصرف نمود استفاده میشود ،از دیگر موارد برای تهیه آب پاکیزه میتوان به مخازن دو جداره نیز اشاره داشت.
در ادامه همراه ما باشید تا به بررسی کامل موتورخانه بپردازیم.
نحوه عملکرد موتورخانه
در موتورخانه ها دستگاه های چیلر تراکمی آب خنک یا جذبی کار گذاشته شده است چرا که آبی که به سمت دستگاه وارد میشود ،درجه حرارت آن را کاهش دهد و دیگ آب گرمی که شامل مشعل گازسوز استُمیزان درجه حرارت آب ورودی را افزایش خواهد داد.
نحوه عملکرد موتورخانه به این صورت میباشد که ، پمپ های آب از طریق لوله کشی آب گرم یا سرد را از شیر های تنظیم کننده آب میگذراند و در ادامه ، و در راستا گرم یا سرد کردن هوای ساختمان ارسال خواهد کرد که چنین به واسطه فن کویل ،هواساز و یا شوفاژ و همچنین سیستم های گرمایشی از سمت کف به سرانجام میرسد .
آب گرم استفاده های گوناگونی از آن می شود مانند شست و شو یا آشامیدن ،که چنین ماده ای در منبع آب گرم ایجاد خواهد شد که البته در گونه های مختلفی مانند کویل دار و یا دوجداره ساخته شده‌ند.
چگونگی این عملیات بسیار ساده است؛ به این جهت که بخشی از آب داغ از سمت بویلر به همراه پمپ .لوله کشی به منبع آب گرم بهداشتی منتقل میگردد ،و در واحد زمان از قسمتی دیگر یک خط لوله کشی که برای آب شهری است به سمت این منبع وارد میشود.
در نهایت با یکدیگر تبادل حرارتی انجام میدهند ، به این دلیل که دمای آب گرم بهداشتی زیاد شود ، و به وسیله پمپ و لوله هایی این آب در جهات مختلفی از ساختمان پمپاژ میشود و مصارف روزانه نیز از این روش محقق می شود.
اجزای موتورخانه
موتورخانه از اجزا و قسمت های متفاتی تشکیل شده است که به مهم ترین موارد از آن خواهیم پرداخت.
۱_چیلر (سرد کننده)
۲_دیگ آب گرم
۳_هوا زدا (دی ادیتور)
۴_مخزن
۵_لوله های انتقال دهنده
۶_منبع انبساط سیال
۷_سیستم کنترل هوشمند
۸_ترمینال سرما و کرما
چیلر
چیلر که نام دیگر آن سرد کننده است در پروسه سر کردن مربوط به موتورخانه نقش بسیار حیاتی و مبرمی را ایجاد میکند، و در فرایند گرمایشی نقش بویلر را ایفا خواهد کرد.
این قطعه به واسطه سیکل تبردی یا سرمایش گرمای موجود در آب را گرفته و در نتیجه سرد شدن آب را صورت میدهد ،آبی که در این مجموعه سرد میشود دلیل بر کاسته شدن محیط دما میشود.
چرا که به چرخه سرمایش وارد شده و در ادامه به وسیله ترمینال های سرمایشی که موجود می باشد چنین حالتی رخ میدهد.
چیلر ها به دو دسته جذبی و تراکمی تقسیم بندی میشوند ، که در چیلر های تراکمی از طریق کمپرسور فشار گاز پایین می آید ،و گاز داخل کندانسور میشود و سر خواهد شد ، و به دلیلی از دست دادن حرارت به مایع تبدیل می گردد که در نهایت به داخل اواپراتور می رود، و در محدوده اواپراتور گرمای آب را جذب خود میکند.
چگونگی عملکرد چیلر های جذبی نیز به همین صورت است.
درحالی که از روش دیگری برای بالا بردن فشار گاز استفاده خواهد شد،از عمده ترین دلایلی که این نوع از چیلر بیشتر استفاده میشود و طرفداران بیشتری را شامل میباشد ،دلایلی مانند صدای تولید کننده اندک و مصرف انرژی پایین تر آن نسبت به دیگر نوع چیلر است.
دیگ
جنس دیگ ها به دو گروه فولادی و چدنی میباشد ،و در محل هایی که مقاومت پایینی در برابر فشار دارند.
همچنین ساختمان مسکونی یا به عبارت کلی در اماکنی که نیازمند سیستم قدرتمند نیست از دیگ چدنی استفاده می شود ،البته که قیمت دیگ فولادی نسبت به این نوع گران تر هستند.
در ساختمان های طویل و بزرگ از دیگ های فولادی بکار گرفته می شود چرا که مقاومت زیادی را دارند ، که واضح است هزینه بیشتری را متحمل میشود.
مقاومت کاری دیگ ها به سه دسته آب داغ ، دیگ بخار و آب گرم می باشد که به دلیل مقاومت بالای دیگ فولادی برای هر سه نوع ذکر شده قابل استقاده میباشد ،درحالی که نوع چدنی از این قطعه چگونگی کارکرد آن از طریق سیال آب گرم میباشد.
مشعل
حرارتی که در دیگ ها ایجاد می شود به وسیله مشعل است ،نوع سوخت مشعل ها به طور معمول سوخت های فسیلی است برای مثال :گازویی ،گاز،مازوت،بنزین ، که مشعل گازسوز بیشتری کارایی را در انوع مختف مشعل دارد، مشعل ها نیز به دو نوع دمنده دارد و بدون دمنده است.
مورد اول حرارت بیشتری را تولید کرده و همچنین میزان بازدهی بالاتری را دارد ، درحالی که مشعل بدون دمنده برای محیط های کوچیک قابل استفاده است و مقدار حرارت کمتری را تولید خواهد کرد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;