ضرورت تنظیم موتورخانه‌ها و بخاری‌ها

رئیس اداره ایمنی و آتش‌نشانی شرکت گاز استان همدان بر انجام تنظیمات دستگاه‌های گازسوز چه بخاری چه پکیج تأکید کرد و گفت: باید موتورخانه‌ ساختمان‌ها حداقل سالی یک‌بار به ویژه در فصل سرد سال و بخاری‌ها نیز هنگام ورود به سرویس تنظیم شوند.
به گزارش تاسیسات نیوز، علی‌اکبر بابایی با موضوع «فرهنگ‌سازی به منظور کاهش خطر حوادث گازگرفتگی»، اظهار کرد: شرکت ملی گاز به عنوان متولی تمام خانه‌ها را چه به لحاظ گازگرفتگی و چه حوادثی چون انفجار و آتش‌سوزی بیمه کرده است.
وی افزود: این شرکت به نیابت از مصرف‌کنندگان امسال با بیمه سرمد قراردادی منعقد کرده است تا از لحاظ گازگرفتگی مبالغی که تعیین شده، پرداخت شود و هم به حوادث آتش‌سوزی و انفجار و همچنین اگر در حادثه مصدومیتی پیش بیاید هم هزینه‌هایی تعلق گیرد.
بابایی یادآور شد: اگر حادثه‌ای اتفاق بیفتد بیمه برای دادن خسارت، اول گزارش آتش‌نشانی را می‌خواهد پس باید این گزارش باشد یا این حادثه باید به شرکت گاز اعلام شود تا بررسی کند بنابراین بیمه یا گزارش شرکت گاز یا آتش‌نشانی را می‌خواهد. اگر این گزارشات نباشد بیمه اقدامی صورت نمی‌دهد.
وی اضافه کرد: اگر زمانی در حوادث اتفاقی می‌افتد و بنا به هر علتی گزارشی تهیه نمی‌شود باید افراد حادثه‌دیده با کارشناس رسمی دادگستری در ارتباط باشند، تأمین‌دلیل تهیه کنند تا مبنای پرداخت بیمه از طرف بیمه‌گذار قرار گیرد.
خیلی نمی‌شود به سنسورهای اعلام حریق و گاز اطمینان کرد
وی در ادامه با اشاره به اینکه خیلی نمی‌شود به سنسورهای اعلام حریق و گاز اطمینان کرد به طوریکه باید هر یک‌سال یک‌بار یا دو سال یک‌بار کالیبره شود چراکه وقتی دستگاه نصب می‌شود سال‌های سال در خانه است و شاید کارآیی خود را از دست بدهد، بیان کرد: استفاده عمومی از این سنسور به تازگی اجبار شده است اما نمی‌توان بر روی آن تأکید کرد و مانور داد.
رئیس اداره ایمنی و آتش‌نشانی شرکت گاز استان همدان با تأکید بر استفاده از شلنگ‌های ویژه گاز اظهار کرد: نصب شلنگ‌های گاز بیشتر از یک و نیم متر مجاز نیست.
وی به تنظیم وسایل گازسوز چون موتورخانه‌ها اشاره کرد و گفت: در بازدید از موتورخانه‌ای که دودکش مناسب و سایز ۱۵ داشته و همه چیز مناسب بود، متوجه شدیم در طبقه سوم گاز مونوکسیدکربن با اندازه‌گیری دستگاه مخصوص چیزی حدود ۲۴۰ ppm است، وقتی وارد یکی از اتاق خواب‌ها شدیم این عدد به ۳۰۰ ppm رسید، در کمد را باز کردیم دیدیم ترکی روی دیوار است و دستگاه عدد ۳۴۰ ppm را نشان داد، مشخص شد از ترک دیوار گازمونوکسیدکربن داخل ساختمان می‌شود. رفتیم از پشت بام نگاه کردیم، لوله‌هایی که روی هم کار گذاشته شده دقیقاً روی هم اتصال پیدا نکرده و مونوکسیدکربن از کنار جداره لوله و از ترک دیوار وارد ساختمان می‌شود.
بابایی ادامه داد: سپس گاز مونوکسیدکربن موجود در موتورخانه را اندازه‌گیری کردیم، وحشتناک بود، دستگاه عدد ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ ppm را نشان می‌داد که حاکی از این بود که موتورخانه از تنظیم خارج شده است. بعد از سرویس موتورخانه نه تنها گاز مونوکسیدکربن کم شد، خروجی موتورخانه از پشت بام هم بین ۱۰ تا ۱۵ ppm بود.
وی بر انجام تنظیمات دستگاه‌های گازسوز چه بخاری چه پکیج تأکید کرد و گفت: باید موتورخانه‌ها حداقل سالی یک‌بار به ویژه در فصل سرد سال که در و پنجره‌ها را می‌بندند و تداخل هوا با بیرون وجود ندارد، حتماً تنظیم شوند.
وی اضافه کرد: بخاری‌ها نیز هنگام ورود به سرویس باید تنظیم شوند چراکه برای سوخت یک حجم گاز، دو حجم اکسیژن لازم است، با توجه به اینکه در ۲۰ درصد هوا، اکسیژن وجود دارد بنابراین برای برای سوخت‌وساز کامل یک مترمکعب گاز، حدود ۱۰ مترمکعب اکسیژن نیاز است، در غیر این‌صورت مقدار تولید گاز مونوکسیدکربن بیش از حد مجاز خواهد بود و در مواردی وارد ساختمان می‌شود.
بابایی افزود: به عنوان مثال در حادثه‌ای در صدف به جای استفاده از آبگرمکن زمینی موجود در نقشه، از آبگرمکن دیواری استفاده کرده بودند که حجم اکسیژن مصرفی‌اش بیشتر از زمینی است و همین امر موجب مرگ اهالی منزل شده بود. زمانی‌که شرایط موجود در زمان مرگ آن افراد را مهیا کردیم، در ابتدا میزان گاز مونوکسیدکربن مناسب بود و هیچ مشکلی نداشت اما به مرور میزان مونوکسیدکربن خروجی از دودکش بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ ppm و داخل فضا بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ ppm بود به طوریکه این عامل به علت تنظیم نبودن دستگاه، کوچک بودن محیط و جایگزینی دستگاه نامناسب گزارش شد.
وی به وقوع انفجارها اشاره کرد و گفت: اساساً گاز بو ندارد بنابراین در ایستگاه‌های CGS ماده‌ای به گاز حاوی ترکیبات فسفری یا مرکاپتانی -بیشتر مرکاپتانی- که بوی مشمئزکننده‌ای دارند، اضافه می‌کنیم که باید مقدارش ۲۰ درصد باشد تا در صورت نشت گاز در اتاق حس شود.
از وسایل گازسوز ترموکوپل‌دار استفاده کنید
بابایی با تأکید بر اینکه برای جلوگیری از آتش‌سوزی و انفجار باید وسایل گازسوز ترموکوپل‌دار باشند تا در صورت خاموش شدن شعله، به صورت خودکار جریان گاز را قطع کنند، تصریح کرد: احتمال دارد فرد سرماخورده و حس بویایی‌اش کم شده باشد بنابراین مشتریان حتی‌الامکان از دستگاه‌های ترموکوپل‌دار استفاده کنند که بسیار کمک‌کننده است.
وی با اشاره به حادثه هفته گذشته در تویسرکان که طبقه دوم آپارتمان سه طبقه‌ای ساعت ۰۲:۱۰ منفجر شد، گفت: از سال ۸۰ به بعد، بحث نظارت از منازل مشترکان از ما سلب شد و رسالتی که داریم این است که شبکه ایجاد کرده، علمک بزنیم، کنتور نصب و گاز را بین مشترکان توزیع کنیم.
بابایی ادامه داد: از سال ۸۰ به بعد شرکت گاز با مسائل داخل منزل کاری ندارد و هیچ مسئولیتی را قبول نمی‌کند، چرا؟ چون گستره کارش زیاد است، در حال حاضر بیش از ۱۰۱ هزار کیلومتر شبکه داریم که احتمال پوسیدگی و زدگی در آن هست بنابراین باید نشت‌یابی کنیم، بدین منظور یک پیمانکار گرفته‌ایم که سالانه تمام شبکه‌ها را نظارت، بررسی، کنترل و نشت‌یابی می‌کند، مثلاً احتمال این مورد که گاز نشتی پیدا کند و وارد منزلی شده و باعث بروز حادثه شود، زیاد است.
وی افزود: بنابراین وظیفه‌ شرکت گاز این است که از شبکه‌های خود حفظ و حراست کند چراکه گستره‌اش زیاد است بنابراین مسئولیت نظارت و بازرسی از لوله‌کشی‌های داخلی منازل به سازمان‌های بیرونی از جمله نظام مهندسی واگذار شد تا از طریق مهندسان مکانیک این امر صورت گیرد.
به گفته رئیس اداره ایمنی و آتش‌نشانی شرکت گاز استان همدان، مسمومیت‌ها با گاز مونوکسیدبن با پکیج نبوده و بیشتر با بخاری بوده است، در ضمن خانه‌های قدیمی که دودکش را از دیوار و پنجره آشپزخانه خارج کرده‌اند نیز حادثه‌ساز بوده‌اند که نمونه آن مرگ دو نفر در منطقه هنرستان و مرگ مادر و سه فرزندش در خیابان شهید زمانی بوده است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;